Een schrijver die doorgewinterde lezers wil wegjagen, moet zijn hoofdpersoon introduceren zoals Elisabeth Steinz doet in haar debuut En een nacht. Isabelle verzamelt afscheidsbriefjes van collega’s. Ze maakt lijstjes van voor- en nadelen van haar relatie met Arjen. Haar beste vriendin noemt ze de Depressieve Romantica. Al die gekkigheid is nogal gezocht. En clichématig.
Gelukkig loont het de moeite om je aarzelingen te overwinnen. En een nacht blijkt een intrigerende zoektocht naar het geheim van geluk in de liefde. Moet ze bij haar saaie, maar degelijke en betrouwbare Arjen blijven? Moet ze vluchten in opwindende avonturen met neukvriendjes? Of is het wellicht beter het verlangen naar een ideale relatie los te laten, zoals de volkse Merel die ze ontmoet? En hoe verhoudt deze liefde zich tot ouder- en kinderliefde?
Isabelle’s gevoelens van wanhoop, zoals Steinz het op het einde onverbloemd noemt, komen op scherp te staan door twee dramatische gebeurtenissen. Haar vader raakt na een val van de trap in coma en zal sterven. En de nieuwe liefde van de Depressieve Romantica herkent ze van haar nachtelijke avonturen achter de webcam, waarna ze als een blok valt voor *Dickydick*. Beide gebeurtenissen voeren haar naar Marokko waar ze eindelijk gedwongen wordt te kiezen.
De origineelste schrijver is Steinz dan misschien niet, maar de wijze waarop ze – soepel switchend tussen werkelijkheid en verbeelding – haar plot ontrolt en haar lezer aan het nadenken te zetten over de liefde, is vaardig. Dat maakt haar debuut tot een belofte voor de toekomst. Dat is meer dan menig debutant kan zeggen.
Elisabeth Steinz - En een nacht (240 p.) – De Bezige Bij, € 17,90, ISBN 978 90 234 7418 0 (e-boek: € 13,95, ISBN 978 90 234 7642 3)
(Eerder gepubliceerd in BOEK 2, 2013)
Zie ook besprekingen van deze debuten:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten