Het zijn hooguit een handvol
Bruna-ondernemers die moeite hebben met het addendum op de
franchise-overeenkomst. Volgens directeur Fred Zeegers van Bruna is er geen sprake
van grote onrust onder zijn franchisenemers.
Er hebben zich ongeveer honderd van de 288
Bruna-franchisenemers gemeld bij advocaat Alex Dolphijn van het advocatenkantoor Ludwig & Van Dam, dat is
gespecialiseerd in franchiserecht. Dat vertelde hij eerder. De ondernemers
zetten vraagtekens bij de gevolgen van het nieuw geïntroduceerde addendum. Een
verlaagde fee, maar afschaffing van de bonussen en een verdere verharding van
de franchiseformule – zou hun omzet daarbij zijn gebaat? Zeegers vraagt zich af
of er echt zo veel verontruste franchisenemers zijn.
Allereerst: wat is de logica van
het addendum?
Zeegers: 'Eind 2014 stond ik voor alle ondernemers en
vertelde ik over mijn plannen. Ik hoorde toen dat zij de fee te hoog vonden in
verhouding tot andere franchiseformules. Ik wist dat niet precies, ik zat toen
pas een maand of tien bij Bruna. Maar goed, begin dit jaar hebben we erover
gesproken met het bestuur van de vereniging van franchisenemers. Uiteindelijk
hebben we de fee verlaagd met bijna 25 procent.'
Maar er staat wel
wat tegenover: afschaffen van de bonussen.
'Ja. En daardoor lees ik in de media: de fee-verlaging is
een sigaar uit eigen doos. Maar de bonussen zijn bij elkaar opgeteld nooit
eerder boven die 25 procent uitgekomen. Bovendien weten we allemaal dat de
boeken- en tijdschriftenomzet terugloopt. Dus: de boeken- en tijdschriftenbonus
wordt ook alleen maar minder. Dat betekent netto dat de ondernemer er
financieel voordeel bij heeft. Bovendien geven wij die fee-verlaging
gegarandeerd, terwijl het altijd maar de vraag blijft óf er een bonus komt.'
Ook worden in het
addendum alle individuele afwijkende afspraken gecanceld?
'In principe bestond er altijd al maar één afspraak. Maar
in de loop der tijd zijn her en der afwijkende afspraken gemaakt. Dat is
natuurlijk moeilijker te managen – boekhoudkundig, juridisch, op alle mogelijke
manieren. Dan is dit een goed moment om te zeggen: het is nu feest, 25 procent
fee omlaag, laten we nu alle afspraken weer harmoniseren. En dan nog blijft het
een streven. Het blijft mogelijk om individuele afspraken te maken.
Bijvoorbeeld: de verplichting om met een van onze vier huisaccountants te
werken. Dat is het onderwerp uit het addendum waar ik de meeste vragen over
krijg. Maar ik snap heel goed dat als een ondernemer vier winkels heeft het
weer anders is. Of dat iemand een jarenlange relatie met een accountant niet
meteen wil verbreken.'
Volgens Alex
Dolphijn is die harmonisering bedoeld om Bruna te kunnen verkopen.
'Tja. Dat zegt hij, maar niet tegen mij. Ik nodig hem al
weken uit om langs te komen, uit te leggen wie hij precies vertegenwoordigt en
dan kunnen we daarover praten. Ik snap niet hoe hij erbij komt dat Bruna wordt
verkocht. In ieder geval is er geen plan.'
Ook leidt het
addendum tot een hardere franchiseformule – wat nadelig zou uitpakken voor de
mogelijkheden de lokale markt te bespelen.
'Iedereen met wie je praat zegt: hard franchise is de
toekomst. De Franchisebond, de banken, de goeroes, iedereen. Ook onze
ondernemers zijn daar van overtuigd, want daar hebben ze ooit voor getekend.
Alleen: in de praktijk wil je wel eens dingen laten gaan. Ik kom dan soms in
winkels waarvan ik me afvraag: is dit nog wel een Bruna? Er zijn dan zo veel
dingen anders. Terwijl wij wel afspraken hebben met grote leveranciers over de
manier waarop wij hun spullen presenteren. Ook hiervoor geldt: dit is het
moment om dat nog een keer zwart op wit te zetten.'
Toch blijken veel
franchisenemers ongerust over het addendum.
'Is dat echt zo? Meneer Dolphijn zegt dat er zich honderd
bij hem hebben gemeld, ik wil daar wel bewijs van zien. Het addendum is aan de
orde geweest bij de ALV van de vereniging. Er was een grote opkomst, het
bestuur kreeg toen mandaat verder met ons te onderhandelen. Toen heb ik niets
gehoord. Wij hebben net de Week van de Winkel gehad. Ik heb iedereen gezien,
het waren vier fantastische dagen. Niemand heeft tegen mij geklaagd, terwijl ze
hadden kunnen zeggen: "wat is dat addendum vervelend." Hadden we
meteen even kunnen gaan zitten om erover te praten.'
De ondernemers
kregen het addendum uiteindelijk begin deze maand. Hoeveel hebben al getekend.
'Enkele tientallen.'
Wordt de rest onder
druk gezet om zo snel mogelijk te tekenen?
'Zeker niet. Maar het lijkt me in hun voordeel dat wel te
doen. Wij hebben in anderhalf jaar het gemiddelde ondernemersinkomen met een
derde doen stijgen, door een combinatie van besparingen en investeringen om de
omzet te verhogen. Als zij nu tekenen genieten zij ook nog het voordeel van de
fee-verlaging. Het is daarbij mogelijk dat iemand iets zegt als: ik kan om deze
of deze reden pas per 1 juni 2016 de winkelinrichting aanpassen. Prima. Lever
een plannetje in en geniet toch vanaf dag 1 waarop je tekent van de lagere
fee.'
Waar komt de onrust
volgens u dan vandaan? Uitsluitend van de zes ondernemers die anoniem met Het
Financieele Dagblad hebben gesproken?
'Ik weet niet wie dat zijn. Ik ken wel een zestal
ondernemers met wie wij rechtszaken hebben gevoerd. Misschien zijn die naar de
pers gestapt. Overigens hebben wij al die zaken gewonnen. Dat ging steeds om
debiteurenproblemen. Die zouden zijn ontstaan omdat wij geen goed prognose van
de omzet hebben gedaan. Steeds oordeelde de rechter dat wij wél goed hebben
geprognotiseerd en goed hebben begeleid. De laatste zaak, tegen de ondernemer
uit Steenwijk, is aangehouden. De rechter heeft gevraagd of wij alsjeblieft nog
een keer met hem om tafel willen gaan. Maar ik denk dat als hij tot een
uitspraak moet komen, wij weer zullen winnen.'
De zaak tegen de
ondernemer in Eelde heeft Bruna verloren.
'Nee, nee, die zaak loopt nog. Maar dat ging niet om een
debiteurenprobleem. Deze ondernemer had zeker geen schuld. Hij wilde alleen
niet door met de harde franchiseformule. Toen speelde het
postnon-concurrentiebeding. Hij mag daarom niet doorgaan met een andere
boekhandel. Daarvan heeft de rechter gezegd: Bruna, had dan alvast een
zoekopdracht voor een andere ondernemer in Eelde opgezet. Daar hebben wij
tegenin gebracht: zo werkt het niet in de retail. Volgende week volgt het
vonnis.'
Hoeveel van de 288
ondernemers hebben momenteel een schuld opgebouwd?
'Een stuk of twintig. Hooguit vijfentwintig. Maar het is
zeker niet zo dat we met al deze mensen problemen hebben. Integendeel, er is
ook een met wie we een afbetalingsregeling hebben en toch een nieuw contract
voor acht jaar hebben gesloten. Zo veel vertrouwen hebben we nog steeds in hem.
Alles bij elkaar gaat het om 3,2 miljoen euro. Tegen het FD zei ik nog 4 miljoen, maar omdat er wordt afbetaald is dat
alweer minder geworden. Let wel: dat is ons eigen geld, dat wij nu niet kunnen
gebruiken om te investeren in de formule. Het systeem bij Bruna zit zo in
elkaar dat wij de leverancier betalen en dat aan de ondernemer factureren.'
Dus de conclusie van
het FD dat u uw macht misbruikt,
slecht communiceert, kortom: dat de sfeer tussen franchisenemers en
hoofdkantoor totaal verziekt is – die conclusie herkent u niet?
'Absoluut niet. Ik kreeg na publicatie van het stuk ook
tal van mails van ondernemers die dat evenmin herkennen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 15 okt)
Zie ook:
- Advocaat Alex Dolphijn over onrust bij Bruna
Zie ook:
- Advocaat Alex Dolphijn over onrust bij Bruna
Geen opmerkingen:
Een reactie posten