maandag 10 november 2014

2014: Boekhandel Limerick heeft een inpandig museum - de typemachinecollectie van W.F. Hermans (Boekblad)

Dit is in 2014. Boekhandel Limerick in Gent opende eind augustus het inpandig museum dat de typemachinecollectie van W.F. Hermans huisvest. Het tonen van literair erfgoed past volgens eigenaar Gert Brouns naadloos bij het verkopen van literair erfgoed – in de vorm van een diepe collectie van 13.000 titels. Het maakt Limerick tot een delicatessezaak voor fijnproevers. [Zie hier voor het verhaal uit 2007]

De grootste schat van boekhandel Limerick staat helemaal achterin. En als de antieke typemachine in de kleine en volle etalage je niet is opgevallen, is de ontdekking een aangename verrassing. Eerst moet je het voorste gedeelte met hoofdzakelijk kinder- en kunstboeken passeren, dan door een drie meter lange gang met aan weerszijde Frans- en Duitstalige literatuur en geschiedenis, en tot slot je weg banen naar het einde van de klassiek ingerichte ruimte met literatuur, filosofie en wetenschappen.
Daar IS DAN opeens, door een deurtje bij de wc naar links: de collectie typemachines van Willem Frederik Hermans. In totaal 161 zijn het er, stuk voor stuk frontaal gepresenteerd op de planken die drie van de vier muren van onder tot boven vullen. 'Die glazen planken zijn nog van Hermans zelf geweest,' zegt Gert Brouns, eigenaar van de Gentse boekhandel, die onmiddellijk een foto erbij pakt om zijn bewering te staven. 'Ook de tafel en stoelen waren van de schrijver.'
Enthousiast leidt Brouns zijn bezoek langs de hoogtepunten. 'Dit was de Underwood Portable die de schrijver erfde van zijn zus nadat zij zelfmoord had gepleegd – of was vermoord, dat zullen we nooit weten. Dit is de Underwood die hij kocht als reserve uit angst dat er iets met de eerste zou gebeuren. Uiteindelijk heeft hij daar meer op getypt. Op deze Barlock tikte hij Nooit meer slapen. Heel belangrijk voor mij. Die roman gaf mij in het vierde middelbaar de broodnodige schop onder mijn gat.'

Een boekhandel met een museum. Dat moet uniek zijn. Brouns kent in ieder geval geen ander voorbeeld. Zelf had hij het niet gepland toen hij op 1 januari 2013 de winkel overnam van Jan Dupont. Hij hoorde dat de typemachinecollectie van zijn grote literaire held uiteen dreigde te vallen. Hij diende daarom een plan in bij de Stichting Onterfd Goed, dat over de toekomst ervan besliste. Zijn plan bleek volgens de jury het beste. Eind augustus huldigde hij de permanente expositie in.
'Er was kritiek uit Nederland dat deze collectie naar Vlaanderen verhuisde,' vertelt de 45-jarige boekverkoper. 'Maar daar was het mij niet om te doen. Ik dacht alleen: het kan toch niet dat deze collectie niet bewaard blijft? Ik vind het ook de taak van een onafhankelijke boekhandel om literair erfgoed te proberen te bewaren. Meestal gebeurt dat door veel boeken van de backlist op voorraad te houden – in tegenstelling tot wat een keten doet – maar het kan ook op deze manier.'
En hij beschikte nu eenmaal over de ruimte. De typemachines staan in een circa twintig vierkante meter tellend voormalig kantoortje, waar voorheen een bureautje en voorraad stond. 'Ik heb het geluk dat mijn huisbaas de woning hierboven voorlopig onverhuurd laat. Daar kan ik mijn stock deels kwijt. De rest staat in een ruimte achter de keuken. En ik kan dit museum ook gebruiken voor leesclubs en andere kleine activiteiten. Zo'n omgeving geeft dat toch extra cachet.'
Met de collectie, die 5500 euro kostte, en de verbouwing investeerde Brouns in totaal zo'n 20.000 euro in het museum, schat hij. Hij beschouwt dat echter niet als een uitgave aan een persoonlijke hobby. Het is bovenal een investering in de winkel. 'Moest ik hetzelfde bedrag hebben gestoken in publiciteit, dan had ik onmogelijk hetzelfde resultaat gehad. Bovendien was die publiciteit weer verdampt. Dit museum is onvergankelijk. Ik zie steeds meer mensen binnenkomen om het te komen bekijken.'
Het museum heeft zo een gunstig effect op de verkoop – zeker niet alleen van zijn uitgebreid assortiment Hermans-boeken die vier planken vullen (alles wat regulier leverbaar is, inclusief secundaire literatuur). Dagelijks verkoopt hij wel een Hermans. Maar het is ook goed voor zijn relatie met klanten. Leraren Nederlands in Gent doen, op aangeven van Brouns, soms projecten met W.F. Hermans. En allerlei nieuwe klanten van heinde en verre ontdekken zijn winkel.
Om de band met zijn klanten te versterken biedt Brouns bovendien de mogelijkheid een typemachine te adopteren. Kosten: 60 euro (voor 1 jaar) tot 150 euro (voor 3 jaar). Van dat geld laat hij de machines repareren, zodat de adoptanten – maar eigenlijk iedere bezoeker – op een echte 'Hermans' kunnen typen. Onder andere uitgeverijen Van Oorschot, de Bezige Bij, Hermans-biograaf Willem Otterspeer en ex-uitgever Vic van de Reijt hebben hun naam al aan een typemachine verbonden.

Brouns is een late toetreder in het boekenvak. Hij was de laatste jaren verkoopleider van de kleine brouwerij Van Steenberge. Elk jaar zat hij 70.000 kilometer achter het stuur. Daar was hij wel klaar mee. 'Ik was ooit bij boekhandel Schimmelpennink in Amsterdam. Zo'n winkel, zei ik tegen mijn vrouw, zou ik nog wel eens willen hebben. En hier kwam ik als klant. Dus toen ik hoorde dat Jan geen overnamekandidaat vond, heb ik me gemeld. Ik was toen al gestopt bij de brouwerij.'
Ondanks die achtergrond van boekenliefhebber met een romantische droom een eigen boekwinkel te hebben, wist hij goed waaraan hij begon. Boekverkoper zijn is keihard werken. 'Daarom heb ik eerst vier maanden met Jan meegelopen, om alle handelingen onder de knie te krijgen die je als klant niet ziet. Als klant zie je alleen de mooie, aangename kant van een boekhandel. Jan heeft me daarin fantastisch begeleid – tot de laatste seconde voordat de winkel van mij werd.'
En je moet voor alles op de cijfers letten. 'Ik hou de omloopsnelheden van de verschillende assortimenten en titels goed in het oog. Zo nodig vervang ik delen van het aanbod door nieuwere titels – of andere titels, want dat ik veel backlist heb staan wil niet zeggen dat dat altijd dezelfde backlist moet zijn. En dat werkt. De omzet is de eerste twee jaar gestegen. Door nieuwe titels en backlist geïntegreerd te presenteren, zo blijkt, kun je als fysieke boekhandel iets wat een online winkel nooit kan.'

De chique uitstraling en inrichting van Limerick heeft Brouns na de overname intact gelaten. De boekhandel mikt duidelijk op een publiek van fijnproevers die gericht naar de winkel komt. Dat blijkt uit de kleine pui en het ontbreken van grote stapels goedverkopende thrillers, strips en kookboeken, waardoor weinig impulskopers hier hun slag niet zullen slaan. De traditionele aankleding, zeker in de achterste ruimte: met smalle grenenhouten kasten, past daar goed bij.
Alleen het assortiment jeugdboeken en young adult maakt een lichte commerciële indruk. De grijze jager, Het leven van een loser of Nijntje-badboeken heeft de winkel op voorraad. Maar dat aanbod is zo klein dat het nauwelijks in het oog loopt. Veel opvallender is de scheiding tussen oorspronkelijke Nederlandstalige en vertaalde literatuur, wat anders dan in het buitenland in ons taalgebied erg ongewoon is. Dat versterkt het effect dat Limerick in dit genre veel te bieden heeft.
'Ik heb het assortiment zelfs nog aangescherpt,' zegt Brouns. 'De thrillerselectie is ingekrompen en de Privé Domein heb ik er weer bijgetrokken. Ik denk dat een goede boekhandel precies weet wat hij doet. Maar vooral: dat hij weet wat hij níet doet. Kookboeken, naai- en doeboeken, reisboeken, dat heb ik niet. Dat heeft ook weinig zin: bestsellers liggen bijna voor kostprijs in de supermarkt. Ik win alleen klanten voor mijn winkel door hen zo goed mogelijk te helpen in míjn genres.'
De opvallendste uitbreiding is een goedgevulde kast Zweedstalige literatuur. 'Als enige in de Benelux', zegt hij trots. Omdat een medewerker de taal gestudeerd heeft en zo haar weg kan vinden bij Zweedse uitgevers én omdat de taal in Gent wordt gedoceerd aan de universiteit en op twee avondscholen, zag hij een markt. 'Wij kopen in bulk in. We kunnen zo goedkoper zijn dan buitenlandse internetwinkels. Porto is voor individuen te duur. Het aanbod trekt klanten tot uit Antwerpen.'
Zelf heeft Limerick nog geen webshop. De site is een visitekaartje. Alleen via een bestelformulier zijn boeken te koop. 'Het is makkelijk om vanuit een database te verkopen, maar dat heeft geen zin. De shop moet een verlengstuk zijn van de winkel. De klanten die online bij mij een kookboek kopen en later in de winkel ontdekken dat ik die niet heb, stel ik teleur. Klanten die bij mij literatuur kopen stel ik ook teleur als ze dat aanbod online slecht kunnen vinden. Hoe ik het oplos, moet ik nog wel bedenken.'

Bij alles wat Brouns doet probeert hij Limerick te verheffen tot een ontmoetingsplek van gelijkgestemden. Daarom heeft hij het museum. Daarom een goed op elkaar afgestemd aanbod. En daarom – veel meer dan zijn voorganger – regelmatig activiteiten. In het seizoen (sep-nov, feb-mei) minstens een keer per week. 'Het commerciële aspect is daarvoor ondergeschikt. Het gaat erom dat activiteiten helpen om een grote vijver te creëren waaruit de winkel vist.'
Cruciaal vindt hij dan ook het gesprek met de klant. 'Ik ga met iedereen in gesprek. Die persoonlijke service hoort bij het DNA van de winkel. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat ze met het juiste boek naar buiten gaan, wat veel belangrijk is dan dat ze met zo veel mogelijk boeken naar buiten gaan. Ook helpen die gesprekken bij de samenstelling van het assortiment. Klanten hebben bij elkaar altijd veel meer gelezen dan ikzelf – of een van mijn medewerkers. Die kennis moet je gebruiken.'
Het is dan logisch dat hij ook veel meer waarde hecht aan samenwerking dan Jan Dupont. Limerick heeft zich aangesloten bij Confituur, het samenwerkingsverband van de Vlaamse zelfstandige boekhandels, en Boek.be. Maar coöperatie telt vooral lokaal. Doordat de drie indies in Gent – naast Limerick: Walry en Het Paard van Troje – ieder hun eigen specialismen hebben, kunnen ze goed naar elkaar doorverwijzen. 'Zo kun je je klant nog beter helpen en is de kans groter dat hij terugkomt.'
(Eerder gepubliceerd in Boekblad, okt 2014)

Geen opmerkingen: