Mybestseller kondigt na anderhalf
jaar ontwikkelen Sweek aan: een platform voor de smartphone om te
schrijven, lezen en delen. Sweek wordt in mei 2016 in minimaal twaalf talen
tegelijk gelanceerd.
Dat
vertelt Peter Paul van Bekkum van Mybestseller, die deze week op de Frankfurter Buchmesse
het concept bespreekt met uitgevers. 'Jongeren doen alles met hun smartphone.
Die gaan echt geen tablet, laat staan e-reader kopen. Maar zij zijn wel de
doelgroep van de toekomst. Wij vinden het daarom van belang om ook een
propositie voor mobiel lezen en schrijven te bieden. Iedereen kan straks heel
eenvoudig korte verhalen, boeken (hoofdstuk voor hoofdstuk) of never ending
stories uploaden, schrijvers volgen, fan worden, ze met sociale media delen.'
Sweek zal er niet alleen voor amateurschrijvers zijn, maar zoekt nadrukkelijk
samenwerking met traditionele uitgeverijen. 'Uitgangspunt is dat auteurs
periodiek voor de doelgroep interessante bijdragen leveren. Dat kan een kort
verhaal, een feuilleton of oud werk zijn. Dan is de kans aannemelijk dat
auteurs relatief eenvoudig een aanzienlijke fanbase opbouwen. Stel, Kluun
plaatst om de week een verhaal, dan heeft hij na een paar maanden 50.000 of
100.000 fans. Als hij dan met een nieuwe roman komt, kan hij daar iedereen met
een druk op de knop van op de hoogte stellen.'
Mybestseller
pakt het groots aan. Er werkt een team van ongeveer zeven fulltimers aan de
ontwikkeling van Sweek, zegt Van Bekkum. 'Dat gebeurt deels in Nederland, deels
in Roemenië. Van oudsher is dat een land dat uitmuntende developers herbergt,
maar ook kostenoverwegingen spelen een rol.'
Sweek
moet daarom na de lancering razendsnel groeien. Na vier maanden moet het aantal
talen zijn uitgebreid naar twintig. En in korte tijd moeten er in alle landen
bij elkaar een miljoen gebruikers zijn. 'Dat is nog een uitdaging, maar we
weten dat we een goed concept hebben. We hebben de hele wereld afgestruind naar
goede ideeën, we hebben heel veel met mensen binnen en buiten het vak
gediscussieerd.'
Voor
gebruikers is Sweek gratis. Mybestseller kan er verschillende manieren aan
verdienen. 'Geo targeted advertising, een link met selfpublishing,
cherrypicking van goed gelezen auteurs, de verkoop van content naar derde
partijen zoals de top-500 verkopen aan een vliegtuigmaatschappij om hun
reizigers aan te bieden', somt Van Bekkum op. 'En zo is er nog een hele trits.'
De
ontwikkeling van Sweek is niet ten koste gegaan van Mybesteller. Het bedrijf
behaalde de negende plaats op de Deloitte Fast50 Tech Ranking – weliswaar ruim
achter Catawiki die tussen 2011 en 2014 45.080 % groeide, maar de omzetgroei is
met 926 % bepaald niet min. En ook in 2015 groeit de omzet ook met 'double
digits'. Exacte omzetcijfers geeft Van Bekkum niet, maar zit die al in de
'seven digits'? 'O, zeker'.
'We
hebben begin dit jaar ook een interaction designer de opdracht gegeven om de
hele site door te nemen en opnieuw te optimaliseren', zegt Van Bekkum. 'Voor
ons is dat een megaklus, maar we vonden zo'n opfrissing een jaar of vijf na de
lancering gewoon nodig. We hebben een compleet nieuwe lay-out en allerlei
nieuwe en verbeterde functionaliteiten, die we stap voor stap invoeren. We
beginnen nu met een nieuwe navigatiestructuur.'
Het
grootste deel van de omzet – 70 tot 75 % – komt nog altijd uit Nederland. Het
vlaggenschip is Brave New Books. 'We werken daarvoor samen met Bol, een heel
krachtig medium, en Singel Uitgeverijen, die garant staat voor kwaliteit. Dat
vinden veel auteurs aantrekkelijk.' De meest recente toevoeging is het
auteursplatform in samenwerking met Sdu. 'Dat moet nog zijn plek vinden. De
doelgroep moet er nog een beetje aanwennen, maar dat was bij andere labels ook
zo.'
In
Duitsland groeit Mybestseller gestaag. Van Bekkum: 'We dachten dat we nu verder
zouden zijn. Overall ben ik niet honderd procent tevreden. Zo is de
samenwerking met De Gruyter voor een wetenschappelijk label gestopt toen de
topman weg moest. Van Vonjournalisten.de, een label speciaal voor leden van de
Duitse journalistenbond, had ik ook meer verwacht. Maar we sluiten ook nieuwe
samenwerkingsverbanden.'
Het
meest recent is Bookmundo.de, een label in samenwerking met de regionale
boekhandelsketen Die Mayersche. In Nederland zijn dergelijke samenwerkingen, op
een aantal uitzonderingen zoals met De Nieuwe Boekhandel en Heijink na, vaak gestaakt
nadat ze niet aan de verwachtingen voldeden. Hier acht Van Bekkum de kans van
slagen groter. 'In Nederland konden we niet bijvoorbeeld de hele provincie
Utrecht dekken. Hier vullen we wel gelijk een hele regio in.'
Daarnaast
staan de eerste labels in andere landen op het punt van gelanceerd worden. Van
Bekkum noemt voorbeelden in Engeland en Frankrijk. In het eerste land volgt
lancering nog dit jaar, in het tweede uiterlijk het eerste kwartaal van 2016.
Interessant is daarnaast de samenwerking met Turkse uitgevers. 'Via een soort
gateway maken wij hun boeken beschikbaar voor de Turkse gemeenschap in Duitsland,
Engeland, Nederland en Frankrijk. Nu kunnen die alleen enkele bestsellers
krijgen, straks heel veel meer titels.'
Zie ook:
- Mijnbestseller wordt Mybestseller (2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten