zaterdag 24 december 2016

Jacques Vriens aangenaam verrast door keuze voor 'Achtste-groepers huilen niet' (Boekblad)

Jacques Vriens toont zich aangenaam verrast door de keuze voor Achtste-groepers huilen niet als klassieker voor Geef Mij Maar Een Boek 2017. De auteur gaat zich zeker inzetten om de actie te ondersteunen.

Vriens had begrepen dat de actie mede bedoeld is om kinderen in staat te stellen een bibliotheek op te bouwen van jeugdklassiekers. 'Dan denk ik eerder aan Tonke Dragt of Paul Biegel. Zeker Biegel, hij is een van mijn favorieten.' Maar als kinderen dan toch voor twee euro een boek van een nog zo volop actieve auteur als hij aan kunnen aanschaffen, dan is het geweldig dat juist dít boek is uitgekozen. 'Achtste-groepers huilen niet is mij zo dierbaar.'
Hij legt uit: 'Het is gebaseerd op een verhaal van een meisje dat echt bij mij in de klas heeft gezeten toen ik nog meester was. Anke, heette ze – Akkie in het boek. Een ontzettend leuk kind, die ziek werd en zo dapper heeft proberen vol te houden. Ik wilde dit verhaal heel graag schrijven, maar het heeft zeker zeven, acht jaar geduurd voor ik het echt op papier kreeg. Het moest aangrijpend zijn, maar: met een zekere lichtheid.'
Vriens heeft gemerkt dat Achtste-groepers huilen niet veel kinderen heeft ontroerd en troost heeft geboden. 'Een moeder vertelde me ooit dat dit boek haar werd aangeraden voor haar dochter. Ze had het eerst zelf gelezen en gedacht: daar begin ik niet aan. Maar toen haalde het meisje het zelf uit de bibliotheek. Ze ging 's avonds naar boven en stond toen opeens om drie uur 's nachts naast het bed. Vreselijk huilend, zó was ze geraakt. Iedere keer als ik zoiets hoor ben ik zeer onder de indruk. Dat ik in staat ben geweest dat teweeg te brengen door iets te schrijven.'
Van Achtste-groepers huilen niet zijn sinds verschijnen in 1999 ongeveer 160.000 exemplaren verkocht en is nooit uit druk geweest. De 'prachtige verfilming', aldus Vriens, heeft daar in 2012 nog een 'enorme impuls' aan gegeven. Het boek stond destijds nog dertien weken in de Bestseller 60, met als hoogste positie 14. Maar of het ook zijn bestverkochte boek is, weet de schrijver niet. 'Het zou kunnen. Maar de Meester Jaap-serie heeft ook ongelooflijk veel verkocht. Ik heb de aantallen niet paraat.'
Hoe hoog de oplage van de Geef Mij Maar Een Boek-editie is, zal moet blijken. Belangrijker vindt Vriens, die de eerste Kinderboekenambassadeur was, het echter dat het boek mogelijk kinderen verleidt die niet zo veel lezen. 'Ik vind het heel belangrijk dat kinderen gaan lezen. Zeker in deze tijd waarin alles zo vluchtig en snel is en rust om te verdwijnen in een boek lijkt te zijn verdwenen. Ik zie het aan mijn eigen kleinkinderen. Die zijn voortdurend met laptops bezig. Gelukkig lezen zij nog wel. Dat moet natuurlijk van hun opa, dat snap je wel.'
Hij merkte onlangs nog hoezeer het nodig is op het belang van lezen te blijven hameren. 'Ik was op mijn oude middelbare school in Helmond. Daar bleek de leesvaardigheid bij sommigen zo laag dat ze geen tekst van twee bladzijden konden lezen. Toen hebben ze een uur per week lezen in de brugklas ingevoerd. De leraar vertelde mij dat ze in het begin klagen, maar na een week of zes is dat over en vindt iedereen het heerlijk: de rust om gewoon een uur in een boek te lezen.'
Voor Vriens is het dan ook vanzelfsprekend dat hij Geef Mij Maar Een Boek zal ondersteunen waar dat mogelijk is. 'Vrijdag was het nieuws blijkbaar uitgelekt. Toen kreeg ik al verzoeken van twee boekhandels om langs te komen. Ik zal zeker boekhandels gaan bezoeken, maar er zullen wel meer verzoeken komen. Ik heb daarom met de uitgeverij afgesproken dat goed te coördineren.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 20 dec)

Zie ook:

Geen opmerkingen: