zondag 18 december 2016

Interview Gert De Bie (Boekhandel Het Voorwoord) over de onafhankelijke Vlaamse boekhandel (Boekblad)

Gert De Bie van Het Voorwoord in Heist-op-den-Berg heeft zich voorbereid op de Dag van de Onafhankelijke Boekhandel, ieder jaar op 12 december. De vicevoorzitter van Confituur, het samenwerkingsverband van onafhankelijke boekhandels, benadrukt bij zijn klanten het belang van een lokale winkel voor de gemeenschap.

Hoe was afgelopen week?
'Ik heb de winkel klaargestoomd voor de Dag, of eigenlijk: Week van de Onafhankelijke Boekhandel, en de eindejaarsrush. Zorgen dat alle boeken goed op stock zijn. De winkel herschikken. We schieten de kerstperiode op 12-12 op gang, maar de afgelopen week was het iedere dag al drukker dan de dag ervoor.'

U hoefde niet bij te komen van de Sintverkoop?
'Nee. Ik heb het altijd moeilijk met die heel korte piekperiodes zoals Pasen, Valentijnsdag en Sinterklaas. Het is leuk dat je wat extra kinderboeken verkoopt, maar ik wil me niet volledig focussen op Sinterklaasboeken. Twintig themaboeken in huis halen waarvan er misschien zes goed gaan verkopen en na afloop de restanten wegmoffelen, dat lijkt me veel werk voor weinig opbrengst. Je moet dan ook voor ieder thema je winkel opnieuw inrichten. Goed, misschien ga ik commercieel in de fout. Als ik het zo zeg, klinkt ook minder genuanceerd dan ik het bedoel.'

Leeft Sint in Vlaanderen minder dan in Nederland?
'Nee hoor. Sint leeft hier zeker. Je had de winkelstraat moeten zien vorig weekend. Maar ik heb een andere visie op de boekhandel. Ik leg de nadruk op onze bereidwilligheid, vakkennis en enthousiasme. Daar is ook een publiek voor – dat niet gaat voor de bestsellers of themaboeken van het moment. Het lukt in ieder geval om daarmee de winkel winstgevend te houden. Net.'

Wat worden dan in Het Voorwoord de bestsellers van Kerst?
'Het smelt van Lize Spit nog steeds. Harry Potter. Blindelings van Kris van Steenberge, Yucca van Peter Terrin en mijn persoonlijke favoriet: Korte gesprekken met afgrijselijke mannen van David Foster Wallace. Dat is geen boek voor iedereen, maar ik ken zo een veertigtal klanten die ik erop aan kan spreken en als de helft daar dan in meegaat, heb ik twintig exemplaren verkocht. Een fantastisch resultaat voor zo'n boek.'

Wat doen jullie maandag op de Dag van de Onafhankelijke Boekhandel?
'We geven Het antwoord, het geschenk van Peter Terrin, cadeau en we gaan iets speciaals doen. Iedere klant een gedicht voorlezen, bijvoorbeeld. Het piekmoment ligt voor ons dinsdag. Dan geeft Kris van Steenberge een lezing.'

Waarom wordt de Dag eigenlijk een week?
'Ondermeer omdat hij dit jaar op maandag valt en een aantal Confituur-leden zijn dan dicht. Maar we wilden die dag – die absoluut een succes is geworden – sowieso uitbreiden naar een week, in de hoop dat het kan uitgroeien tot iets even impactrijks als de Independent Booksellers Week in Engeland.'

Waarom is de Dag een succes?
'De aandacht die het genereert van pers en publiek. Auteurs zijn ook bereid om mee te werken. Klanten beginnen steeds beter te beseffen dat ze een cadeau krijgen. Hopelijk ook nieuwe klanten, al kun je dat moeilijk meten. Het kan natuurlijk altijd nog beter. Er stond tot vrijdag geen recensie in de krant van Het antwoord. Dat zou wel hebben gemoeten.'

Gaat het dankzij de Dag ook goed met de onafhankelijke boekhandel – in een markt die al het hele jaar een dikke min laat zien?
'Cijfermatig gaat het iets minder dan vorig jaar. Er is een omzetdaling, maar minder groot dan de markt. Bedenk ook dat Confituur twee leden erbij heeft gekregen en er nog twee nieuwe onafhankelijke boekhandels zijn geopend.'

Geeft het leedvermaak dat Standaard Boekhandel, de grote boeman van de onafhankelijke boekhandel, nu zelf in de problemen komt – door de opkomst van Bol.com in Vlaanderen?
'Wat moet ik daarover zeggen? Het is simpele wiskunde dat een keten die groeit en groeit een keer het einde bereikt. Ik ben te goed opgevoed om te zeggen dat het me deugd doet. Ik gun Standaard Boekhandel haar plek in de markt. Het is wél een fysieke boekhandel, waar mensen met liefde en enthousiasme werken. Bol.com is een agressief marketingverhaal dat toevallig is opgehangen aan het boek. Daar kan ik heel wat minder sympathie voor opbrengen.'

Hoe concurreren jullie met Bol.com?
'Ik probeer op een positieve manier mijn publiek bewust te maken dat wij bijdragen aan de lokale gemeenschap door ontmoetingen te creëren. Als we lezen dat een CEO honderd mensen ontslaat om de winst te maximaliseren, zijn we verontwaardigd. Een lokale winkel die sluit, valt minder op, maar heeft meer impact op de mensen in die omgeving. Ik probeer ook duidelijk te maken dat consumenten invloed hebben op de economie. We ondergaan die niet, we zijn de economie. Het idee bijvoorbeeld dat alles onmiddellijk beschikbaar moet zijn, wordt ons alleen maar aangepraat. Hoeveel klanten die hun boek binnen 24 uur willen hebben, gaan dat ook binnen 24 uur lezen? Als we erover nadenken, kunnen we best wachten.'

Heeft de nieuwe gereglementeerde boekenprijs invloed?
'Het kan maar helpen, hè. Men kan straks een bestseller als Het smelt zes maanden tegen maximaal 10 procent korting verkopen. We hoeven niet te concurreren met supermarkten die genoegen nemen met marges van 2 procent. Ik ben benieuwd wat de impact zal zijn. Hopelijk maakt het winkels financieel gezonder. Te veel onafhankelijke boekhandels drijven op enthousiasme en onderwaarderen hun eigen inkomen of de huur. Ik vrees dat dat ook voor mij geldt. Dat zou eruit moeten.'

Tijdens de Boekenbeurs fulmineerde u anders nogal tegen de hoge korting voor bibliotheken?
'Ja. Die is daarna wel teruggeschroefd, maar nog altijd tot 20%. Dat maakt de wet een beetje een gemiste kans. Maar laten we het pragmatisch bekijken. Ook in deze vorm is de wet een stap vooruit.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad, 11 dec)



Geen opmerkingen: