woensdag 4 april 2012

Erik Felderhof (TVF International): ‘Wij pakken de aandacht van het publiek’ (Boekblad)


In september 2011 verscheen De vliegenvanger van Ravelli bij TVF International. In december wist de uitgeverij een bijna volledige dekking van de markt te bewerkstelligen, stelt marketing & salesmanager Erik Felderhof, inclusief partijen als Albert Heijn, Bruna en ECI.
‘Wanneer je over een goede drukkerij beschikt en een duidelijke visie op marketing en sales kun je een heel eind komen. Daarom hebben we besloten, na een eerste uitgave waar we veel van hebben geleerd, om De vliegenvanger zelf te publiceren. Essentiële marketingaspecten als coverontwerp en papierkeuze, hoefden we dan niet uit te besteden. En we konden ons zeven dagen in de week, 24 uur per dag op het boek richten. Zo veel focus kan een grote uitgeverij nooit op één titel richten.
Toegang tot de markt heb ik niet als gemakkelijk, maar wel als mogelijk ervaren. Met Centraal Boekhuis zijn de lijnen naar de markt kort. Wel moet je vechten om onder de aandacht van inkopers te komen. Herhaling is daarbij essentieel. Maar na twee maanden, in de voor ons cruciale decembermaand, hadden we een bijna volledige dekking van de markt – inclusief partijen als Albert Heijn. Het boekenvak is traditioneel, maar bij Bruna en ECI heerst een zekere dynamiek waardoor de mogelijkheden worden vergroot.
Na De vliegenvanger, waarvan bijna 75.000 exemplaren in vijf maanden zijn verkocht, hadden we de smaak te pakken gekregen. In januari brachten we het eerste deel van de thrillerserie Het enigma van Vera Odenthal. Juist omdat we in staat bleken het succes te voorspellen. De visie achter de marktmogelijkheden werkte: in september/oktober de introductie van De vliegenvanger, in november bewuste afwezigheid om het contrast van de explosie in december te vergroten. Juist als iedereen inslaapt – na de drukte in november – pakken wij de aandacht van het publiek.’

(Eerder gepubliceerd in Boekblad Magazine 4, 2012 als kader bij dit artikel over kleine uitgeverijen)

Geen opmerkingen: