vrijdag 6 juli 2012

Marie-Anne van Wijnen begint uitgeverij De Kring (Boekblad)


Marie-Anne van Wijnen, die per 1 juni vertrok bij Nieuw Amsterdam, begint haar eigen uitgeverij. De Kring kondigt in de najaarscatalogus titels aan van onder meer Mart Smeets, Thomas Verbogt en Ruud de Wild.
‘De laatste maanden ben ik gaan nadenken wat ik wilde doen als ik bij Nieuw Amsterdam zou vertrekken’, zegt Van Wijnen. ‘Daar kwam dit al snel uit. Ik geef al lang uit en wilde dat blijven doen. Dan is de vraag: in wat voor organisatie? Ik wilde graag klein werken en met een team dat alleen werkt voor de boeken die ik uitgeef, en geen afdeling is van iets groters dat ook tig boeken van anderen uitgeeft.’
‘Klein’ past niet alleen goed bij haarzelf, maar ook bij de tijdgeest, vindt Van Wijnen. ‘Er gebeurt zoveel in de markt. Als je daar in mee wil doen, moet je flexibel zijn. Ik heb misschien minder mogelijkheid om te investeren dan een groot concern, maar minder vergaderen en geen directeur meer boven je hebben, heeft juist weer veel voordelen.’
In het voorwoord van de najaarsaanbieding schrijft Van Wijnen dat ze zich heeft bevrijd van allerlei ballast. ‘Al die salarissen en huren die bij grote uitgeverijen worden betaald, leveren een grote omzetdruk op,’ licht ze toe. ‘Dat maakt grote organisaties kwetsbaar. Dan moeten ze weer fuseren en saneren. Daar heb ik nu geen last meer van. En verder bedoel ik met ballast ook nog dingen waarover ik me voorgenomen heb niets te zeggen.’
De uitgeverij heet De Kring omdat ‘de optimale samenwerkingsvorm van een uitgeverij en auteur een kring is, en de uitgeverij weer samenwerkt met andere netwerken en kringen’, schrijft Van Wijnen in de najaarscatalogus. Onderdeel van die kringen zijn de vele freelancers voor redactie, productie en vertegenwoordiging waarmee De Kring zal werken. Alleen Stefanie Tieben (ex-FMB) is in dienst voor de marketing en sales.
De uitgeverij, die 15 à 20 titels per jaar wil brengen, is een recordtempo van de grond gekomen. Voor 1 juni heeft Van Wijnen nauwelijks nog met iemand gesproken over haar plannen en een maand later is er een volledig vormgegeven catalogus met zes nieuwe titels. In oktober verschijnen al de eerste uitgaven: Het heerlijk avondje van Aat Ceelen en Ontspoorde wetenschap van Frank van Kolfschooten.
Het scheelt natuurlijk wel dat Van Wijnen bijna alle auteurs van De Kring al kent uit haar jaren bij L.J. Veen (1991-2005) en Nieuw Amsterdam (2005-2012). ‘Ik ben dezer dagen heel veel kopjes koffie aan het drinken om te vertellen over mijn plannen. Ook aan hen. Loyaal als zij zijn, hebben ze gezegd: waar jij gaat, gaan wij ook; het klinkt goed, daar willen wij graag bij zijn.’
De Kring biedt de auteurs ook de mogelijkheid om een joint-venturecontract te sluiten zoals ook Compaan en Bertram + de Leeuw dat bieden. ‘Ik had bij Nieuw Amsterdam al auteurs die dat ook wilden. Dat hebben we toen bestudeerd. De conclusie was dat het door de overhead niet kon. Met een klein bedrijfje kan het wel. De boekhandel vindt het gek genoeg ook fijn omdat die auteurs harder lopen voor hun boek.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 juli 2012)

Geen opmerkingen: