Hoe ervaren schrijvers de boekhandels,
uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee samenwerken? De roman De wereld
gedeeld door twee van Miroesja Peeperkoorn (31) is het vijfduizendste boek van Brave New Book. Ze is dol
op boekhandels, maar verwacht dat ze weinig exemplaren van haar boek kunnen
verkopen.
Waar gaat De wereld gedeeld
door twee over?
'Het is een roman over twee verschillende werelden en het
samenkomen daarvan. Het verhaal gaat over de jonge Freddy die na een
traumatische ervaring in Amsterdam besluit vrijwilligerswerk
te doen in het regenwoud van Ecuador. In een indianendorp waar het sjamanisme
allesbepalend is, ontmoet hij Alessa. Haar eenvoud verandert zijn wereldbeeld.
Hij komt voor de belangrijkste keuze in zijn leven te staan.'
Wie ben jij? En waarom heb je dit boek
geschreven?
'Mijn drie kernwaarden beschrijven het beste wie ik ben:
openheid, verbeeldingskracht en vrijheid. Wat ik doe: schrijven en
modellenwerk. In Ibiza, waar ik woon. In 2012 heb ik een jaar de
Schrijversvakschool gevolgd. Ik dacht toen een boek te schrijven als ik grijs
haar zou hebben. Vervolgens reisde ik in november 2014 met een vriendin door Ecuador. In de jungle ontmoette ik Alessa. Vanaf twintig meter lachten we naar elkaar. Het voelde alsof onze werelden voor even één werden. Dit meisje inspireerde mij. Ik besloot te stoppen met mijn vaste baan. Ik kon en wilde niet meer wachten tot mijn pensioen met schrijven. De rustige winters op Ibiza leenden zich er uitstekend voor en ik kon het goed combineren met mijn modellenklussen.'
Waarom koos je voor uitgave in eigen
beheer?
Ik geef eerlijk toe dat ik een
uitgever wilde zoeken. Ik wilde dat schouderklopje van de literaire wereld. En
hulp om het boek er te laten komen. Door een dramatische ervaring in juli –
mijn moeder stapte geheel onverwacht uit het leven – was ik letterlijk uit het
veld geslagen. Toen ik na enige tijd weer nadacht over mijn boek, voelde ik
iets dat leek op geluk. Ik dacht: dit boek komt er, ik ga niets meer vooruit
schuiven. Via een uitgever zou het te veel tijd kosten. En ik wilde vrijheid. Om
een eigen cover te laten ontwerpen, zelf verhaallijnen te kiezen, wanneer het
boek gepubliceerd wordt.'
Je staat wel positief tegenover
reguliere uitgeverijen?
'Zeker. Ik ben er alleen van
overtuigd dat als ik mijn boek (eerst) zelf uitgeef en verkoopresultaten en
media-aandacht kan genereren, ik voor een uitgever interessanter ben.'
Waarom koos je voor Brave New Books?
'Een filmpje van hen
inspireerde mij. Het proces, de vrijheid, het principe van POD. En Bol.com en
Singel Uitgeverijen leken mij betrouwbare partijen. Het voelde direct als de
juiste weg. Mijn ervaringen zijn ook positief. Alles
werkt zoals beloofd, er wordt altijd snel gereageerd op vragen en over het
eindresultaat ben ik tevreden. Er komt nog veel kijken bij uitgeven in eigen
beheer.'
Heb je aanvullende diensten van Singel
Uitgeverijen ingehuurd?
'Nee. Eigenlijk zonder
duidelijke reden. Voor het coverontwerp heb ik een designwedstrijd uitgezet bij
99designs.com – ontzettend leuk. Voor de redactie heb ik verschillende partijen
benaderd en uiteindelijk degene gekozen die een foutloze versie kon garanderen.'
Wat verwacht je van de verkoop via
Bol.com?
'Ik verwacht vooral verkoop
door eigen promotie. Bol.com zal niet veel voor me kunnen doen. Als een boek
niet onder de aandacht gebracht wordt, gebeurt er denk ik niet zoveel.
Natuurlijk willen in eerste instantie vrienden en familieleden het boek zo snel
mogelijk hebben. Daarna is de uitdaging om onbekende lezers te bereiken en over
te halen het boek aan te schaffen.'
Hoe? Door een marketingcursus te volgen?
'Een cursus? Helemaal geen gek idee! Vanmorgen riep ik nog: met
de pr heb ik gewoon een fulltime baan! Ik heb van gedachten gewisseld met een
professional. Zij werkt normaal voor schrijvers die zijn gepubliceerd via een
reguliere uitgeverij. Zij zei dat ze voor een zelf uitgegeven boek niet zoveel
kon betekenen. Dus doe ik alles zelf: van persberichten versturen tot social
media-aandacht genereren. Gelukkig dragen vrienden met kennis van zaken graag
hun steentje bij. Omdat ze het mij gunnen. Dat werkt positief door in het
plezier dat ik aan dit marketingproces beleef.'
Wat zijn je kansen op recensies als
selfpublishing auteur?
'Toevallig heb ik gisteren een
aantal recensenten een persbericht gestuurd. Nog geen antwoord. Ik denk dat de
kansen als selfpublishing auteur een stuk kleiner zijn. Zo heb ik verschillende
partijen uit het boekenvak benaderd om te vragen hoe zij tegen de ontwikkeling
van zelf uitgeven aankijken. Er kwam geen antwoord of uitgeverijen, schrijvers,
journalisten en de Schrijversvakschool zeiden dat zij zich hierover niet wilden
uitlaten. Dat geeft toch wel een interessant discussiepunt aan.'
Je boek ligt ook bij de
boekhandel Zwart op Wit in Amsterdam en bij de Read Shop te Wognum. Hoe heb je
dat georganiseerd?
'Ik ben in Wognum opgegroeid en
heb ook een paar jaar in Amsterdam gewoond. Ik heb de boekhandels benaderd waar
ik zelf kwam. Zij reageerden direct enthousiast. Zodoende heb ik er een
boekpresentatie en een signeersessie op touw gezet. Dat werd een groot succes.
Het hielp ook dat er een interview stond in het Noordhollands Dagblad. Andere boekhandelaren hebben door de
specifieke vraag van een klant een directe bestelling geplaatst bij mij.'
Wat vind je van boekhandels in het
algemeen?
'Ik ben gek op boekhandels! Alleen begrijp ik inmiddels goed hoe het werkt. Grote namen verkopen het beste. Die boeken liggen dan ook in het zicht. Logisch vind ik. Uitgeverijen bepalen wat boekhandelaren verkopen. Daarin wordt geïnvesteerd. Zolang een schrijver niet op de kaart staat, vraagt geen klant er zomaar naar. Als ik mijn boek bij verschillende boekhandelaren kon neerleggen (wat heel erg leuk zou zijn), maar er worden verder geen noemenswaardige marketingactiviteiten ondernomen, dan denk ik dat er via dat kanaal niet veel verkoop zal zijn.'
'Ik ben gek op boekhandels! Alleen begrijp ik inmiddels goed hoe het werkt. Grote namen verkopen het beste. Die boeken liggen dan ook in het zicht. Logisch vind ik. Uitgeverijen bepalen wat boekhandelaren verkopen. Daarin wordt geïnvesteerd. Zolang een schrijver niet op de kaart staat, vraagt geen klant er zomaar naar. Als ik mijn boek bij verschillende boekhandelaren kon neerleggen (wat heel erg leuk zou zijn), maar er worden verder geen noemenswaardige marketingactiviteiten ondernomen, dan denk ik dat er via dat kanaal niet veel verkoop zal zijn.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 7 dec)
Zie ook:
- Ook bestseller auteurs geven nu zelf uit – aflevering 1, aflevering 2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten