Jannah Loontjes wordt sinds dit jaar uitgegeven door Ambo|Anthos. Eerst verscheen een dichtbundel, kort daarop gevolgd door 'een kleine filosofie van het schrijverschap', zoals de ondertitel luidt van Mijn leven is mooier dan literatuur.
In het voorwerk van het boek staan haar eerder verschenen titels gemeld. Niets bijzonders, ook al zijn die bij andere uitgeverijen uitgekomen. Opmerkelijk is wél dat de namen van die uitgeverijen worden genoemd. Waarom?
Het gaat om vijf verschillende uitgeverijen: Bert Bakker, Prometheus, De Beuk, Onomatopee en dus Ambo|Anthos. Ik weet dat de eerste twee samen een bedrijf vormen en dat Onomatopee bibliofiele uitgaven maakt, maar de lijst wekt toch de indruk dat Loontjes wel erg vaak van uitgeverij is gewisseld.
Een lijst met uitsluitend titels en genre-aanduiding had mij doen denken: zo, die is aardig productief geweest. Nu denk ik iets als: waarom is Loontjens nergens opgebloeid? Schrijft ze soms niet zo goed?
En het wordt nog uitzonderlijker: achterin Mijn leven is mooier dan literatuur maakt de uitgeverij reclame voor Loontjes' meest recente roman, Hoe laat eigenlijk. Met een afbeelding van het omslag, waarop duidelijk de naam 'Prometheus' is te lezen.
Heel genereus natuurlijk van Ambo|Anthos, maar zoiets gebeurt eigenlijk nooit.
Nog meer uitgeverspraktijken:
- Mondriaan is niet zo moeilijk te vinden
- Over het lezen van ongecorrigeerde drukproeven
- Luis Fernando Verissimo: afgewezen auteur neemt wraak
1 opmerking:
bijzonder aardig van Ambo-anthos, en eerlijk ook!
Deze post maakt de indruk dat eerlijkheid niet gewenst is. En marketingbluf wel gewenst
Tsja. Tekenend voor deze tijd? Ik vrees het.
Een reactie posten