Hoe prettig is digitaal lezen eigenlijk? Welk apparaat moet
je gebruiken? En wat kun je er allemaal op lezen? De leden van DOK en andere
Delftenaren kunnen sinds zaterdag het antwoord op deze vragen vinden aan de
e-bar. Op deze bar
met vijf krukken, gebouwd op de overgang tussen de romanafdeling en het
leescafé, liggen drie e-readers en twee tablets. Om te testen. Om ervaring mee
op te doen. Of om je te laten inspireren de overstap naar het digitaal lezen te
maken.
‘De medewerkers krijgen veel vragen over readers en
e-boeken,’ vertelt Ruud Brok van de afdeling service & informatie. ‘Veel
mensen komen als eerste naar de bibliotheek voor informatie daarover. Maar de
gekke spagaat waarin de bibliotheken zitten, is dat wij nog geen e-boeken
kunnen uitlenen en er daarom weinig aan kunnen doen. Het hele onderwerp
digitaal lezen is daardoor een beetje blijven hangen. Door de e-bar kunnen
mensen nu gerichter vragen stellen en kunnen wij hen ook beter helpen.’
Brok is lid van het e-team dat DOK vorig jaar heeft
geformeerd. Het team bestaat uit vijf medewerkers van alle afdelingen binnen de
bibliotheek – van marketing & communicatie tot educatie – en heeft als taak
de vernieuwingen binnen de organisatie aan te jagen. Het team wordt geadviseerd
door Doklab. Na zich vorig jaar te hebben geconcentreerd op het
verbeteren en vervangen van het bestaande digitale aanbod is de e-bar de eerste
concrete vernieuwing die het e-team presenteert.
De e-bar, die vergelijkbaar is met de mediabar van
Probiblio, is door de medewerkers van DOK zelf ontworpen en samen met bouwers
en ontwerpers tot stand gekomen. ‘Wij vinden hem persoonlijk dan ook mooier dan
die van Probiblio,’ zegt Brok trots. ‘De bar sluit mooi aan bij het interieur
van DOK.’ Onder de grote glazen plaat die de bar afdekt is één doorlopende
illustratie te zien die de geschiedenis van de boekdrukkunst laat zien.
Op de e-bar liggen de iPad mini, de Samsung Galaxy Tab 2.0,
de Sony e-Reader, de Kobo Glo en de Amazon Kindle Paperwhite. Naast iedere
tablet en reader ligt een scheurblokje waarop alle informatie en specificaties
staan. Gebruikers die zo enthousiast zijn geworden dat ze de overstap naar
digitaal lezen willen maken, kunnen dan een blaadje afscheuren en dit naar een
winkel meenemen. DOK werkt nog niet samen met een commerciële partner om
mogelijk tegen een provisie zelf readers te verkopen, maar sluit dat voor de
toekomst niet uit.
Op de tablets en readers staat al het beschikbare
bibliotheek-aanbod. Dat wil zeggen: de e-boeken die zijn te downloaden of lezen
in de Eregalerij, via Lees Meer, het streaming-aanbod via de Public Library
Online en Bereslim. Daarnaast heeft DOK een aantal apps geïnstalleerd, zoals
prentenboeken voor de jeugd (Nijntje) en kranten en tijdschriften. Zodra er
interessant nieuw aanbod is, zal DOK dat snel aanschaffen – wat overigens ook
geldt voor toekomstige tablets en readers.
‘We staan nu in de startblokken voor het moment dat
bibliotheken eindelijk e-boeken kunnen uitlenen,’ zegt Brok. ‘We hopen dat het
snel rondkomt. Ik ben zelf een jaar geleden overgestapt van de architectuur
naar de bibliotheek en vind het heel raar dat er nog geen model is ontwikkeld.
Wat ik aan voorstellen voorbij zie komen, vind ik gekunsteld. Er wordt bij
uitgevers zó gezocht naar inkomsten. Hebben ze niets geleerd van de
muziekwereld, denk ik dan.’
Vooralsnog kunnen gebruikers van de e-bar ‘zo lang ze willen
op de tablets en readers lezen– desnoods een hele middag, zoals sommige mensen
doen in het leescafé,’ zegt Valérie de Boer van marketing & communicatie en
lid van het e-team. ‘Het zou mooi zijn als we uiteindelijk een maximale tijd
moeten instellen. Dat zou betekenen dat de e-bar een succes is.’
De medewerkers van DOK zijn door het e-team nadrukkelijk
betrokken bij het opzetten van de e-bar. Een aantal hielp ons bij het testen
van de tablets en readers en iedereen uit de frontoffice is getraind in het
gebruik van de readers. ‘Wij zijn echter geen helpdesk,’ zegt Brok. ‘Wij kunnen
geen technische vragen beantwoorden van
het type: hoe zet ik een boek op mijn Sony e-reader. Maar wel op vragen als:
welke reader moet ik kopen? Daarop zijn alle collega’s geschoold.’
In de eerste twee weken na de feestelijke opening door
Clasien de Graaf, hoofd service & informatie van DOK, bemant iemand van het
e-team op gezette tijden de e-bar. Daarna wordt het publiek volledig
vrijgelaten om alle tablets en readers te proberen. Voor wie nog vragen heeft:
de informatiebalie van de romanafdeling is heel dichtbij. Een half jaar
begeleidt het e-team de e-bar dan nog, daarna moeten de medewerkers hem
zelfstandig kunnen runnen en kan het e-team andere vernieuwingen voor DOK
uitwerken.
‘De inventaris van plannen die we eind vorig jaar hebben
gemaakt, is een uitvoerige lijst geworden,’ zegt Brok. ‘Zo willen we de
collectie luisterboeken aantrekkelijker presenteren. Het entreegebied moet op
de schop – daar moet meer met digitale content worden gedaan. En we willen
digitale content meer integreren met de “papieren content”. Nu staat het nog
apart, dat moet door elkaar kunnen worden geplaatst. We hebben nog genoeg te
doen.’
(Eerder gepubliceerd op Bibliotheekblad.nl, 12 april 2013)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten