donderdag 13 november 2014

Uitgevers van grootletterboeken richten zich meer op particulieren (Boekblad)

Bibliotheken bestellen minder grootletterboeken. Voor de uitgeverijen op deze markt worden particulieren dus steeds belangrijker, zegt Werner Bartelds van marktleider Oorsprong.

Bartelds richtte Oorsprong in 2010 op. Toch is hij na de overname van de Grote Letter Bibliotheek in september nu al de grootste uitgeverij op deze markt geworden. Zijn assortiment beslaat zo'n 1200 leverbare titels. Over de omzet doet hij geen mededelingen. 'Uitgeverij XL is iets kleiner dan ik. En uitgeverij Iris is ongeveer half zo groot,' schat hij. ‘Maar het belang van grootte is relatief, het gaat om de kwaliteit van de titels.’
Een van de redenen voor Bartelds' snelle groei is juist het tijdperk waarin hij startte. Waar de Grote Letter Bibliotheek, opgericht in 1969, traditioneel een oplage maakte en de nog niet bestelde exemplaren op voorraad legde, produceert Oorsprong vrijwel uitsluitend on demand – bij ScanLaser in Zaandam. Een productiewijze met lager risico die 45 jaar geleden niet, maar nu heel goed mogelijk is.
Bartelds: 'Als je kijkt naar het breakevenpoint – waar drukken goedkoper wordt dan printen – haal ik dat zelden. Dat geldt eigenlijk voor de meeste boeken, maar in deze markt helemaal. Waarom zou ik dan drukken? Ik heb dan wel een hogere kostprijs, maar geen voorraadrisico. Toen ik de Grote Letter Bibliotheek overnam, zaten daar 250.000 boeken bij, waarvan een groot deel niet-courant. Dat gebeurt mij niet.'
Ondanks de groei van Oorsprong lopen de bestellingen van zijn grootste klant terug: de bibliotheken. Dat komt omdat bibliotheken al enkele jaren bezuinigen en meer regionaal zijn gaan samenwerken, onder meer door de collectie grootletterboeken vaker te rouleren tussen verschillende filialen. 'Dat is iets waar alle uitgeverijen last van hebben, en dit segment in het bijzonder', zegt Bartelds. 'Gelukkig is het aantal senioren in Nederland een groeiende groep, dat maakt een en ander goed.'
De ontwikkeling bij bibliotheken betekent dat het belang van boekhandels en rechtstreekse verkoop groter wordt. 'Boekhandels zijn niet genegen het op voorraad te nemen – uitzonderingen als Van de Sande in Terneuzen daargelaten. De boeken zijn dikker. Dat is inherent aan de grote letter. En de vraag is gering, zeggen ze. Al is dat ook een kip-en-eisituatie. Als het beter verkrijgbaar was, zou het ook beter lopen.'
Bartelds plant daarom meer marketing om ook de verkoop via zijn webshop te laten groeien. 'De eerste vier jaar was ik druk bezig met het opzetten en uitbouwen van Oorsprong. Nu kost de integratie met GLB veel tijd. Maar in 2015 is dat een speerpunt. Ik heb hier al een student van de Saxion Hogeschool die uitzoekt hoe we klanten beter kunnen benaderen via sociale media.'
Dat zijn dus niet alleen de lezers van grootletterboeken zelf: 'Een oma van tachtig, negentig zit echt niet op sociale media', weet Bartelds ook wel. Zijn klanten zijn hun kinderen: 'In twee op drie gevallen kopen dertigers en veertigers ze voor hun ouders. Ik zie dat ook als ik op boekenbeurzen sta, zoals in Deventer [waar Oorsprong is gevestigd] op de Boekenmarkt.'
Nog altijd zijn liefdes- en streekromans van auteurs als Gerda van Wageningen en Julia Burgers-Drost commercieel de interessantste genres. Maar Oorsprong zoekt nadrukkelijk verbreding om nieuwe senioren te interesseren. 'Dat is mijn drive,' zegt Bartelds. 'Ik verkoop ook esoterie, van bijvoorbeeld Thich Nhat Hanh, gedichten, biografieën of maatschappelijk geörienteerde boeken, bijvoorbeeld van Oltmans.'
Behalve Oorsprong bezit Bartelds nog een uitgeverij: Dyslexion, die zich sinds 2012 uitgaven voor kinderen met dyslexie op de markt brengt. De uitgeverij gebruikt daarvoor de speciaal voor dyslectici geschikte lettertype van Christian Boer.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 11 nov)

Zie ook:

Geen opmerkingen: