De Slegte verkoopt sinds enkele dagen e-boeken op haar site. De specialist in tweedehands en ramsj wil de klant die ook digitale boeken leest, bedienen in plaats van hem naar de concurrent te jagen.
Het aanbod van De Slegte beslaat ongeveer 10.000 titels, waarmee de winkelketen de integrale database van het eBookhuis heeft overgenomen. Naast de actuele bestsellers die als e-boek beschikbaar zijn, is onder meer Engels- en Duitstalige literatuur, poëzie, strips, architectuur en wetenschap te krijgen in diverse formaten, waaronder ePub en pdf. Van alle e-books heeft De Slegte er volgens eigen opgave 999 op voorraad – een technisch onhandigheidje waar op Twitter lacherig over werd gedaan en die binnenkort allicht zal verdwijnen.
Voor de nieuwe directeur Jan Kooiker, aangetreden op 1 oktober, is de uitbreiding van het aanbod logisch: ‘We hebben een relatief kleine positie in nieuwe boeken, dus e-books kannibaliseert niet of nauwelijks. Daarbij willen we de klant de service bieden om e-books ook bij ons te kopen. Het promoten van digitale boeken zal evenmin de beschikbaarheid van papieren boeken op langere termijn kannibaliseren. Zolang uitgevers hun boeken in de boekhandel willen presenteren en het boek een impulsartikel blijft, blijven papieren boeken bestaan En dus ook ramsjpartijen die we opkopen.’
Kooiker denkt dat De Slegte alleen relevant kan blijven voor zijn klant als de keten ‘het boek van vroeger’ verbindt aan ‘het boek van nu’. ‘Je kunt alleen top of mind zijn bij klanten op het gebied van boeken-die-een-tweede-kans krijgen, als je ervan uitgaat dat ze ook nieuwe en digitale boeken lezen. Als je je alleen op het boek van gisteren richt, wordt je een relikwie. Daarom hebben we nu ook een actie waarin we wekelijks een iPad weggeven aan wie zich inschrijft op onze nieuwsbrief.’
De omzet van Deslegte.com is het afgelopen jaar verdubbeld. Voor het komende jaar hoopt het bedrijf met 50 procent te groeien. Maar het aandeel van e-books daarin zal niet heel groot zijn. ‘Ik heb geen hooggespannen verwachtingen,’ zegt Kooiker. ‘Eigenlijk is alles meegenomen. Maar het zou me verbazen als het meer dan één procent – van onze totale omzet – zou zijn.’
(Gepubliceerd op Boekblad.nl, 23 november 2011)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten