maandag 24 november 2014

Snugger: een wegwijzer in de jungle van digitale kindermedia (Bibliotheekblad)

Een kleine 9000 mensen hebben Snugger gedownload. Deze app bevat recensies van digitale kindermedia. NBD Biblion heeft hem gemaakt met hulp van het Vakberaad Specialisten Bibliotheekwerk 0-18. De leden daarvan zijn tevreden met het resultaat.

Wie een game, app, e-boek of film voor zijn jonge kind zoekt, zal het snel opgeven. Of er, licht wanhopig, willekeurig één kiezen. Het aanbod beslaat letterlijk miljoenen titels. Welke zijn goed? Welke geschikt voor welke leeftijd? Daar is alleen wijs uit te worden met behulp van een gids. Mediasmarties bijvoorbeeld. Digidreumes. Schoolbordportaal. Mijnkindonline. Of sinds 26 maart de app Snugger van NBD Biblion.
Snugger – uitsluitend te downloaden voor de tablet (iPad en Android-tablets) – biedt honderden recensies van digitale producten voor kinderen van twee tot en met twaalf jaar. De recensies zijn afkomstig uit de databank van NBD Biblion. Ze geven een korte beschrijving en een leeftijdsindicatie. Als het om een app gaat, wordt ook duidelijk gemaakt of er binnen de app kosten kunnen zijn.
In totaal bevat de basiseditie van Snugger van 263 recensies – uitsluitend van producten die de moeite waard zijn. De uitgebreide editie 2014 bevat 520 recensies. Hiermee onderscheidt Snugger zich van het met subsidies van de ministeries van VWS en OCW opgezette Mediasmarties, dat een heel grote keuze biedt (momenteel 1760 producten – inclusief tv-programma’s en uitjes) en niet alleen de toppers presenteert.
Die bewuste beperking juicht het Vakberaad Specialisten Bibliotheekwerk 0-18 toe. Namens hen zaten Ingrid Bon als voorzitter (Rijnbrink Groep), Gertruud Beemster (Probiblio) en Joke Kasemier (Biblionet Drenthe) in een klankbordgroep die NBD Biblion heef geraadpleegd bij de ontwikkeling. Maar het huidige aantal is nog 'niet optimaal', vindt Beemster. Gelukkig groeit het aanbod jaarlijks, merkt ze op.
Vooral als je het aanbod filtert, is goed te merken hoe beperkt het precies is. Er zijn soms wel twintig categorieën per genre. Als je dan ook nog gericht op leeftijd zoekt, kan er soms weinig tot niets uitkomen. 'Het ligt niet aan de opzet van Snugger’, relativeert Bon. ‘Het komt omdat er dan waarschijnlijk óf niet veel is in die categorie óf – belangrijker – niets goeds bestaat in die categorie.’

Snugger richt zich op alle intermediairs. Ouders en grootouders die iets voor hun kinderen zoeken, maar ook docenten in het basisonderwijs, pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en peuterspeelzalen, en medewerkers in de bibliotheek. Daarom ligt de bovengrens ook op 12 jaar. Boven die leeftijd willen kinderen allesbehalve tips van volwassenen over wat gaaf of cool is.
Door de ruime doelgroep is de app breder opgezet dan Digidreumes en Schoolbordpor-taal, die zich expliciet richten op kinderen tot en met 4 jaar respectievelijk docenten in het basisonderwijs. Dat heeft ook een klein nadeel. (Groot)ouders kunnen niet het geboortejaar van hun kind als filter invullen en zo automatisch de geschikte producten voor hem of haar te zien krijgen (zoals bij Mediasmarties). Ze moeten handmatig leeftijd invullen. Dat is voor professionals handiger.
De doelgroep is niet het enige verschil met concurrerende wegwijzers. Snugger biedt als app de mogelijkheid om meteen door te klikken naar de digitale producten. Mediasmarties niet. Daarentegen is alleen de basisversie van Snugger gratis – van de andere is het volledige aanbod gratis. De editie 2014 kost gebruikers 2,69 euro. Ter vergelijking: de gemiddelde app-prijs is (inclusief gratis apps) 1,04 euro.
Vindt het Vakberaad de kosten voor Snugger-updates niet te hoog? Beemster: 'Nee. Als je voor je kind een ijsje koopt, ben je hetzelfde kwijt. Ik vind het een reëel bedrag.' Bon: 'Veel gebruikers zijn professionele organisaties. Die willen zo'n bedrag best betalen. Daarbij moet een bedrijf als NBD Biblion toch een terugverdienmodel hebben. Commissie vragen bij aankoop van een app of e-boek is geen optie.'

Of de kleine 9000 mensen die de app sinds de lancering hebben gedownload, tevreden zijn, is niet bekend. Veel van hen zijn wel actieve gebruikers, beweert NBD Biblion. Bon en Beemster zijn in ieder geval wel tevreden. Snugger is handig, gebruiksvriendelijk, werkt goed en is helder en strak vormgegeven, zeggen ze. De filters sluiten voldoende aan bij de termen die verschillende doelgroepen hanteren.
'De app is een goed antwoord op een heel duidelijke vraag', zegt Bon – ondanks de gidsen die al langer bestonden. 'Of je nu praatte met leescoördinatoren in het basisonderwijs of pedagogisch medewerkers in de opvang, zodra het ging over mediawijsheid of de digitalisering van de maatschappij, hoorde je meteen: hoe weten we nu wat goed is? Er is zo'n wildgroei dat iedereen het spoor compleet bijster is.'
Als het Vakberaad al kritiek kan formuleren is in de vorm van wensen voor de toekomst. 'Toen we anderhalf jaar gelden begonnen was iOS dominant', zegt Beemster. 'Nu wordt Android meer gebruikt. Er mag daarom duidelijker worden aangegeven voor welk besturingssysteem een product geschikt is. Ook zou ik meer videofragmenten willen, zodat gebruikers nog beter kunnen zien wat voor soort app of film het is.'
(Eerder gepubliceerd in Bibliotheekblad, nov 2014)

Zie ook:

Geen opmerkingen: