Erdee Media Groep heeft eenplatform gelanceerd voor christelijke non-fictie. Digibron Bookstore biedt
vijftig oudere titels van vier uitgeverijen waarvan consumenten ook losse
hoofdstukken kunnen aanschaffen.
'Uitgeverijen
hebben veel oud goud beschikbaar,' vertelt projectleider Jan Reijnoudt van de
Erdee Media Groep, 'dat nog wel waardevol is maar waarvan ze er geen
tweehonderd exemplaren meer gaan drukken omdat ze dan het risico lopen er met
honderd te blijven zitten. Dit is een nieuwe kanaal om dit oude goud alsnog te
exploiteren.'
Digibron
Bookstore [bookstore.digibron.nl] bevat theologische titels van Jongbloed, Kok,
Boekencentrum en Erdee Media Groep-dochter De Banier. Alle titels zijn fulltext
doorzoekbaar. Consumenten kunnen gehele boeken op papier (on demand geprint) of
digitaal (als ePub) aanschaffen, maar ook losse hoofdstukken bestellen. 'Ook is
het mogelijk om uit verschillende boeken een hoofdstuk te selecteren en zo je
eigen boek over bijvoorbeeld de doop te laten printen.' De consumentenprijs
wordt bepaald door het totaal aantal pagina's: 0,055 cent voor POD-uitgaven en
0,03 cent voor e-boeken.
Het
platform is nu live gegaan. In september volgt een campagne met advertenties in
relevante magazines. Het promotiefilmpje toont een man die een presentatie
voorbereidt voor een gemeenteavond, maar volgens Reijnoudt is het platform
bedoeld voor alle gelovigen. 'Iedereen die op zoek is naar achtergronden over
een bepaald thema kan hier een boek bestellen of samenstellen.'
Het
eerste jaar beschouwt de Erdee Media Groep als een pilotjaar. Desalniettemin
wordt het aantal titels in september 'en daarna, zo mogelijk, een keer per
maand' uitgebreid. Ook voert de mediagroep gesprekken met andere uitgeverijen
om aan te haken. Binnen een jaar verwacht Reijnoudt dat die titels aanleveren.
Hoe
het platform na het pilotjaar doorgaat, hangt uiteraard af van het mogelijke
succes ervan. 'Maar wij laten het zeker niet los. Desnoods gebruiken we het
alleen voor boeken van De Banier. Maar dat verwacht ik niet. Eerder voorzie ik
dat de betrokken uitgeverijen de techniek zullen willen gebruiken op hun eigen
site.'
Aan
het platform is drie jaar praten en bouwen voorafgegaan. Het initiatief lag bij
Mees te Velde, rector van de Theologische Universiteit Kampen, die de vier
betrokken uitgeverijen uitnodigde voor een gesprek over een platform waar alle
christelijke content bij elkaar is gebracht. Gratis, voor zijn medewerkers en
studenten en alle anderen die zich daarin willen verdiepen.
'Al
gauw zeiden uitgevers dat er wel geld moest worden verdiend,' vat Reijnoudt de
ontwikkelingen samen. 'Toen kwam het punt dat de uitgevers de ontwikkeling te
duur vonden worden. Wij hebben het toen overgenomen omdat a) wij een
soortgelijke database hebben – Kenniscentrum Digibron – met ons eigen archief,
duizenden brochures en honderden jaargangen van landelijke kerkbladen. En b)
omdat we een subsidie hadden gekregen van Uitgeverij van de Toekomst 1.'
Inmiddels
is Erdee Media Groep ook weer in gesprek met de Theologische Universiteit
Kampen voor een uitwerking van het oorspronkelijke idee van Te Velde. Dat wordt
dan de Digibron Bibliotheek, waarvoor de universiteit al een subsidie heeft
gekregen van Uitgeverij van de Toekomst 2.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 11 jul)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten