De onweerstaanbare schoonheid in bikini
Ernest van der Kwast worstelde lang met de schaduw van Arnon Grunberg, zoals hij zelf toegaf. De scherpe aforismen en groteske situaties in zijn werk leken als twee druppels water op de humor van zijn grote voorbeeld. In de roman Mama Tandoori waarmee hij in 2010 doorbrak, had zijn stijl voor het eerst iets eigens. En nu zet hij de laatste stap: Giovanna’s navel is een volledige breuk met Grunberg.
Of is de novelle bedoeld als afrekening met zijn invloeden? De sentimentele, onvervalst romantische liefdesgeschiedenis – en de vier in dezelfde toonsoort geschreven verhalen die het boek completeren – staat wel heel ver af van het cynische, illusieloze wereldbeeld van Grunberg.
Giovanna’s navel vertelt hoe Giovanna en Ezio elkaar na zestig jaar terugvinden. In 1945 beleven ze samen een zinderende zomer vol begeerte en lust. De liefde houdt echter niet stand omdat Giovanna zich niet wil binden. Ezio vlucht naar het noorden, slijt zijn dagen als vrijgezelle appelplukker en wacht op het moment dat Giovanna tot inkeer komt. Een moment dat ten lange leste arriveert.
Je moet ervan houden: de schaamteloze zoetsappigheid van zo’n verhaal. Maar als je dat niet doet en Giovanna’s navel desondanks leest, let dan op de details die bewijzen dat Van der Kwast ook een vindingrijk auteur is.
Details zoals deze. Op een dag laait de ruzie tussen Giovanna en haar zus zo hoog op dat het zwempak scheurt. Toch trekt zij het aan – een jaar voor de uitvinding van de bikini. Zo wordt Ezio de allereerste man die een onweerstaanbare schoonheid uit zee ziet rijzen. In het licht van de tegenwoordige alomtegenwoordigheid van seks weet Van der Kwast de sensatie die dát Ezio moet hebben gegeven, fraai op te roepen.
Ernest van der Kwast - Giovanna’s navel (160 p.) - De Bezige Bij, € 16,90, ISBN 978 90 234 7422 7
(Eerder gepubliceerd in BOEK 4, 2012)
Meer literatuur (deels) gesitueerd in Italië:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten