Gert De Bie van Het Voorwoord in Heist-op-den-Berg
heeft zich voorbereid op de Dag van de Onafhankelijke Boekhandel, ieder jaar op
12 december. De vicevoorzitter van Confituur, het samenwerkingsverband van
onafhankelijke boekhandels, benadrukt bij zijn klanten het belang van een
lokale winkel voor de gemeenschap.
Hoe was afgelopen week?
'Ik heb de winkel
klaargestoomd voor de Dag, of eigenlijk: Week van de Onafhankelijke Boekhandel,
en de eindejaarsrush. Zorgen dat alle boeken goed op stock zijn. De winkel
herschikken. We schieten de kerstperiode op 12-12 op gang, maar de afgelopen
week was het iedere dag al drukker dan de dag ervoor.'
U hoefde niet bij te komen van de Sintverkoop?
'Nee. Ik heb het altijd
moeilijk met die heel korte piekperiodes zoals Pasen, Valentijnsdag en
Sinterklaas. Het is leuk dat je wat extra kinderboeken verkoopt, maar ik wil me
niet volledig focussen op Sinterklaasboeken. Twintig themaboeken in huis halen waarvan
er misschien zes goed gaan verkopen en na afloop de restanten wegmoffelen, dat
lijkt me veel werk voor weinig opbrengst. Je moet dan ook voor ieder thema je
winkel opnieuw inrichten. Goed, misschien ga ik commercieel in de fout. Als ik
het zo zeg, klinkt ook minder genuanceerd dan ik het bedoel.'
Leeft Sint in Vlaanderen minder dan in Nederland?
'Nee hoor. Sint leeft hier
zeker. Je had de winkelstraat moeten zien vorig weekend. Maar ik heb een andere
visie op de boekhandel. Ik leg de nadruk op onze bereidwilligheid, vakkennis en
enthousiasme. Daar is ook een publiek voor – dat niet gaat voor de bestsellers
of themaboeken van het moment. Het lukt in ieder geval om daarmee de winkel
winstgevend te houden. Net.'
Wat worden dan in Het Voorwoord de bestsellers van
Kerst?
'Het smelt van Lize Spit nog steeds. Harry Potter. Blindelings van Kris van Steenberge, Yucca van Peter Terrin en mijn
persoonlijke favoriet: Korte gesprekken
met afgrijselijke mannen van David Foster Wallace. Dat is geen boek voor
iedereen, maar ik ken zo een veertigtal klanten die ik erop aan kan spreken en
als de helft daar dan in meegaat, heb ik twintig exemplaren verkocht. Een
fantastisch resultaat voor zo'n boek.'
Wat doen jullie maandag op de Dag van de
Onafhankelijke Boekhandel?
'We geven Het antwoord, het geschenk van Peter
Terrin, cadeau en we gaan iets speciaals doen. Iedere klant een gedicht
voorlezen, bijvoorbeeld. Het piekmoment ligt voor ons dinsdag. Dan geeft Kris
van Steenberge een lezing.'
Waarom wordt de Dag eigenlijk een week?
'Ondermeer omdat hij dit jaar
op maandag valt en een aantal Confituur-leden zijn dan dicht. Maar we wilden
die dag – die absoluut een succes is geworden – sowieso uitbreiden naar een
week, in de hoop dat het kan uitgroeien tot iets even impactrijks als de
Independent Booksellers Week in Engeland.'
Waarom is de Dag een succes?
'De aandacht die het
genereert van pers en publiek. Auteurs zijn ook bereid om mee te werken.
Klanten beginnen steeds beter te beseffen dat ze een cadeau krijgen. Hopelijk
ook nieuwe klanten, al kun je dat moeilijk meten. Het kan natuurlijk altijd nog
beter. Er stond tot vrijdag geen recensie in de krant van Het antwoord. Dat zou wel hebben gemoeten.'
Gaat het dankzij de Dag ook goed met de onafhankelijke
boekhandel – in een markt die al het hele jaar een dikke min laat zien?
'Cijfermatig gaat het iets
minder dan vorig jaar. Er is een omzetdaling, maar minder groot dan de markt.
Bedenk ook dat Confituur twee leden erbij heeft gekregen en er nog twee nieuwe
onafhankelijke boekhandels zijn geopend.'
Geeft het leedvermaak dat Standaard Boekhandel, de
grote boeman van de onafhankelijke boekhandel, nu zelf in de problemen komt –
door de opkomst van Bol.com in Vlaanderen?
'Wat moet ik daarover zeggen?
Het is simpele wiskunde dat een keten die groeit en groeit een keer het einde
bereikt. Ik ben te goed opgevoed om te zeggen dat het me deugd doet. Ik gun
Standaard Boekhandel haar plek in de markt. Het is wél een fysieke boekhandel,
waar mensen met liefde en enthousiasme werken. Bol.com is een agressief
marketingverhaal dat toevallig is opgehangen aan het boek. Daar kan ik heel wat
minder sympathie voor opbrengen.'
Hoe concurreren jullie met Bol.com?
'Ik probeer op een positieve
manier mijn publiek bewust te maken dat wij bijdragen aan de lokale gemeenschap
door ontmoetingen te creëren. Als we lezen dat een CEO honderd mensen ontslaat
om de winst te maximaliseren, zijn we verontwaardigd. Een lokale winkel die
sluit, valt minder op, maar heeft meer impact op de mensen in die omgeving. Ik
probeer ook duidelijk te maken dat consumenten invloed hebben op de economie.
We ondergaan die niet, we zijn de economie. Het idee bijvoorbeeld dat alles
onmiddellijk beschikbaar moet zijn, wordt ons alleen maar aangepraat. Hoeveel
klanten die hun boek binnen 24 uur willen hebben, gaan dat ook binnen 24 uur
lezen? Als we erover nadenken, kunnen we best wachten.'
Heeft de nieuwe gereglementeerde boekenprijs invloed?
'Het kan maar helpen, hè. Men
kan straks een bestseller als Het smelt
zes maanden tegen maximaal 10 procent korting verkopen. We hoeven niet te
concurreren met supermarkten die genoegen nemen met marges van 2 procent. Ik
ben benieuwd wat de impact zal zijn. Hopelijk maakt het winkels financieel
gezonder. Te veel onafhankelijke boekhandels drijven op enthousiasme en
onderwaarderen hun eigen inkomen of de huur. Ik vrees dat dat ook voor mij
geldt. Dat zou eruit moeten.'
Tijdens de Boekenbeurs fulmineerde u anders nogal
tegen de hoge korting voor bibliotheken?
'Ja. Die is daarna wel
teruggeschroefd, maar nog altijd tot 20%. Dat maakt de wet een beetje een
gemiste kans. Maar laten we het pragmatisch bekijken. Ook in deze vorm is de
wet een stap vooruit.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad, 11 dec)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten