Waarom zet een biograaf een foto van zichzelf in de biografie van iemand anders? Daniela Hooghiemstra doet dat in haar biografie van Kees Boeke: een klassenfoto uit 1974, toen ze zelf op de school zat – De Werkplaats – die Boeke in Bilthoven heeft gesticht. De geest in dit huis is liefderijk. Het leven en De Werkplaats van Kees Boeke (1884-1966) is een evenwichtige, relevante en goed geschreven biografie, maar van die foto gaat de suggestie uit dat ze ingaat op de ontwikkeling van de school nadat Boeke er in 1954 afscheid van heeft genomen. En dat doet Hooghiemstra juist niet. Hoe vooruitstrevend en experimenteel De Werkplaats in 2013 nog is: je leest er niets over. In hoeverre de geest van Boeke er rondwaart en of hij nog wordt geëerd: geen woord. Het boek komt wat mij betreft in aanmerking voor de Erik Hazelhoff Roelfzemaprijs voor beste biografie van het jaar, maar door die foto sla je het toch lichtelijk onbevredigend dicht. Alsof niet het hele verhaal is verteld. Volkomen onnodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten