Een vervolg op dit bericht: De voormalige Colibro-boekhandels willen de samenwerking voortzetten op kleinere schaal. Dat betekent: zonder directeur en vast bureau. Dat zegt Yvonne Steinberger van boekhandel De Reyghere in Brugge.
Door zelf de gezamenlijke inkoop en marketing te coördineren hopen de voormalige Colibro-leden de voordelen van samenwerking te behouden en de overheadkosten te minimaliseren. ‘Misschien is op termijn wel een halftijdskracht nodig voor de coördinatie, maar dat is een stuk goedkoper dan een directeur. En als die vanuit huis werkt, heeft die ook geen huisvestingskosten’, zegt Steinberger.
De 25 overgebleven Colibro-boekhandels besloten op 13 september te stoppen met het samenwerkingsverband, zo kwam twee weken geleden naar buiten, omdat het afnemende ledenaantal de kosten van samenwerking te hoog maakten. Behalve de boekhandels die eerder dit jaar waren afgehaakt of failliet waren gegaan, zouden nog een aantal boekhandels hebben opgezegd per 30 juni aanstaande.
Bij het bekendmaken van het einde van Colibro zei directeur Luc vander Velpen te blijven zoeken naar een nieuwe manier van samenwerken. Dat gebeurt nu wel, maar zonder hem: de boekhandels kunnen en willen hem niet langer betalen. Steinberger: ‘De samenwerking stopt, en dan zouden we met dezelfde persoon weer opnieuw beginnen. Wat is dan het verschil? Ik vind dat een moeilijke situatie.’
Een inkoopcommissie van Colibro-leden moet nu zelf gaan onderhandelen over de titels en voorwaarden. Het systeem van mandaten, dat volgens de Brugse boekverkoopster te omslachtig was geworden, laten de boekhandels daarbij los. ‘De kleine boekhandels hebben daar wel minder voordeel bij’, zegt Steinberger, ‘omdat zij minder mandaten krijgen en niet maar profiteren van groepsaankopen.’
Overigens bleek uit eerste gesprekken met uitgevers over het tijdperk na Colibro dat zij bereid zijn dezelfde kortingen te geven als in het recente verleden. Dit wordt bevestigd door andere Colibro-boekhandelaars, zoals Marc Zwijsen van De Boekuil (Mortsel en Turnhout). Vermoedelijk willen uitgevers met gunstige voorwaarden het voortbestaan van zelfstandige boekhandels garanderen. Aan de andere kant hadden ze recent laten weten Colibro niet meer te zien als een representatieve groep van zelfstandige boekhandels.
Behalve onderhandelen over inkoopvoorwaarden zoeken de voormalige Colibro-boekhandels mogelijkheden voor gezamenlijke marketing. Zo willen ze een advertentiebureau in de arm nemen om vier keer per jaar een magazine te maken (in plaats van het halfjaarlijkse Colibro-magazine). Ook hebben de boekhandels aan de overkoepelende brancheorganisatie Boek.be gevraagd om een aanbiedingsbeurs te organiseren, ter vervanging van de Colibro-beurs.
Hoe intensief de nieuwe samenwerking moet worden, is op dit moment nog niet duidelijk. Krijgt de groep bijvoorbeeld een naam waarmee ze naar buiten treden? De boekhandels willen daarvoor in het voorjaar bij elkaar komen. Zwijsen zegt bijvoorbeeld dat de structuur ‘niet te vrijblijvend’ mag zijn. Zonder minimale dwang kan de groep geen vuist maken. Hoever moet die dwang dan gaan? Daar verschillen de voormalige Colibro-boekhandels zeker over van mening.
(Gepubliceerd op Boekblad.nl, 30 nov 2011)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten