Is Twee punt nul, een bundeling columns over de digitale wereld uit NRC Handelsblad, definitief het laatste boek van de vorig jaar overleden Gerrit Komrij? Ik hoop het niet – al kwam er alleen maar een heruitgave van dit boek zónder de tweets van Peter Vandermeersch, die aan iedere column voorafgaan. Dat zou al een zegen zijn. Wie heeft verzonnen dat de NRC-hoofdredacteur ‘de dialoog met Komrij moet aangaan’, is echt... Enfin, ik ben geen type om te schelden. Feit is dat Vandermeersch zich met zijn onbenullige tweets hinderlijk tussen de lezer en Komrij opstelt.
Ten eerste is de plaats van de tweets fout: vóór de column in plaats van achteraf, zodat je een commentaar leest dat je niet direct snapt en je dus gedwongen wordt na het lezen van Komrij’s tekst nog eens terug te lezen wat die Vandermeersch eigenlijk bedoelde. En daarna – ten tweede dus – erger je aan de inhoud. Vaak is Vandermeersch flauw en voorspelbaar. Soms volkomen inspiratieloos, zoals zijn commentaar op een column over de informatieruis die Google veroorzaakt door te veel zoekresultaten te geven: ‘Googlede jouw naam. Overleden Amsterdam 5 juli 2012. #realitycheck’. En een enkele keer slaat Vandermeersch de plank helemaal mis. Na een duidelijk satirische column over de bodemloze put vol bagger die de tv-makers over ons uitstorten twittert hij, bloedserieus: ‘Ben je nu toch weer een zure vent aan ‘t worden? Er wordt zoveel steengoede televisie gemaakt. Dat weet je best.’
Nee, dan heb ik liever dat Komrij het podium voor zichzelf alleen heeft. Ook in Twee punt nul grossiert hij weer in kostelijke formuleringen, tegendraadse opinies en ontmaskeringen van hen – vaak commerciële jongens – die het goed met ons voor hebben. En passant draagt hij tal van goede argumenten aan voor een betoog dat internet niet de ondergang van het boek is.
Meer Komrij:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten