Sterreporter
Joris van Casteren bracht in een smakelijk boek de beste verhalen bij elkaar
die over het vijftigjarige Atheneaum Boekhandel te vertellen zijn. Verwacht van het jubileumboek geen degelijke geschiedwerk.
Is u bekend
met het alfabet? heet het boek dat Joris van Casteren schreef over Athenaeum
Boekhandel ter gelegenheid van haar vijftigjarig bestaan. De titel slaat op het
antwoord dat de excentrieke boekverkoper Jacques Asselman gaf aan klanten die
vroegen of er werk van een door hen gezochte schrijver op voorraad was. Met
andere woorden: zoek het lekker zelf op. De titel geeft daarmee meteen aan hoe uniek
deze Amsterdamse boekhandel is. Iedere andere winkel zou Asselman op staande
voet hebben ontslagen. Bij Athenaeum bleef de man die ook uit principe weigerde
het pinapparaat te bedienen, tot aan zijn dood in dienst.
Van
Casterens boek staat vol met zulke kostelijke anekdotes. Alleen al over dit thema.
Wanneer
[de klant] naar het werk van Ludlum of Stephen King informeerde, was hoongelach
zijn deel. 'Gaat u liever naar Scheltema aan het Koningsplein,' werd er dan
gezegd. 'Nee, we verkopen hier geen gummetjes,' kreeg iemand te horen die op
zoek was naar kantoorartikeltjes. Als een klant vroeg wat een interessant boek
was, werden ingewikkelde titels opgegeven, geschreven door mediaschuwe auteurs
die volslagen onbekend waren bij het gemiddelde publiek. 'Maar als u niet eens
weet wie dat is...' klonk het dan.
Het
is zonder meer amusant om te lezen. Maar ook niet meer dan dat. Je zou
bijvoorbeeld willen weten wat het effect was van deze hooghartige houding op de
positie van Athenaeum in het boekhandelslandschap en op het bedrijfsresultaat?
Stootte het alleen maar mensen af of waren er ook klanten die – elitair als ze
zich zelf voelden – daar juist door aangetrokken werden? Gaf het de winkel een
helder profiel? En: waarom verzekeren voormalige en huidige medewerkers in het
boek dat dit tijdperk voorbij is? Wat zegt dat over de wens van de klant van
tegenwoordig en de manier waarop Athenaeum aan zijn tijd mee is gegaan?
Het
zou flauw zijn dat Van Casteren te verwijten. Het is niet zijn ambitie (en
misschien ook wel niet zijn opdracht) geweest om een doorwrochte geschiedenis
van een halve eeuw Athenaeum Boekhandel te schrijven. 'Verhalen uit een
boekhandel', luidt niet voor niets de ondertitel. Hij heeft in korte tijd zo
veel mogelijk sappige verhalen, fraaie anekdotes en treffende oneliners
verzameld, zoals hij dat in zijn oeuvre meestal heeft gedaan – ook in
bijvoorbeeld Lelystad (2008) kom je
maar weinig te weten over het verhaal van de polder. Dat sommige lezers op hun
honger blijven zitten, moeten die maar voor lief nemen.
Is u bekend
met het alfabet? bevat wel een hoofdstuk over de geschiedenis van het pand
aan het Spui, waar de boekhandel is gevestigd, een hoofdstuk over de
achtergrond van oprichter Johan Polak en nog zo het een en ander. Zo kun je uit
de bijzinnen destilleren hoe het de winkel is vergaan: van de stille eerste
maanden tot de langzame groei naar centrum voor iedereen die ludiek en links
was; van de rommelige eerste jaren waarin Polak de winkel op basis van
persoonlijke willekeur leidde, tot de verzakelijking onder leiding van Guus
Schut, waardoor de winkel overeind bleef toen het alles-moet-kunnenklimaat
voorbij was.
Veel
liever volgt Van Casteren – meer journalist dan historicus – echter zijn
instinct. In verschillende reportages zet hij excentrieke klanten neer, de
hedendaagse inkoopbeurs in een 'zelfmoordkazerne langs de snelweg' of directeur Maarten Asscher die hij een dag volgt. Hij gaat zelfs zo ver dat die stukken
lang niet altijd iets met de boekhandel te maken hebben. Wat doet het er immers
toe dat een 85-jarige, dove vaste klant met een voorliefde voor de werken van
mystieke denkers glutenvrije kokosboter, instant koffievervanger met
karamelsmaak en biologische rijstwafels in huis heeft – en een oude wasmand
gevuld met ongeopende post?
En
toch, en toch. Omdat Van Casteren zo'n goed gevoel heeft voor het mooie
verhaal, blijft er ook in zijn boek over Athenaeum Boekhandel meer dan genoeg
te genieten over.
Na
zo'n bezoek van [Harry Mulisch] belde iemand [van uitgeverij] De Bezige Bij,
die dringend met de directeur wilde spreken. Schut: 'Het was Mulisch'
redacteur, die zei dat er volgens Harry geen exemplaren van de paperbackuitgave
van zijn roman Hoogste tijd in de winkel lagen.' Schut liep naar beneden om
poolshoogte te nemen. Hij zag een hoge stapel van de betreffende uitgave op een
uitstaltafel liggen en belde de redacteur terug, die de informatie aan Mulisch
zou doorspelen. 'Vlak daarna belt die redacteur opnieuw: "Harry bedoelt
dat ze niet naast de kassa liggen, terwijl ze daar natuurlijk wel horen."
'
En
misschien is het wel genoeg. Na lezing van Is
u bekend met het alfabet? denk je onwillekeurig toch: dat Athenaeum
Boekhandel, dat is echt een bijzondere winkel die in heel Nederland zijn
gelijke niet kent.
(Eerder gepubliceerd op Athenaeum.nl, 13 dec)
(Eerder gepubliceerd op Athenaeum.nl, 13 dec)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten