Bibliotheken
bestellen minder grootletterboeken. Voor de uitgeverijen op deze markt worden
particulieren dus steeds belangrijker, zegt Werner Bartelds van marktleider
Oorsprong.
Bartelds richtte Oorsprong in 2010 op. Toch is hij na de
overname van de Grote Letter Bibliotheek in september nu al de grootste
uitgeverij op deze markt geworden. Zijn assortiment beslaat zo'n 1200 leverbare
titels. Over de omzet doet hij geen mededelingen. 'Uitgeverij XL is iets
kleiner dan ik. En uitgeverij Iris is ongeveer half zo groot,' schat hij. ‘Maar
het belang van grootte is relatief, het gaat om de kwaliteit van de titels.’
Een van de redenen voor Bartelds' snelle groei is juist het
tijdperk waarin hij startte. Waar de Grote Letter Bibliotheek, opgericht in
1969, traditioneel een oplage maakte en de nog niet bestelde exemplaren op
voorraad legde, produceert Oorsprong vrijwel uitsluitend on demand – bij
ScanLaser in Zaandam. Een productiewijze met lager risico die 45 jaar geleden
niet, maar nu heel goed mogelijk is.
Bartelds: 'Als je kijkt naar het breakevenpoint – waar
drukken goedkoper wordt dan printen – haal ik dat zelden. Dat geldt eigenlijk
voor de meeste boeken, maar in deze markt helemaal. Waarom zou ik dan drukken?
Ik heb dan wel een hogere kostprijs, maar geen voorraadrisico. Toen ik de Grote
Letter Bibliotheek overnam, zaten daar 250.000 boeken bij, waarvan een groot
deel niet-courant. Dat gebeurt mij niet.'
Ondanks de groei van Oorsprong lopen de bestellingen van
zijn grootste klant terug: de bibliotheken. Dat komt omdat bibliotheken al
enkele jaren bezuinigen en meer regionaal zijn gaan samenwerken, onder meer
door de collectie grootletterboeken vaker te rouleren tussen verschillende
filialen. 'Dat is iets waar alle uitgeverijen last van hebben, en dit segment
in het bijzonder', zegt Bartelds. 'Gelukkig is het aantal senioren in Nederland
een groeiende groep, dat maakt een en ander goed.'
De ontwikkeling bij bibliotheken betekent dat het belang van
boekhandels en rechtstreekse verkoop groter wordt. 'Boekhandels zijn niet
genegen het op voorraad te nemen – uitzonderingen als Van de Sande in Terneuzen
daargelaten. De boeken zijn dikker. Dat is inherent aan de grote letter. En de
vraag is gering, zeggen ze. Al is dat ook een kip-en-eisituatie. Als het beter
verkrijgbaar was, zou het ook beter lopen.'
Bartelds plant daarom meer marketing om ook de verkoop via
zijn webshop te laten groeien. 'De eerste vier jaar was ik druk bezig met het
opzetten en uitbouwen van Oorsprong. Nu kost de integratie met GLB veel tijd.
Maar in 2015 is dat een speerpunt. Ik heb hier al een student van de Saxion
Hogeschool die uitzoekt hoe we klanten beter kunnen benaderen via sociale
media.'
Dat zijn dus niet alleen de lezers van grootletterboeken
zelf: 'Een oma van tachtig, negentig zit echt niet op sociale media', weet
Bartelds ook wel. Zijn klanten zijn hun kinderen: 'In twee op drie gevallen
kopen dertigers en veertigers ze voor hun ouders. Ik zie dat ook als ik op boekenbeurzen
sta, zoals in Deventer [waar Oorsprong is gevestigd] op de Boekenmarkt.'
Nog altijd zijn liefdes- en streekromans van auteurs als
Gerda van Wageningen en Julia Burgers-Drost commercieel de interessantste
genres. Maar Oorsprong zoekt nadrukkelijk verbreding om nieuwe senioren te
interesseren. 'Dat is mijn drive,' zegt Bartelds. 'Ik verkoop ook esoterie, van
bijvoorbeeld Thich Nhat Hanh, gedichten, biografieën of maatschappelijk
geörienteerde boeken, bijvoorbeeld van Oltmans.'
Behalve Oorsprong bezit Bartelds nog een uitgeverij:
Dyslexion, die zich sinds 2012 uitgaven voor kinderen met dyslexie op de markt
brengt. De uitgeverij gebruikt daarvoor de speciaal voor dyslectici geschikte
lettertype van Christian Boer.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 11 nov)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten