De literaire datinggame
Hartenjager, met personages van Arnon Grunberg, wordt volgende week officieel
gelanceerd. De app is al voor 2,29 euro te koop in de Android- en Apple-stores.
Het doel
van Hartenjager is het veroveren van Violets hart uit Grunbergs roman Huid en haar – tot nu toe het enige
personage in de app. Spelers schrijven haar een brief, krijgen binnen een paar
uur een antwoord (daarop geattendeerd door een pushbericht) en kunnen zo stukje
bij beetje haar liefde winnen. Wie een score van 100% heeft, krijgt de
uitnodiging voor een ontmoeting met Violet. Wie of wat de spelers ontmoeten,
houdt mede-bedenker en ontwerper Hanne Marckmann van Stichting Society at Play
liever geheim.. Met behulp van een kladblok kunnen spelers testen welke
onderwerpen bij het personage aanslaan en welke niet.
Marckmann
werkte samen met Arnon Grunberg en zijn uitgeverij Nijgh & van Ditmar jaren
aan de app, waarvoor ze in twee rondes in totaal 26.750 euro subsidie van het
Nederlands Letterenfonds en 7.000 euro van het Stimuleringsfonds Creatieve
Industrie ontving. Begin vorig jaar vertelde ze al in Boekblad magazine dat het idee ontstond uit Grunbergs column
'Seksrabbijn des Vaderlands' in de
Volkskrant en de observatie van directeur Paulien Loerts van Singel
Uitgeverijen dat literaire voorkeuren op dating sites een goede indicator zijn
voor succesvolle matches.
Het
personage Violet in de app is gebaseerd op Huid
en haar. Wie deze roman uit 2010 heeft gelezen, erkent Marckmann, is in het
voordeel. Maar haar antwoorden op brieven zijn speciaal geschreven door
Grunberg. De teksten, bij elkaar zo'n 8000 woorden, kunnen iedere keer zo
worden gemixt dat iedereen een antwoord op maat krijgt. 'Daarnaast zullen we,
als het zo uitkomt, ook zelf extra teksten op maat schrijven. Het algoritme kan
geen heel grappige, persoonlijke of sexy brieven herkennen. Zo willen we dat
toch belonen.'
De
spelers moeten van tevoren ook aangeven of hun tekst gepubliceerd mag worden.
Wat daarmee wordt gedaan, weet Marckmann nog niet. 'Het is voor alle partijen
één groot experiment. We hebben geen idee wat er allemaal binnen gaat komen.
Misschien wordt de game helemaal niet gespeeld omdat iets niet werkt of niet
leuk is. En misschien juist wel. Dan kunnen we de teksten publiceren op
Hartenjager.nl, op sociale media of in de
Volkskrant. Dat is onze mediapartner. Zij organiseren maandag een speciale
lanceringsavond voor hun leden. Ook zorgen zij voor advertenties en banners op
hun online kanalen en in de krant.'
Nijgh
& van Ditmar steekt naast de creativiteit bij het meedenken ook arbeidstijd
in de promotie van de app, waar ook zij volgende week een begin mee maakt. 'Wij
zijn betrokken geweest bij de conceptontwikkeling en het marketingplan', zegt
marketingmedewerker Greta Le Blansch. 'De samenwerking is ontstaan omdat Arnon
erg geïnteresseerd is in de raakvlakken van gamen en literatuur en wij hier
graag met hem mee naar op zoek gaan. Al met al zien we de app als promotie voor
Grunberg en zijn boeken.'
De
inkomsten van de app worden in de eerste instantie gestoken in het onderhoud
ervan. Blijft er geld over, dan willen Marckmann, de uitgeverij en Grunberg een
nieuw personage ontwikkelen. Dat kost naar haar schatting vijf- tot zesduizend
euro. 'En is er dan nog geld over, dan wordt dat volgens een verdeelsleutel
verdeeld tussen Arnon, onze stichting, het Letterenfonds en de uitgeverij.'
Over de
vraag welk personage hierna wordt toegevoegd, wil Marckmann nog niet nadenken.
Eerst maar eens zien wat Hartenjager gaat doen. 'Het ligt voor de hand om weer
met Arnon samen te werken, hij is tenslotte medebedenker van de app. Voor
daarna is alles mogelijk. Personages van andere schrijvers. Speciaal voor de
app bedachte personages. Maar je kunt de app bijvoorbeeld ook inzetten als
marketinginstrument. Dat mensen al brieven kunnen schrijven aan een personage
voor het boek uit is en dat ze bij een score van 100% het boek kunnen winnen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 13 jun)
zie ook;
Geen opmerkingen:
Een reactie posten