woensdag 7 december 2016

Interview: Anna Levander blikt terug op Nederland Leest: 'Het leefde wel degelijk' (Boekblad)

Hoe ervaren schrijvers de boekhandels, uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee samenwerken? Deze week Anna Levander, pseudoniem van het schrijversduo Annet de Jong & Dominique van der Heyde. Haar Morten was een van de drie actietitels van Nederland Leest, waarvan vanavond overal in het land slotdebatten plaatsvinden. 'Het leefde wel degelijk.'

Waren jullie blij dat Morten (verschenen bij Q) werd uitverkozen voor Nederland Leest?
'Uiteraard waren we zeer aangenaam verrast. Nederland Leest is een van de grootste campagnes van de CPNB. Het gaf ons de gelegenheid in één klap een heel groot publiek te bereiken en dat is natuurlijk een cadeautje. Dat we in het rijtje stonden met Isabel Allende en William Golding is helemaal fantastisch.'

Is de keuze voor Morten ook terecht – gezien het thema van dit jaar: democratie?
'Morten leent zich er uitstekend voor om over democratie te discussiëren, zo is ook gebleken tijdens de vele lezingen die we afgelopen maand gaven. Het is natuurlijk fijn om gewoon een lekker boek te lezen, want de Morten Trilogie is wat ons betreft bovenal entertainment, maar het stelt wel politieke vraagstukken aan de orde en het is, ondanks dat het fictie is, realistisch. Het geeft inzicht in de achterkamertjes in Den Haag. Alles wat er (politiek) gebeurt in Morten zou in werkelijkheid kunnen gebeuren, dus in die zin biedt het genoeg stof tot discussie.'

Waar ging de discussie vooral over?
'Tijdens de lezingen werd ons duidelijk dat het publiek zich vooral erg opwond over de zetelrovers, de Kamerleden die zich afsplitsen van hun fractie en een eigen partij beginnen. Maar ook over het gebrek aan dualisme tussen parlement en kabinet. De kiezer voelt zich niet gehoord door een volksvertegenwoordiging waarin de coalitiefracties als makke schappen meestemmen met het kabinet. Daar zit echt een groot probleem. Die fractiediscipline is een belangrijk thema in Morten. Ook worden er veel zaken buiten de kiezer om bekokstoofd. De verontwaardiging daarover konden wij wel bespeuren. Morten Mathijssen wil zelf een mandaat voor zes jaar. Grappig genoeg is in Italië nu exact dat aan de hand: de premier wil via een referendum een regeringstermijn van zes jaar mogelijk maken. Morten gebruikt de democratie: eigenlijk kijkt hij neer op het volk, maar hij zet het in wanneer hij het nodig heeft.'

Naar hoeveel bijeenkomsten in bibliotheken zijn jullie eigenlijk geweest?
'We hebben acht lezingen gedaan. Die waren goed bezocht, gemiddeld tachtig tot honderd man, met leuke discussies en fijn publiek. Van Sassenheim tot Assen. We hebben veel handtekeningen moeten uitdelen aan mensen die het boek al hadden gelezen en het goed vonden, dus dat is altijd prettig.'

Jullie hadden dus wel het idee dat de actie leefde? Voor mijn gevoel hoorde ik minder over Nederland Leest dan voorgaande jaren.
'Als je drie boeken centraal stelt, in plaats van één titel zoals in voorgaande jaren, krijg je uiteraard vanzelf versnippering van de aandacht. Maar het leefde wel degelijk. De campagne is met een knal gelanceerd op 1 november in de Eerste Kamer, waar Gerdi Verbeet de eerste exemplaren heeft uitgedeeld aan de voorzitters van het parlement en aan het voltallige kabinet. Dat was een mooi moment, waar eerlijk gezegd weinig aandacht voor was van de media. Waarom weet ik niet. Overigens was er op tv wel goede aandacht, in DWDD door ambassadeur Özcan Akyol, en wij hebben samen een uur lang bij Tijd voor Max gezeten.'

Nederland Leest is een actie van de bibliotheek. Zijn uitleningen via de bibliotheek belangrijk voor jullie?
'De vier thrillers die Annet solo schreef worden al jaren heel erg goed uitgeleend: vooral Vuurkoraal (2008), Levend bewijs (2010) en Bitter vocht (2012). Dus ja, die uitleningen zijn belangrijk. Wij vinden bibliotheken sowieso belangrijk, vanwege de maatschappelijke functie die ze hebben. Veel ouderen zien het als een ontmoetingsplek, waar ze de krant kunnen lezen en een kop koffie kunnen drinken en een praatje kunnen maken. En ook voor kinderen uit minder welvarende gezinnen is de bieb onmisbaar. En wat te denken van jongeren die opgroeien in religieuze gezinnen waar veel niet mag? Die halen al hun kennis uit de bibliotheek.'

En wat betekenen bibliotheekuitleningen financieel? Schrijvers klagen tegenwoordig veel over dalende inkomsten uit uitleningen.
'Wij vragen u toch ook niet wat dit interview u oplevert? Zonder gekheid: we hebben niets te klagen.'

In welke oplage werd Morten uitgedeeld door bibliotheken? En hoe verhoudt zich dat tot de verkoopaantallen?
'Bij ons weten zijn er zo’n 120.000 Mortens uitgedeeld. De trilogie liep ook goed, maar deze aantallen hadden we graag willen verkopen, haha.'

Heeft deelname van jullie werk aan Nederland Leest ook effect op de verkoop? Ook voor de andere boeken?

'De boekhandel was bijna iedere keer aanwezig in de bibliotheken om Mo en M, deel twee en deel drie van de trilogie, te verkopen, dus ja, er is een effect. De actie heeft de naamsbekendheid van Anna Levander zeker vergroot en hopelijk kijkt iedereen uit naar Doodsmak, de nieuwe Anna Levander die volgend voorjaar verschijnt. Geen politieke thriller, maar een psychologische thriller/roman. Met een politiek tintje uiteraard.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 30 nov)

Geen opmerkingen: