Nederlanders moeten
het laten opschrijven van hun eigen levensverhaal gaan beschouwen als iets wat
je een keer in je leven doet. Dat is het doel van het vandaag gelanceerde Story
Terrace.
De klanten van Story Terrace kunnen vanaf 1500 euro een
zogeheten Storyboek laten maken. Voor die basisprijs worden zij een keer
gedurende enkele uren geïnterviewd, waarna zij vier exemplaren krijgen van een
hardcover van circa vijftig pagina's (met de helft tekst) met hun eigen
verhaal. Voor een meerprijs kunnen zij een langer boek laten maken. Ook
speciale wensen zijn op aanvraag mogelijk.
Nieuw is het idee van oprichter Rutger Bruining, die eerder
bij Booz Allen Hamilton en Candover/Arle werkte, natuurlijk niet. Van
levensinterview.nl en vooruwkinderen.nl tot Biografiebureau Bakker – wie zijn
levensverhaal wil laten opschrijven kan tegenwoordig bij tientallen individuen
of bedrijven terecht. In 2005 schreef Addo Stuur ook Schrijf uw biografie om mensen op weg te helpen bij het zelf
noteren van hun geschiedenis.
Maar met Story Terrace wil Bruining de markt
professionaliseren. 'Wij pakken wij het groots aan', vertelt hij. 'Wij hebben
een pool van twintig schrijvers, die zelf boeken hebben gepubliceerd of in
landelijke kranten en tijdschriften hebben gepubliceerd.' Zo vermeldt de site
Eveline Vreeburg, die twee boeken uitgaf bij Prometheus, en Persis Bekkering,
die onder andere in de Volkskrant over
literatuur schrijft. Hoeveel de auteurs verdienen aan een boek, wil Bruining
niet zeggen.
'Ten tweede proberen we het schrijven van je biografie zo
laag mogelijk in de markt te zetten', vervolgt de initiatiefnemer. 'Het proces
is zo kostenbeperkt mogelijk. Klanten krijgen eerst een notitieboekje om hen aan
te zetten na te denken over hun herinneringen, gevolgd door een vragenlijst. Daarna
worden zij gebeld door de schrijver, die wij uitkiezen bijvoorbeeld op basis
van een gedeelde interesse, voor een kennismakingsgesprek. Als dan het
interview plaatsvindt, bij de klant thuis of in een openbare gelegenheid, goed
voorbereid op wat ze willen vertellen.'
Ook op andere manieren worden de kosten beperkt. Door een
lage instaplengte: 'Andere bureaus schrijven soms hele biografieën. Dat is veel
duurder.' De opmaak van het boek gebeurt in de Filipijnen. En het omslagontwerp
van Grade Design is gestandaardiseerd. 'Wel krijgt iedereen een unieke kaft.'
Story Terrace is al actief sinds februari. Sindsdien hebben
een kleine twintig mensen een Storyboek laten maken. Onder hen oud-president
van De Nederlandsche Bank Nout Wellink: Van
Bredevoort tot Leiden. Nout Wellinks jonge jaren (1943-1965) is prominent
zichtbaar op de site. 'Nee, die hebben we niet gratis laten maken om
promotiedoeleinden. Iedereen heeft betaald, al heb ik de eerste klanten wel
korting gegeven,' zegt Bruining.
Vanaf vandaag treedt het bedrijf naar buiten. Met free publicity, maar ook met eigen
content hoopt het aandacht te genereren. Story Terrace laat iedere maand
bekende en onbekende mensen op basis van een thema herinneringen ophalen. Deze
maand is het thema: 25 jaar val van de muur. Zo vertelt taxichauffeur Wolf over
zijn belevenissen op 9 november 1989.
'Uiteindelijk wil ik stapsgewijs groeien naar enkele
duizenden klanten per jaar', zegt Bruining. 'Er worden jaarlijks zo'n 200.000
mensen zestig. Als we daar één procent van binnenhalen komen we al een heel
eind. Het idee is dat mensen het laten beschrijven van hun verhaal gaan zien
als iets wat je een keer in je leven doet. Of dat men wil dat zijn ouders dat
doen – en dat je dan een Storyboek cadeau doet. Het is natuurlijk nog steeds
een duur, maar wel een heel bijzonder cadeau.'
Story Terrace is daarnaast actief in Engeland. Ook daar is
een pool van twintig schrijvers. 'Voorlopig opereren we in Engeland reactief.
Als mensen zich melden, helpen we ze. Die kunnen uiteraard ook uit andere
landen komen: ik kreeg laatst een e-mail uit Zambia, ik sprak ook een vrouw uit
Jordanië. Maar de inspanningen op het gebied van marketing en sales blijven nu
beperkt tot Nederland.'
Naast Bruining werken vier mensen voor Story Terrace. De
managing editor Rosanne van Asperen de Boer (ex-Lebowski) is verantwoordelijk
voor de kwaliteit van de schrijvers en het eindproduct. Een manusje-van-alles
helpt onder andere bij de productie. Een contentmanager levert teksten voor de
themamaanden. En een salesmedewerker gaat de b2b-markt bewerken. 'Wij willen
bedrijven persoonlijke verhalen van medewerkers en jubileumboeken leveren. De
prioriteit blijft wel bij de consument liggen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 nov)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten