woensdag 17 april 2013

Bibliotheek DOK (Delft) laat gebruikers readers en tablets testen (Bibliotheekblad)


Hoe prettig is digitaal lezen eigenlijk? Welk apparaat moet je gebruiken? En wat kun je er allemaal op lezen? De leden van DOK en andere Delftenaren kunnen sinds zaterdag het antwoord op deze vragen vinden aan de e-bar. Op deze bar met vijf krukken, gebouwd op de overgang tussen de romanafdeling en het leescafé, liggen drie e-readers en twee tablets. Om te testen. Om ervaring mee op te doen. Of om je te laten inspireren de overstap naar het digitaal lezen te maken.
‘De medewerkers krijgen veel vragen over readers en e-boeken,’ vertelt Ruud Brok van de afdeling service & informatie. ‘Veel mensen komen als eerste naar de bibliotheek voor informatie daarover. Maar de gekke spagaat waarin de bibliotheken zitten, is dat wij nog geen e-boeken kunnen uitlenen en er daarom weinig aan kunnen doen. Het hele onderwerp digitaal lezen is daardoor een beetje blijven hangen. Door de e-bar kunnen mensen nu gerichter vragen stellen en kunnen wij hen ook beter helpen.’
Brok is lid van het e-team dat DOK vorig jaar heeft geformeerd. Het team bestaat uit vijf medewerkers van alle afdelingen binnen de bibliotheek – van marketing & communicatie tot educatie – en heeft als taak de vernieuwingen binnen de organisatie aan te jagen. Het team wordt geadviseerd door Doklab. Na zich vorig jaar te hebben geconcentreerd op het verbeteren en vervangen van het bestaande digitale aanbod is de e-bar de eerste concrete vernieuwing die het e-team presenteert. 

De e-bar, die vergelijkbaar is met de mediabar van Probiblio, is door de medewerkers van DOK zelf ontworpen en samen met bouwers en ontwerpers tot stand gekomen. ‘Wij vinden hem persoonlijk dan ook mooier dan die van Probiblio,’ zegt Brok trots. ‘De bar sluit mooi aan bij het interieur van DOK.’ Onder de grote glazen plaat die de bar afdekt is één doorlopende illustratie te zien die de geschiedenis van de boekdrukkunst laat zien. 
Op de e-bar liggen de iPad mini, de Samsung Galaxy Tab 2.0, de Sony e-Reader, de Kobo Glo en de Amazon Kindle Paperwhite. Naast iedere tablet en reader ligt een scheurblokje waarop alle informatie en specificaties staan. Gebruikers die zo enthousiast zijn geworden dat ze de overstap naar digitaal lezen willen maken, kunnen dan een blaadje afscheuren en dit naar een winkel meenemen. DOK werkt nog niet samen met een commerciële partner om mogelijk tegen een provisie zelf readers te verkopen, maar sluit dat voor de toekomst niet uit.
Op de tablets en readers staat al het beschikbare bibliotheek-aanbod. Dat wil zeggen: de e-boeken die zijn te downloaden of lezen in de Eregalerij, via Lees Meer, het streaming-aanbod via de Public Library Online en Bereslim. Daarnaast heeft DOK een aantal apps geïnstalleerd, zoals prentenboeken voor de jeugd (Nijntje) en kranten en tijdschriften. Zodra er interessant nieuw aanbod is, zal DOK dat snel aanschaffen – wat overigens ook geldt voor toekomstige tablets en readers.
‘We staan nu in de startblokken voor het moment dat bibliotheken eindelijk e-boeken kunnen uitlenen,’ zegt Brok. ‘We hopen dat het snel rondkomt. Ik ben zelf een jaar geleden overgestapt van de architectuur naar de bibliotheek en vind het heel raar dat er nog geen model is ontwikkeld. Wat ik aan voorstellen voorbij zie komen, vind ik gekunsteld. Er wordt bij uitgevers zó gezocht naar inkomsten. Hebben ze niets geleerd van de muziekwereld, denk ik dan.’
Vooralsnog kunnen gebruikers van de e-bar ‘zo lang ze willen op de tablets en readers lezen– desnoods een hele middag, zoals sommige mensen doen in het leescafé,’ zegt Valérie de Boer van marketing & communicatie en lid van het e-team. ‘Het zou mooi zijn als we uiteindelijk een maximale tijd moeten instellen. Dat zou betekenen dat de e-bar een succes is.’

De medewerkers van DOK zijn door het e-team nadrukkelijk betrokken bij het opzetten van de e-bar. Een aantal hielp ons bij het testen van de tablets en readers en iedereen uit de frontoffice is getraind in het gebruik van de readers. ‘Wij zijn echter geen helpdesk,’ zegt Brok. ‘Wij kunnen geen technische vragen  beantwoorden van het type: hoe zet ik een boek op mijn Sony e-reader. Maar wel op vragen als: welke reader moet ik kopen? Daarop zijn alle collega’s geschoold.’ 
In de eerste twee weken na de feestelijke opening door Clasien de Graaf, hoofd service & informatie van DOK, bemant iemand van het e-team op gezette tijden de e-bar. Daarna wordt het publiek volledig vrijgelaten om alle tablets en readers te proberen. Voor wie nog vragen heeft: de informatiebalie van de romanafdeling is heel dichtbij. Een half jaar begeleidt het e-team de e-bar dan nog, daarna moeten de medewerkers hem zelfstandig kunnen runnen en kan het e-team andere vernieuwingen voor DOK uitwerken.
‘De inventaris van plannen die we eind vorig jaar hebben gemaakt, is een uitvoerige lijst geworden,’ zegt Brok. ‘Zo willen we de collectie luisterboeken aantrekkelijker presenteren. Het entreegebied moet op de schop – daar moet meer met digitale content worden gedaan. En we willen digitale content meer integreren met de “papieren content”. Nu staat het nog apart, dat moet door elkaar kunnen worden geplaatst. We hebben nog genoeg te doen.’
(Eerder gepubliceerd op Bibliotheekblad.nl, 12 april 2013)

Geen opmerkingen: