Bart van Aken (Paard van Troje, Gent) ziet
zichzelf niet als boekverkoper, maar als curator van een persoonlijk door hem
samengestelde collectie. ‘Je moet keuzes maken en daar echt voor gaan. Niet een
beetje dit en een beetje dat doen. Dan doe je een beetje van niets.’ (Te lezen als vervolg op dit interview.)
Het geheim van Bart van Akens succes: multitasken, keuzes maken, samenwerken
Precies weet Bart van Aken de omzetcijfers
niet uit zijn hoofd. Maar wat maakt het uit als het je zo goed gaat als in zijn
boekwinkel? Over de eerste acht maanden van 2013 pluste Paard van Troje in Gent
‘dertig tot veertig procent’ boven vorig jaar. ‘De zomermaanden waren de beste
ooit’, zegt hij. ‘De omzet was in juni, juli en augustus bij elkaar ruim boven
de 250.000 euro. Augustus is normaal een doodse maand, nu was het een
topmaand.’
Wat een verschil zijn deze verhalen van
voorspoed en succes in vergelijking met wat hij twee jaar geleden te melden had.
Paard van Troje, opgericht in 2003, ging toen bijna ten onder aan foute
beslissingen, gebrek aan management en te veel personeel. Van Aken en zijn
vrouw Annelies Joos verkochten daarop alles (‘tot ons huis aan toe’) om in
februari 2012 opnieuw te beginnen aan de prestigieuze Kouter in Gent. De
radicale persoonlijke aanpak bleek een schot in de roos.
Zijn verkiezing tot Boekverkoper van het jaar,
eerder deze maand op Manuscripta, is dan ook een terechte bekroning. ‘Al zijn
er meer die het verdienen’, haast Van Aken zich te zeggen. ‘Theorie in Kortrijk
was ingedommeld, maar is nu heel mooi vernieuwd. Letters & Co in Deinze is een
nieuwe winkel die het heel goed doet. Passaporta in Brussel. ’t Stad Leest in
Antwerpen.’ En dan beperkt hij zich nog tot Vlaamse winkels.
Kan
Paard van Troje nog wel de boost gebruiken die deze prijs is?
‘Natuurlijk. We zijn met rasse schreden
vooruit gegaan qua invulling, management, omzet – maar zoals alle boekhandels
kunnen we nog wel een financiële boost gebruiken. We zitten nog niet aan ons
plafond. Een boekhandel heeft een rating bij kredietverzekaars, CB, uitgevers –
precies zoals landen die krijgen van Moody’s. En die van ons is nog niet triple A. Deze prijs kan helpen de
rating te vergroten.’
Waarom
is dat belangrijk?
‘Een boekhandel wordt tegenwoordig gezien als
een risico en niet als een onderneming. Vooral concerns durven ons nauwelijks
te steunen. Als wij door deze prijs persoonlijke contacten kunnen leggen met
bijvoorbeeld concerndirecteuren, dan zullen zij zien hoe goed het gaat met onze
winkel. En dan durven ze weer zelf risico te dragen en acties met ons te doen.
Uitgevers die ons nu al steunen, legt dat geen windeieren. Boom, Dutch Media,
De Geus, Lemniscaat, De Eenhoorn – hun omzet bij ons is enorm gestegen.’
Wat is
het voornaamste geheim van jullie succes?
‘Mijn vermogen om te multitasken. Ik ben niet alleen
boekverkoper, maar heb bijvoorbeeld ook horeca. We hoopten dat we tien procent
van onze omzet uit horeca konden halen, maar het is nu 18 procent. En dat is
niet omdat de verkoop uit boeken tegenvalt. De boekverkoop groeit gigantisch.
Lees ook de commentaren op Facebook: men ziet de horeca als meerwaarde bij de boekhandel,
niet andersom.’
Waarom
is horeca belangrijk?
‘Horeca maakt de winkel levendig. In veel
boekhandels hangt een tristesse die je iedere lust ontnemen om iets te kopen.
Winkels met goede horeca wekken juist de zin om te kopen op. Het vernieuwde
Libris Venstra of Waanders zullen nu ook merken dat de boekverkoop als een
tierelier loopt.’
Zie je
jezelf nog wel als een boekverkoper?
‘Ik voel me vooral curator van een collectie.
Van boeken, maar ook van horeca en cd’s. Een collectie die in alle opzichten
persoonlijk is. Wij verkopen dus alleen cd’s die we zelf leuk vinden en draaien
in de winkel. We verkopen alleen broodjes waar we achter staan. Je moet keuzes
maken en daar echt voor gaan. Niet een beetje dit en een beetje dat doen. Dan
doe je een beetje van niets.’
Is Paard
van Troje daarin steeds radicaler geworden.
‘Ja. Een voorbeeld is Dan Brown. Van Inferno hebben wij één exemplaar
verkocht, een klantbestelling. Iedereen die ernaar vraagt verwijzen we door
naar Standaard Boekhandel, hier aan de overkant van de straat. De boekenmarkt
is groot genoeg om naast elkaar verschillende type boekhandels te runnen.’
Je wordt
ook niet weggeconcurreerd nu Polare in Vlaanderen nieuwe boeken met twintig
procent korting verkoopt?
‘Nee. Het gaat toch om de algemene top 60 die
overal ligt, ook op stationkiosken. Het is veel belangrijker om een winkel met
een persoonlijkheid te hebben. Dat is een universele bewegingen: consumenten
willen geen anonieme, massale winkelpaleizen, maar een echte bakker, een
ambachtelijke slager en dus ook een zelfstandige boekhandel. Polare heeft juist
minder een gezicht gekregen door oude namen als Donner weg te gooien. Dom.’
Over
keuzes maken gesproken: je hebt nog steeds geen webwinkel.
‘Wat heeft dat voor zin? Google een isbn en je
krijgt Bol, Free Record Shop, Proxis, Standaard Boekhandel. Géén onafhankelijke
boekhandel. Ik ga een webshop binnenkort wel uitbesteden aan een Nederlandse
boekhandel, die als grossier functioneert. Dan heb ik een webwinkel zonder dat
die me tijd kost.’
Ook kenmerkend
voor jouw winkel is samenwerking.
‘Wij hebben geen kunstboeken omdat met
Copyright in Gent de beste kunstboekhandel van Vlaanderen zit. Wij verwijzen
onze klanten naar hen, zij verwijzen hun klanten voor ons assortiment naar ons.
Zo zijn we allebei blij. Boekverkopers denken soms te eng. Het werkt beter als
je iets gunnen aan je collega’s in je business model opneemt.’
Desondanks
ben je geen lid van Confituur, het samenwerkingsverband van zelfstandige
boekhandels.
‘Vooralsnog niet. Confituur is mij te
vrijblijvend. We verkopen allemaal boeken en die zijn allemaal van papier. Dat
vind ik een te kleine grootste gemene deler. Ook vind ik dat er onderling te
weinig openheid over cijfers is. Dat vind ik heel belangrijk. Ook toen het met
ons slecht ging, was ik heel open naar iedereen toe. Daardoor kreeg ik ook
uitstel van betaling. Inmiddels heb ik bijna iedereen terugbetaald, inclusief
rente. Ik werk dus liever op individuele basis samen.’
Hoe
bedoel je?
‘Ik heb een culinair evenement bedacht, samen
met uitgeverij Phaidon, waarvoor ik ’t Stad Leest in Antwerpen heb benaderd,
omdat ik denk dat dat het event kan versterken. Ik werk voor Engels samen met
Sterling Books uit Brussel. Eerst kochten zij voor mij in, nu doen zij alleen
nog de logistiek omdat dat toch marge scheelt. In ruil daarvoor heb ik hen
geholpen met het opzetten van horeca in de winkel. En we maken voor elkaar
reclame.’
Je werkt
niet alleen samen met collega’s, begrijp ik. Adidas sponsort je kleding in de
winkel.
‘Ja. Toen ik een jaar geleden in de krant
stond, zagen ze dat ik allemaal Adidas aan had. Daarop stelde ze voor samen te
werken. Maar dat zijn geen dingen waar je wat aan over houdt. Ja, een broek en
een paar schoenen. Het is een product placement dat we nog moeten uitbouwen.’
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, september 2013)
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, september 2013)
Zie ook: een beschrijving van Het Paard van Troje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten