maandag 30 september 2013

Gottmer en Unieboek|Het Spectrum zetten in op Vlaamse kookboek-bestsellers van Jeroen Meus en Pascale Naessens (Boekblad)


De tijd is rijp om Jeroen Meus in Nederland groot te maken. Dat vindt zijn Vlaamse uitgever Van Halewyck, die daarvoor met Gottmer in zee is gegaan. Met Pascale Naessens probeert ook Unieboek|Het Spectrum een Vlaamse chef te laten doorbreken.

Rond 15 oktober verschijnt Dagelijkse kost 1 van Jeroen Meus in een oplage van 12.500 exemplaren bij uitgeverij Gottmer. Eerder verschenen zijn kookboeken, waarvan in Vlaanderen zojuist het vijfde deel is uitgekomen, bij Van Gennep en Fontaine. ‘Het liep toen wel. Er gingen enkele duizenden exemplaren van over de toonbank. Maar vergeleken met de 200.000 tot 220.000 exemplaren per titel in Vlaanderen is dat belachelijk,’ zegt Lut Raymaekers van Van Halewyck.
Dat de verkoop in Nederland beter kan blijkt uit de verkopen van boekhandels in het noorden van België. Raymaekers: ‘Boekwinkels boven Antwerpen of onder Maastricht verkopen Dagelijkse kost heel vaak in Nederland. Van ’t Stad Leest in Antwerpen hoorde ik dat hij misschien wel meer exemplaren verkoopt aan Nederlanders dan aan Vlamingen. De tijd is er rijp voor: zijn dagelijkse tv-programma wordt nog beter bekeken. En de studenten hier in Leuven hebben het boek allemaal in hun kot staan. De vele Nederlandse studenten hier komen er zo ook mee in aanraking.’
Raymaekers wil niets negatiefs zeggen over Van Gennep of Fontaine – al paste Meus wellicht slecht bij het literaire fonds van de eerste. Ze praat eerder in termen van: ‘Nu is het nóg meer hens aan dek. We hebben samen met Gottmer een goed uitgewerkt communicatie- en verdeel plan gemaakt. Jeroen Meus komt daarvoor een hele dag naar Amsterdam voor interviews. Dat is echt uniek, als je weet hoe vol de agenda van die man is.’
Dagelijkse kost 1 wordt uitgegeven in de originele Vlaamse versie. Dat betekent: geschreven in de Vlaamse variant van het Nederlands. Gottmer voegt daarom een twee pagina’s tellende verklarende woordenlijst toe. Zo kan iedereen leren dat een ‘croque-monsieur’ een tosti is, ‘busseltje’ een bosje en ‘zwarte pens’ bloedworst. Maar de lijst is ook ludiek bedoeld. ‘Er staat in dat “plezant” hetzelfde betekent als “leuk”. Dat weten Nederlanders natuurlijk wel,’ aldus Raymaekers.
De bestverkopende culinaire auteur van Vlaanderen op dit moment is Pascale Naessens. Haar laatste kookboek Puur genieten en toch gezond en slank 2, op 10 september uitgekomen bij Lannoo, kwam in week 37 op nummer 1 binnen de Vlaamse verkoop top 10. De teller staat al boven de 60.000 verkochte exemplaren. ‘Zo ver zijn we in Nederland nog niet’, zegt commercieel en marketing directeur Robbert Schuurmans van Unieboek|Het Spectrum en Terra Lannoo, die ook een lagere startoplage in Nederland heeft dan Gottmer straks met Jeroen Meus.
Unieboek|Het Spectrum / Terra Lannoo bouwen geleidelijk aan de naamsbekendheid van Naessens. Schuurmans: ‘Schuurmans: ‘ Het is opvallend dat uit de GfK cijfers blijkt dat in Nederland de markt voor vrijetijds non-fictie daalt – terwijl die in Vlaanderen juist stijgt en inmiddels het grootste segment vormt van de markt. In Nederland hebben we in de afgelopen jaren de verkoop van bekende tv-chefs zien dalen. Wij denken daarom dat er op het gebied van culinair, met een geode aanpak en goede langere termijn plannen, weer ruimte is voor nieuwe namen en concepten. Daarom bouwen we ook hard aan het groter maken van bestaande namen en het introduceren van een aantal nieuwe namen: Annabel Langbein , Donna Hay, vanaf het voorjaar 2014 de Chiappa zusjes – de nieuwe Jamie Oliver, denken wij – zijn belangrijke voorbeelden. En zeker ook Pascale Naessens, mede omdat die bij onze zusteruitgeverij Lannoo zit.'
De uitgeverij is vorig jaar ‘ingestapt met deel 1 van Puur genieten,’ zegt Schuurmans. ‘Het introduceren van haar naam was toen van het grootste belang. Dit voorjaar hebben we doorgepakt en hebben we Pascale Naessens onderdeel gemaakt van Lentekriebels, de voorjaarscampagne van CPNB. Naessens heeft toen presentaties en interviews gegeven, workshops gedaan, kennisgemaakt met boekhandelaren. Dat was de kick off van de campagne voor deel twee. Dit najaar volgt een betaalde campagne in de voor de doelgroep relevante media en nog meer pers-optredens.’
Schuurmans heeft bewondering voor de ‘gimmick’ van de woordelijst bij Meus. ‘Echt leuk!’ Zelf brengt hij Naessens ongewijzigd op de Nederlandse markt. ‘Er is nog niet heel vaak een Vlaamse chef groot in Nederland doorgebroken. Ook met Piet Huysentruyt lukte het niet. Het is de hoogste tijd dat de Vlaamse culinaire kwaliteit en charme een plek krijgt! Zekere nu internationale successen wegebben is er, zoals ik net zei, ruimte voor anderen – ook en vooral uit Vlaanderen. Dat Gottmer Meus brengt, maakt het alleen maar interessanter. We kunnen elkaar versterken.’
(Eerder verschenen op Boekblad.nl, 26 sep)

Zie ook:

Geen opmerkingen: