Fotograaf Arjan
Bronkhorst heeft gisteren de derde druk opgelegd van zijn foto-boek Grachtenhuizen. Hij gaf het in eigen
beheer uit nadat uitgevers 'het niet aandurfden'.
Het meer dan vierhonderd pagina's tellende Grachtenhuizen bevat ongeveer 350 foto's
van bijzondere interieurs van een aantal Amsterdamse grachtenpanden. Het groot
formaat boek (24 x 30 cm) met teksten in het Nederlands en Engels van Marc van
den Eerenbeemt en Koos de Wilt kost 49,50 euro. Desondanks is het een
'ongelooflijk en onverwacht succes', aldus Bronkhorst. Precies een jaar na
verschijnen zijn al bijna 6.000 exemplaren weggegaan. Als de derde druk van de
persen rolt zijn er straks 8.000 in druk. Voor de decembermaand verschijnt er
tevens in gelimiteerde oplage een speciale editie in een linnen ‘slipcase’ met
een fotoafdruk. Verkoopprijs: 89,50 euro.
'Rond de boekpresentatie kreeg ik enorm veel aandacht,'
vertelt Bronkhorst. 'BNR vroeg me 3 dagen voor de presentatie al voor een
live-radiointerview. Het Financieele Dagblad wilde de primeur
in de zaterdagkrant. Ik zat zelfs bij Hart
van Nederland. Dat publiek bereik je normaal niet met erfgoedhuizen. Toen
was binnen drie weken de eerste druk uitverkocht.' Dat Grachtenhuizen ook daarna goed is blijven lopen, verklaart hij uit
'het binnenkijkgevoel: alleen als je 's avonds langs de grachten loopt, kun je
iets van de grootse weelde van de binnenkant zien. Meestal blijven deze
privéhuizen, die tot de mooiste van Nederland behoren, gesloten.'
Ook de persoonlijke aandacht die de fotograaf in het boek
heeft gelegd moet hebben bijgedragen aan het succes, denkt Bronkhorst. 'Dit
boek komt uit mijn tenen. Alle aspecten van het boek moesten in orde zijn. De
fotografie, maar zeker ook de 20.000 woorden die in het boek staan. Tot het
voorwoord van burgemeester Eberhard van der Laan aan toe. Dat merken mensen: ik
krijg hele dankbare mails. Heel bijzonder. Het zou daarom ook een ware
uitdaging zijn voor mij om een soortgelijk boek te maken over Londen of Parijs,
zoals me wel gevraagd is. Dan zou het toch eerder een Taschen-boek worden. Hoe
mooi de boeken van Taschen ook zijn: je bladert ze door en koopt ze niet, omdat
er net iets mist. Ik zou het anders willen doen.'
Die persoonlijke aandacht is ook de reden dat Bronkhorst
uiteindelijk niet met een uitgeverij in zee is gegaan. 'Uitgevers denken in
formats. Is het een gelikt interieurboek? Nee. Een gids? Ook niet. Een
historisch boek? Nee. Ik wilde mijn idee ook niet aanpassen aan die formats.
Dan zeiden uitgevers: moet er niet een soort paspoort van ieder huis bij? Of
standaard een foto van iedere buitengevel? Nee. En omdat ik het zó graag wilde
maken zoals het mij voor ogen stond, heb ik het maar zelf gedaan. Met als resultaat
dit enorme boekwerk van meer dan 400 pagina’s in full-color.'
De uitgave kostte hem een investering van tienduizenden
euro's – alleen al aan de eerste druk van 3.000 exemplaren. 'En moet je alle
uren die ik erin gestopt hebt, meetellen tegen een commercieel tarief? Ik vind
van niet,' zegt Bronkhorst. 'Ik vond dat ik dit boek moest maken, als ode aan
deze bijzondere huizen. Ik vond het ook leuk om te doen. En ik had het geld op
de bank staan. Anderen kopen er misschien een auto van. Die schrijf je af en
dan is het weg. Ik heb nu een investering gedaan in mijn werk. Ik heb er
inmiddels ook aan kunnen verdienen. Ik kan daarom uit eigen middelen de derde druk
financieren.'
De meeste exemplaren van Grachtenhuizen
verkocht hij via de boekhandel. 'Het meeste natuurlijk in Amsterdam, maar ook
in 't Gooi loopt het erg goed. Eigenlijk wordt het boek in heel Nederland
verkocht. Boekwinkels bestellen gewoon via CB. Hier en daar benader ik een
boekhandel met de vraag of ze posters willen ophangen of volume willen maken.
Dan zie je gelijk dat het werkt. Als boekwinkels het boek in de winkel hebben
liggen wordt het verkocht, gegarandeerd. Het leuke is dat de boekhandel er goed
aan verdient en kopers mij tegelijk vragen: waarom is het zo goedkoop?'
De tweetalige uitgave maakt Grachtenhuizen ook interessant voor de buitenlandse markt. En dan
niet alleen toeristen in Amsterdam. Bronkhorst verkoopt het boek nu via de
webshop van zijn eigen uitgeverij aan klanten tot in de VS en Australië. Vooral
in Duitsland is de belangstelling groot: nadat Der Spiegel er aandacht aan besteedde, kreeg hij honderden
bestellingen – ook van boekhandels. Het mooiste zou zijn als het boek ook over
de grens kon worden gedistribueerd. Bronkhorst bezocht daarom vorige maand de
Frankfurter Buchmesse.
Hetzelfde geldt voor nieuwe projecten. Bronkhorst richtte
voor zijn boek uitgeverij Lectura Cultura op. 'Een kleine uitgeverij
gespecialiseerd in boeken en andere media op gebied van kunst en cultuur',
omschrijft de uitgeverij zichzelf online. Dat suggereert dat Bronkhorst meer
uitgaven wil maken. 'Ja. Met mijn eigen werk in eerste instantie, maar ik zie
ook wel eens werk van collega's – heel goede fotografen – waar ik interesse in
heb. Er zijn in ieder geval voldoende ideeën voor nieuwe uitgaven.'
Zie ook: www.grachtenhuizen.org. Vanaf 18 november is een
aantal foto's uit de serie Grachtenhuizen te bezichtingen in het Amstel Hotel.
Eerder wijdde het Amsterdam Museum een expositie aan het fotoserie.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 6 nov)
Zie ook:
- Mary Go Wild: in eigen beheer uitgegeven boek wordt boekhandel en uitgeverij
Zie ook:
- Mary Go Wild: in eigen beheer uitgegeven boek wordt boekhandel en uitgeverij
Geen opmerkingen:
Een reactie posten