Een kleine 9000 mensen hebben
Snugger gedownload. Deze app bevat recensies van digitale kindermedia. NBD
Biblion heeft hem gemaakt met hulp van het Vakberaad Specialisten
Bibliotheekwerk 0-18. De leden daarvan zijn tevreden met het resultaat.
Wie een game, app, e-boek of film
voor zijn jonge kind zoekt, zal het snel opgeven. Of er, licht wanhopig,
willekeurig één kiezen. Het aanbod beslaat letterlijk miljoenen titels. Welke
zijn goed? Welke geschikt voor welke leeftijd? Daar is alleen wijs uit te
worden met behulp van een gids. Mediasmarties bijvoorbeeld. Digidreumes.
Schoolbordportaal. Mijnkindonline. Of sinds 26 maart de app Snugger van NBD
Biblion.
Snugger – uitsluitend te downloaden
voor de tablet (iPad en Android-tablets) – biedt honderden recensies van
digitale producten voor kinderen van twee tot en met twaalf jaar. De recensies
zijn afkomstig uit de databank van NBD Biblion. Ze geven een korte beschrijving
en een leeftijdsindicatie. Als het om een app gaat, wordt ook duidelijk gemaakt
of er binnen de app kosten kunnen zijn.
In totaal bevat de basiseditie van
Snugger van 263 recensies – uitsluitend van producten die de moeite waard zijn.
De uitgebreide editie 2014 bevat 520 recensies. Hiermee onderscheidt Snugger
zich van het met subsidies van de ministeries van VWS en OCW opgezette
Mediasmarties, dat een heel grote keuze biedt (momenteel 1760 producten –
inclusief tv-programma’s en uitjes) en niet alleen de toppers presenteert.
Die bewuste beperking juicht het
Vakberaad Specialisten Bibliotheekwerk 0-18 toe. Namens hen zaten Ingrid Bon
als voorzitter (Rijnbrink Groep), Gertruud Beemster (Probiblio) en Joke
Kasemier (Biblionet Drenthe) in een klankbordgroep die NBD Biblion heef
geraadpleegd bij de ontwikkeling. Maar het huidige aantal is nog 'niet
optimaal', vindt Beemster. Gelukkig groeit het aanbod jaarlijks, merkt ze op.
Vooral als je het aanbod filtert,
is goed te merken hoe beperkt het
precies is. Er zijn soms wel twintig categorieën per genre. Als je dan ook nog
gericht op leeftijd zoekt, kan er soms weinig tot niets uitkomen. 'Het ligt
niet aan de opzet van Snugger’, relativeert Bon. ‘Het komt omdat er dan
waarschijnlijk óf niet veel is in die categorie óf – belangrijker – niets goeds
bestaat in die categorie.’
Snugger richt zich op alle
intermediairs. Ouders en grootouders die iets voor hun kinderen zoeken, maar
ook docenten in het basisonderwijs, pedagogisch medewerkers in de kinderopvang
en peuterspeelzalen, en medewerkers in de bibliotheek. Daarom ligt de
bovengrens ook op 12 jaar. Boven die leeftijd willen kinderen allesbehalve tips
van volwassenen over wat gaaf of cool is.
Door de ruime doelgroep is de app
breder opgezet dan Digidreumes en Schoolbordpor-taal, die zich expliciet
richten op kinderen tot en met 4 jaar respectievelijk docenten in het
basisonderwijs. Dat heeft ook een klein nadeel. (Groot)ouders kunnen niet het
geboortejaar van hun kind als filter invullen en zo automatisch de geschikte
producten voor hem of haar te zien krijgen (zoals bij Mediasmarties). Ze moeten
handmatig leeftijd invullen. Dat is voor professionals handiger.
De doelgroep is niet het enige
verschil met concurrerende wegwijzers. Snugger biedt als app de mogelijkheid om
meteen door te klikken naar de digitale producten. Mediasmarties niet.
Daarentegen is alleen de basisversie van Snugger gratis – van de andere is het
volledige aanbod gratis. De editie 2014 kost gebruikers 2,69 euro. Ter
vergelijking: de gemiddelde app-prijs is (inclusief gratis apps) 1,04 euro.
Vindt het Vakberaad de kosten voor
Snugger-updates niet te hoog? Beemster: 'Nee. Als je voor je kind een ijsje
koopt, ben je hetzelfde kwijt. Ik vind het een reëel bedrag.' Bon: 'Veel
gebruikers zijn professionele organisaties. Die willen zo'n bedrag best
betalen. Daarbij moet een bedrijf als NBD Biblion toch een terugverdienmodel
hebben. Commissie vragen bij aankoop van een app of e-boek is geen optie.'
Of de kleine 9000 mensen die de app
sinds de lancering hebben gedownload, tevreden zijn, is niet bekend. Veel van
hen zijn wel actieve gebruikers, beweert NBD Biblion. Bon en Beemster zijn in
ieder geval wel tevreden. Snugger is handig, gebruiksvriendelijk, werkt goed en
is helder en strak vormgegeven, zeggen ze. De filters sluiten voldoende aan bij
de termen die verschillende doelgroepen hanteren.
'De app is een goed antwoord op een
heel duidelijke vraag', zegt Bon – ondanks de gidsen die al langer bestonden.
'Of je nu praatte met leescoördinatoren in het basisonderwijs of pedagogisch
medewerkers in de opvang, zodra het ging over mediawijsheid of de
digitalisering van de maatschappij, hoorde je meteen: hoe weten we nu wat goed
is? Er is zo'n wildgroei dat iedereen het spoor compleet bijster is.'
Als het Vakberaad al kritiek kan
formuleren is in de vorm van wensen voor de toekomst. 'Toen we anderhalf jaar
gelden begonnen was iOS dominant', zegt Beemster. 'Nu wordt Android meer
gebruikt. Er mag daarom duidelijker worden aangegeven voor welk
besturingssysteem een product geschikt is. Ook zou ik meer videofragmenten
willen, zodat gebruikers nog beter kunnen zien wat voor soort app of film het
is.'
(Eerder gepubliceerd in Bibliotheekblad, nov 2014)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten