vrijdag 4 oktober 2013

Kris van Steenberge, 'Woesten' (BOEK)


Aanvankelijk lijkt het debuut van Kris van Steenberge een moderne streekroman à la Anton Coolen. In eenvoudige bewoordingen – hier en daar sentimenteel of een tikkeltje bombastisch – schetst hij het levensverhaal van smidsdochter Elisabeth Mazereel in het West-Vlaamse dorp Woesten. Als jong meisje krijgt ze eind 19e eeuw twee onmogelijke liefdes: een die haar geestelijk bevredigt, een die haar lichamelijk bevredigt. Het is dus een andere man van wie ze een tweeling krijgt: de schone Valentijn en het monster dat Nameloos wordt gedoopt. Dan komt ze om bij een misdrijf.
Wat moet je hiermee? Pas na honderd bladzijden blijkt Van Steenberges ware ambitie met Woesten. Na Elisabeth vertelt hij het levensverhaal van achtereenvolgens haar echtgenoot en haar twee zonen. Die wisseling van perspectief geeft voortdurend een andere blik op de personages en gebeurtenissen. Veroordeel dus niet te snel, is de wijze les die Van Steenberge indringend weet over te brengen: niemand is wie je denkt dat hij is, je hebt nooit alle informatie. Tegelijk is de wisseling van perspectief het zout dat het verhaal nodig had. Het geeft je het verlangen te willen weten wat er echt is gebeurd. Daarom blijf je doorlezen.
Het enige bezwaar dat dan overblijft is de stijl. Nemen zinnen als deze: ‘Oorlog is een raar beest. Het kruipt langzaam de mens in. Zacht grommend krabt het met zijn poten aan de onderbenen wanneer ouderlingen met trillende stem praten over hun eigen land. Soevereine grond die niet bezoedeld mag worden door de brute laarzen van manschappen met punthelmen in Feldgraue uniformen.’ Enzovoorts. Het is je reinste kitsch.

Kris Van SteenbergeWoesten (384 p.) – Podium / Vrijdag, € 19,95
(Eerder gepubliceerd in BOEK 5, 2013)

Zie ook de debuten van:

Geen opmerkingen: