Paul Austers boeken
verschijnen voortaan bij De Bezige Bij. Nu De Arbeiderspers is terug verhuisd
naar Amsterdam zou dat wel eens de laatste auteur zijn die de uitgeverij
verlaat, denkt uitgever Peter Nijssen.
De specifieke achtergrond van het vertrek van Paul Auster,
in oktober al bekend bij betrokken maar deze week pas naar buiten gebracht in
de najaarscatalogus van De Bezige Bij, wil Nijssen niet uit de doeken doen. Dat
het te maken heeft met de verhuizing naar Utrecht in december 2011, waarbij De
Arbeiderspers een organisatie vormde met A.W. Bruna, staat voor hem vast.
'Niet alle auteurs zagen de verhuizing indertijd zitten,'
zegt Nijssen. 'Daardoor is het idee ontstaan, veelal in de media herhaald, dat
De Arbeiderspers werd gedegradeerd tot de tweede divisie. Onzin, natuurlijk.
Door het samengaan met A.W. Bruna konden we juist ons literaire profiel
versterken, omdat Bruna zich op andere genres concentreerde. De meeste auteurs
begrepen dat ook heel goed. Maar ondertussen hadden we wel een imagoprobleem.'
Dat probleem speelde juist bij buitenlandse schrijvers,
onder wie Orhan Pamuk die eerder naar De Bezige Bij ging, die minder goed
begrepen dat de verhuizing uit de hoofdstad geen verschil maakte. 'Ook omdat
concullega's de situatie aangrepen om hen juist wél wijs te maken dat De
Arbeiderspers was gedegradeerd. Ik kan dat niet bewijzen, maar ik weet hoe het
werkt in de uitgeverij.'
De Arbeiderspers heeft er 'alles' aan gedaan om te voorkomen
dat Paul Auster daadwerkelijk overstapte. 'Maar dat mocht niet baten. We hebben
het ook altijd goed gedaan met zijn werk. We weten allemaal dat een overstap in
het algemeen een auteur niet vooruit helpt, dat zal nu ook niet anders zijn.'
Door het imagoprobleem zegt Nijssen nu wel 'godzijdank'
terug te zijn in Amsterdam. De Arbeiderspers maakt deel uit van de
WPG-uitgeverijen die Paulien Loerts heeft overgenomen. De uitgeverij is daarom
vorige maand ingetrokken bij Singel 262, in afwachting van een definitieve
locatie voor het nieuwe bedrijf.
'Juist door de manier waarop wij zijn teruggekomen in
Amsterdam, hebben auteurs daar ontzettend positief op gereageerd,' zegt
Nijssen. 'Het is gebeurd in een context van een herbezinning op de
boekenindustrie en een terugkeer naar kleine eenheden. Het gaat niet meer om
primair zo veel mogelijk geld verdienen, maar om mooie boeken maken – waar je,
als je dat goed doet, ook goed geld mee kan verdienen.'
Het is jammer dat het zo is gelopen, besluit hij. 'Maar het
is gebeurd. Ik ga nu niet huilen om verspilde melk. Wie terug wil komen, melde
zich, maar wij gaan daar absoluut geen actief beleid op voeren. Wij
concentreren ons op het met acquireren van nieuwe auteurs en het maken van
mooie boeken.'
Van Paul Auster verschijnen in november bij De Bezige Bij
twee titels: Dag/Nacht, een bundeling
van de romans Op reis in het scriptorium
en Man in het duister, en Verzamelde non-fictie, inclusief twee
autobiografische romans. Een groot deel van de teksten in deze bundel is voor
het eerst in het Nederlands vertaald. In 2015 volgt dan een nieuwe roman.
Auster is overigens niet de enige auteur in de najaarscatalogus die de overstap naar De Bezige Bij heeft gemaakt. Van Jan Van Loy, voorheen van Nieuw Amsterdam, verschijnt in oktober de roman Veertig jaar liefde.
Auster is overigens niet de enige auteur in de najaarscatalogus die de overstap naar De Bezige Bij heeft gemaakt. Van Jan Van Loy, voorheen van Nieuw Amsterdam, verschijnt in oktober de roman Veertig jaar liefde.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 9 jul)
Zie ook Peter Nijssen over hetzelfde onderwerp in dit artikel:
- Titelreductie zorgt voor auteurscarrousel
En over De Arbeiderspers in de recente geschiedenis: hier.
En over De Arbeiderspers in de recente geschiedenis: hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten