woensdag 9 juli 2014

Tien jaar later: De Da Vinci Code van Dan Brown (BOEK)

De Da Vinci Code van Dan Brown was dé hype van de jaren '00. De Nederlandse uitgeverij kocht de uitgeefrechten ooit voor een paar duizend euro. Inmiddels zijn er 1,3 miljoen exemplaren van verkocht.

Is de belangstelling voor De Da Vinci Code getaand? Fans die met eigen ogen de plaatsen willen zien waar de thriller zich afspeelt, kunnen nog steeds terecht in Parijs. Op internet zijn verschillende wandelroutes te vinden. Er is een privérondleiding te boeken langs de kunstwerken in het Louvre waaraan Brown zijn boek heeft opgehangen. Prijs: 113 dollar per persoon. Ook het Da Vinci Code Reisdagboek is onverminderd leverbaar. Dus nee, de belangstelling is zeker niet getaand.
'Toen hij begin dit jaar in Nederland was, hebben we gemerkt wat voor een grote naam hij is,' vertelt zijn uitgever Tom Harmsen van Luitingh-Sijthoff. 'Het Rijksmuseum ging voor hem open. Hij kreeg er een privérondleiding. Alle tv-programma's wilden hem. Iedereen wilde iets van hem. We hebben vaak auteurs naar Nederland gehaald, maar op deze schaal hebben we het nog nooit meegemaakt. Het lijkt wel een staatsbezoek, zeiden we tegen elkaar. En dat komt allemaal door dat ene boek.'
Dankzij het verschijnen van Inferno, bijna een jaar geleden, zwol ook de interesse voor De Da Vinci Code weer aan. 'Er zijn nieuwe lezers bijgekomen die het nog niet hadden,' zegt Harmsen. 'Ook waren recensies overwegend positief. Bijvoorbeeld de opvallend positieve in NRC Handelsblad, waardoor mensen werden overgehaald Dan Brown te gaan lezen die vroeger dachten: niets voor mij. Al verkocht Het verloren symbool vorig jaar beter. Kennelijk hadden veel mensen die in 2009 overgeslagen.'

Sinds De Da Vinci Code in januari 2004 voor het eerst in Nederlandse vertaling verscheen, gingen in totaal 1,3 miljoen exemplaren over de toonbank – als paperback, gebonden uitgave, geïllustreerde editie, pocket, dwarsligger of filmeditie. Het luisterboek is niet eens meegeteld. De thriller haalde na de eerste verkoopweek meteen de top 10 en bleef daar 89 weken onafgebroken staan – om er tot het voorjaar 2006 regelmatig in terug te keren. In totaal stond het boek 135 weken in de Bestseller 60.
Ondanks de vliegende start duurde het even voor Dan Brown echt de auteur werd die iedereen gelezen moest hebben. Pas na een half jaar bereikte zijn thriller de nummer 1-positie. Dankzij de mond-tot-mondreclame was De Da Vinci Code in een steeds sneller tempo gaan lopen. 'We verkopen er elke week honderd meer dan de week ervoor', zei de manager boeken van AKO in augustus 2004 in Boekblad, het vakblad voor de boekenbranche. 'Heel atypisch.'
In de slipstream vonden ook boeken over de religieuze geheimen die Dan Brown had gebruikt een gretig lezerspubliek: De geheimen van De Da Vinci Code van Simon Cox (29 weken in de Bestseller 60), Geheimen van de code van Dan Burstein, aangevuld met teksten van Nederlandse wetenschappers over het vroege Christendom (8 weken in de Bestseller 60), en het oorspronkelijk Nederlandstalige De Da Vinci Code ontcijferd van Filip Coppens (niet in de Bestseller 60).
'Het mooiste van dit succes is dat het laat zien wat nog altijd de culturele impact van een boek kan zijn,' blikt Rienk Tychon terug, die destijds namens Luitingh-Sijthoff de vertaalrechten aankocht. 'Als medium is het boek al weet ik veel hoeveel keer afgeschreven en toch zie je om de twee, drie jaar een boek vanuit het niets de hele wereld veroveren. Dat gold voor Dan Brown, maar ook bijvoorbeeld voor Vijftig tinten grijs of Khaled Hosseini.'

Tychon was er indertijd vroeg bij. Net als Dan Browns Amerikaanse, Engelse en Duitse uitgever kocht hij de uitgeefrechten toen de onbekende auteur niet meer van De Da Vinci Code had dan enkele hoofdstukken en een samenvatting van de rest. Daar gingen wel aarzelingen aan vooraf. Kon de investering in een schrijver van weinig succesvolle thrillers als Digital Fortress (Het Juvenalis Dilemma) en Angels & Demons (Het Bernini Mysterie), het eerste boek met Robert Langdon in de hoofdrol, wel lonen?
De Amerikaan had geen indrukwekkend trackrecord. Van zijn drie gepubliceerde boe­ken had geen in eigen land meer dan 10.000 exemplaren verkocht. Dan Brown was dan ook al aan zijn derde uitgeverij toe – de eerste dumpte hem, de tweede had geen belangstelling meer. Vertaald was zijn werk ook nog nooit. En Angels & Demons leek weinig origineel. 'Ik vond het wel een pageturner, maar door de intrige in het Vaticaan ook een beetje ouderwets', aldus Tychon.
Pas toen de echtgenoot van de uitgeefassistente zijn exemplaar, dat hij op de uitgeverij had laten liggen, verslonden had, bekeek hij het boek met andere ogen. 'Het gevaar in mijn vak is dat je als uitgever veel leest – en daarom snel denkt: Dat ken ik wel. Gewone lezer hebben dat niet. Dus toen mijn collega zei dat haar man nog nooit zo enthousiast was, lette ik op de kwaliteiten die Dan Brown wél heeft. Omdat Angels & Demons het begin van een serie was, durfde ik het aan.'
Uitgeverij Luitingh-Sijthoff kocht de vertaalrechten van twee boeken over Robert Langdon voor een paar duizend euro per boek plus een kleine bonus voor het geval het voorschot binnen korte tijd zou zijn terugverdiend. Achteraf is dat spotgoedkoop – de uitgeverij heeft inmiddels veel en veel meer aan royalty's aan Brown overgemaakt. Indertijd vond Tychon het duur. 'Ik kocht een twee jaar oud boek en toonde vertrouwen door het tweede op proposal te kopen. Ik verdiende daar eigenlijk een medaille voor.'
Toen Het Bernini Mysterie in juli 2003 eindelijk verscheen, kreeg Tychon snel de potentie van Dan Brown in de gaten. Sommige boekhandels, waar een medewerker de thriller had gelezen en het aan zijn klanten begon aan te raden, verkochten er honderden exemplaren van. Zonder dat de uitgeverij één advertentie had geplaatst, kon het al een tweede druk opleggen. Tegelijk begon De Da Vinci Code die zomer in Amerika aan zijn zegetocht.
De verschijnen van De Da Vinci Code werd toen naar voren gehaald. Tychon: 'Het moest in januari verschijnen zodat het weinig concurrentie in de boekhandel had. Er verschenen, zeker toen, weinig grote titels in die maand. Een grote folder moest duidelijk maken hoe groot dit boek precies was in Amerika. En uiteraard zorgden we voor duizend leesexemplaren voor de boekhandel, al was er geen tijd meer om die apart te maken. Die kwamen dus gewoon uit de eerste druk van 15.000 stuks.'

Tien jaar later is de hype rond de 'culturele thriller', zoals Dan Browns genre binnen het spannende boek heet, gaan liggen. De meeste thrillers met een flinke scheut geloof en kunst zijn niet meer te krijgen - 'ik vond er hier ook een aantal in het archief, toen ik anderhalf jaar geleden bij Luitingh-Sijthoff begon', zegt Harmsen. Maar de meester van het genre lijkt populairder dan ooit. Inferno was met afstand het bestverkochte boek van 2013. Inmiddels staat de teller al boven het half miljoen.
Dan Brown heeft zowel uitgeverij Luitingh-Sijthoff en Tychon persoonlijk veel opgeleverd. Het heeft de uitgeverij, die dit jaar zijn 25 jarig jubileum viert, op de kaart gezet. Brown is, naast onder andere Stephen King, een van de pijlers waar het bedrijf op drijft. En Tychon geldt in het uitgeefvak in binnen- en buitenland nog altijd als 'de man die Nederland Dan Brown bracht'. 'Mede daarom heb ik Een goede raad van J.K. Rowling binnen kunnen halen voor uitgeverij De Boekerij waar ik nu werk,' vertelt hij.
Vorig jaar heeft Tychon De Da Vinci Code nog eens herlezen. 'Men zei mij dat Inferno weer vintage Dan Brown was. Toen heb ik eerst het oude succesboek gelezen en meteen daarna Inferno. Ja, goed, dacht ik, van hetzelfde niveau. En knap hoe de uitgeverij Inferno in de markt heeft gezet.'
(Eerder gepubliceerd in verkorte vorm in BOEK 2, 2014)

Zie ook:

Geen opmerkingen: