ThiemeMeulenhoff en
het Rijksmuseum hebben deze week een samenwerkingsovereenkomst gesloten. De
collectie van het museum gaat deel uitmaken van bestaande en nieuwe
leermiddelen.
De educatieve uitgeverij maakte voor onder meer de
geschiedenismethode Feniks al gebruik
van het museum als leverancier van bronnen. Het Rijksmuseum heeft daarvoor de
website Rijksstudio. 'In contacten
met de mensen van de educatieve diensten realiseerden wij ons hoe goed wij
elkaar aanvullen,' vertelt Marieke van der Meer, hoofd corporate communicatie
van ThiemeMeulenhoff. 'Zij zijn gericht op informeel leren: door te kijken en
na te denken. Wij op formeel leren: door gericht toe te werken naar een
leerdoel.'
De samenwerking krijgt op twee manieren vorm. Ten eerste
zullen de bronnen van het Rijksmuseum nog meer worden ingebed in leermethodes
geschiedenis, godsdienst en levensbeschouwing. Van der Meer: 'Dat kan al snel
worden gerealiseerd. Wij hebben de SchooltasApp met daarin digitale boeken, waarin
auteurs en gebruikers zogeheten prikkers kunnen plaatsen. Dat kan bijvoorbeeld
een link zijn naar een kunstwerk van het Rijks.'
Ten tweede gaan ThiemeMeulenhoff en Rijksmuseum gezamenlijk
een leeroplossing ontwikkelen, die het formeel en informeel leren op een nieuwe
manier koppelt. Hoe en wat, kan Van der Meer nog niet zeggen. Wel wordt de
leeroplossing op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) in januari
gepresenteerd, waarna scholen die in het schooljaar 2015/16 kunnen gebruiken.
'Dat is ambitieus, ja,', zegt Van der Meer. 'De eerste brainstormsessies hebben
ook al plaatsgevonden. Nu moeten we het snel concreet maken, zodat we in
september een beeld hebben van wat de leeroplossing wordt.'
De samenwerking met het Rijksmuseum is voor ThiemeMeulenhoff
zo ook een test om te zien of zij snel een nieuw product kan ontwikkelen. 'Wij
zijn gewend aan lange trajecten omdat we van oudsher boeken maakten. Digitale
leermiddelen bijvoorbeeld kun je sneller in de markt zetten: een versie 1.0,
die op basis van feedback en nieuwe ontwikkelingen makkelijk vernieuwd en
verbeterd kan worden. Natuurlijk hebben we dat al eerder gedaan, maar nog niet
in samenwerking met een museale instelling. Ik weet overigens niet zeker of de
nieuwe leeroplossing een digitaal product is, maar ik verwacht niet dat het een
boek wordt.'
Wat ook zo goed als zeker is: een bezoek aan het museum
wordt onderdeel van de leeroplossing. 'Voor het Rijksmuseum is het het ultieme
doel om zoveel mogelijk kinderen naar het museum te brengen. Aan de andere kant
is het naar de klas brengen van het museum een mooie andere manier om hen met
de collectie in aanraking te brengen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 9 jul)
Zie ook:
-
Geen opmerkingen:
Een reactie posten