maandag 9 september 2013

Tom Lanoye, 'Gelukkige slaven' (BOEK)


Vijf jaar na het begin van de wereldwijde economische crisis is het steeds duidelijker dat iedereen een slaaf is van een dolgedraaide kapitalisme. Dankzij moderne technologieën kan niemand daaraan ontsnappen, laat Tom Lanoye zien in zijn wrange comedy of errors Gelukkige slaven.

Of je nou de ene of de andere Tony Hanssen bent

In het echte leven kent iedereen mensen in zijn nabije omgeving met dezelfde naam. In literatuur kom je dat zelden tegen. Begrijpelijk. De lezer zou er te veel van in de war raken. Is deze Tony de voormalig cruise director op luxueuze plezierjachten? Of voert de Tony nu het woord die ooit ict-deskundige was op een zakenbank? Tom Lanoye heeft het echter aangedurfd. De twee hoofdpersonen uit zijn nieuwe roman Gelukkige slaven heten allebei Tony Hanssen. En ze lijken ook nog op elkaar: ze zijn bijna even oud en hebben min of meer hetzelfde postuur.
Lanoye’s vakmanschap is groot genoeg om deze uitdaging met verve tot een goed einde te brengen. Als de gedroste cruise director en de gevluchte ict-deskundige elkaar op tweederde van de roman ontmoeten in de Chinese metropool Guangzhou en herhaaldelijk lang met elkaar praten, weet de schrijver hen steeds met een paar treffende details te onderscheiden. Zelfs wanneer Lanoye (op pagina 226) een dialoog tussen hen weergeeft zoals in een theatertekst, weet je door wát ze zeggen moeiteloos welke Tony aan het woord is.
Uiteraard ging het Lanoye niet om het vertoon van literair kunnen. De hoofdpersonen hebben dezelfde naam om hun inwisselbaarheid te onderstrepen. Ze zijn allebei slaven van een wereldwijd economisch systeem, hoe verschillend hun karakters ook zijn.  De ex-cruise director is een homoseksueel, die uit afkeer zijn vaderland is ontvlucht en altijd en overal pech heeft. De ict-deskundige is een heteroseksueel die vastberaden opgaat in zijn leven van keihard werken en geniet van alle facetten van zijn succesvol huisje-boompje-beestje-bestaan.
Gelukkige slaven leest als een groteske tragikomedie in de trant van Lanoye’s Het derde huwelijk (2006). Tom Lanoye geniet merkbaar van de doldwaze situaties waarin hij zijn Tony’s plaatst – heerlijk is de kenmerkende zwier, tegen het schmieren aan, waarmee hij ze beschrijft. Zo introduceert hij de ex-cruise director als hij de oude mevrouw Bo Xiang penetreert. Hij is als haar toy boy met haar meegegaan naar Buenos Aires en hoewel hij haar glimlachende avances lang wist te weerstaan, is hij te afhankelijk van haar om haar te weerstaan. Waarna ze tijdens haar orgasme sterft.
Toch is het systeem dat Lanoye schetst zeker niet zo luchtig als zijn comedy of errors suggereert. Integendeel: het is bijzonder grimmig. Iedereen steelt van iedereen. Iedereen is bereid daarvoor een ander op te lichten. Het succesvolst is dan ook hij die niemand durft op te lichten – in deze roman de Chinese zakenman Bo Xiang, die al zijn ondergeschikten in een ijzeren greep van angst houdt. En ontsnappen aan deze keten van diefstal kan bijna niemand. Dankzij de opslag van de data van creditcards, mobiele telefoons en internet is iedereen altijd en overal opspoorbaar.
Ook het leven van beide Tony’s draait om diefstal. De ex-cruise director probeert er niet aan mee te doen. Hij voelt te veel angst als hij de kans krijgt, bijvoorbeeld als hij de rolletjes papiergeld in de handtas van mevrouw Bo Xiang vindt. Hij wil ook mensen vertrouwen. Maar het gevolg is dat hij voortdurend slachtoffer is – vermoedelijk ook na het open einde van Gelukkige slaven. De andere Tony doet er juist van harte aan mee. Als hij zijn zakenbank zo heeft opgelicht dat die is omgevallen en hij moet vluchten, kan hij maar een oplossing verzinnen om een nieuw leven te beginnen: stelen.
De grootste slachtoffers van dit systeem zijn de onschuldige kinderen. Het jong van de neushoorn die de gevluchte ict-deskundige wil neerschieten vanwege zijn kostbare hoorns. De dochter van de bewaker in het Zuid-Afrikaanse wildpark, die dezelfde neushoorn omlegt. Of Klaartje, de dochter van de ict-deskundige. En de enige die een deel van de koek weten te veroveren en er mee weg kunnen komen, zijn de mensen die zo onafhankelijk opereren dat ze geen sporen achter laten. Het voorbeeld is de Zuid-Afrikaanse politieinspecteur Vusi Khumalo, die in Guangzhou opduikt.
Zo laat Gelukkige slaven je achter met een wrange smaak in de mond. De roman laat je lachen, zeker. Het boek dwingt bewondering af, om de meeslepende, levendige stijl en de doortimmerde constructie. Maar de wereld die de roman beschrijft, stemt somber. Het is in deze überkapitalistische maatschappij nog maar weinigen gegund om, zoals Khumalo vertelt, een keer in je leven je werkelijk vrij te voelen. ‘Ik wens iedereen in zijn bestaan zo’n etmaal toe,’ zegt hij. ‘Eén zo’n dag. Te weten en te voelen dat je vrij kunt zijn. Dat je niet voor niets hebt bestaan.’

Tom Lanoye Gelukkige slaven (304 p.) – Prometheus, € 19,95
(Eerder gepubliceerd in BOEK 5, 2013)

Zie ook:

Geen opmerkingen: