Een Grunberg in topvorm
De verhalenbundel Apocalyps zet een misverstand recht. Arnon Grunberg is romancier,
essayist en columnist. Korte verhalen schrijft hij eigenlijk alleen op verzoek:
omdat een literair tijdschrift erom verzoekt, een weekblad een bijdrage aan een
themanummer bestelt of als cadeau voor de vertrekkende hoofdredacteur van de Volkskrant die hem zijn dagelijkse
column heeft gegeven. De gedachte dringt zich dan op dat zijn verhalen door het
gelegenheidskarakter nogal tegen zullen vallen.
Integendeel dus. De 21 in Apocalyps verzamelde verhalen tonen een Grunberg in top-vorm, die
zijn vertrouwde thema’s bespeelt. ‘De blonde aap’ is hilarisch en wijs in zijn
superieure satire op literatuur, media en populisme. Het enige speciaal voor
deze bundel geschreven ‘Welkom thuis’ is een harde comedy of errors over een
Afghanistan-veteraan en een schrijfleraar, die recht op zijn doel afgaat. ‘De
vertalers’ laat schitterend het verwrongen wereldbeeld van de hoofdpersoon
zien. Ach, ik heb gewoon niet genoeg ruimte om alle hoogtepunten te noemen.
Wel zal het trouwe lezers van Grunberg
opvallen dat sommige verhalen voorstudies van zijn romans zijn. In
‘Selmonosky’s droom’ schemert De man zonder ziekte door, ‘Iemand anders’ heeft exact dezelfde plotwending als Tirza. Maar dat wil niet zeggen dat deze
verhalen geen zelfstandige waarde hebben. Harry Selmonosky reis naar Irak heeft
een andere reden dan die van Samarendra Ambani uit De man zonder ziekte: de mislukkeling ziet het oorlogsgebied uitsluitend
als middel voor zijn eigen grootheidswaanzinnig doel.
Arnon
Grunberg – Apocalyps
(320 p.) – Nijgh & van Ditmar, € 19,95.
(Eerder gepubliceerd in BOEK 5, 2013)
(Eerder gepubliceerd in BOEK 5, 2013)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten