Mijnbestseller heet nu
Mybestseller. De naamsverandering staat ten dienste van de internationale
expansie van de leverancier van white label selfpublishing platforms.
'Mijnbestseller
is óók een platform,' legt directeur Peter Paul van Bekkum uit. 'Ons
businessmodel is: in samenwerking met andere partijen white labels in de markt
zetten. Dan moet je die andere partijen ook van informatie kunnen voorzien – en
door onze internationale focus: in meerdere talen. Dat kon tot op heden niet.
Wie op mijnbestseller.nl terecht komt, kan daar alleen boeken publiceren en
bestellen.'
Mybestseller
is sinds vorig jaar actief op de buitenlandse markt. Anderhalf jaar geleden
stelde het bedrijf een half-Duitse, half-Nederlandse manager voor de Duitse
markt aan. Dat heeft tot op heden geleid tot twee platforms: Schoolpub.de,
samen met mediagroep Madsack en Woll.meinbestseller.de, samen met de regionale
uitgeverij Woll uit Sauerland. 'Dit is een regionaal label – tot nu toe die
enige die ook selectie aan de poort verricht. Zij doen een kwaliteitscheck op
manuscripten.'
Daarmee
staat Mybestseller nog niet op de kaart in Duitsland, zoals Van Bekkum eind
vorig jaar als doel voor 2014 formuleerde. 'We zijn nu aardig op weg. In
oktober staan we wel op de kaart. Op de Buchmesse lanceren we twee grote
labels. Ik kan daar nu nog niets over zeggen, maar dat wordt echt spectaculair.
Met een derde grote partij bevinden de gesprekken zich al in een vergevorderd
stadium.'
Daarnaast
is Mybestseller in gesprek met partijen in Polen, Spanje, Engeland, Italië en
Frankrijk. Dat was eind vorig jaar ook al het geval, maar – zegt Van Bekkum –
'het komt door de partijen waar wij op mikken. Als we met kleine partijen in
zee wilden gaan, hadden we al lang sites in die landen gelanceerd. Wij willen
juist partijen die in hun segment tot de grootste behoren. Dan duren processen
langer. Voor wij zijn ingebed in de strategie van uitgeverijen, gaat er veel
tijd overheen.'
De
reden voor deze strategische keuze is de lancering, iets meer dan een jaar
geleden, van Brave New Books in Nederland. De samenwerking met Singel Uitgevers
en Bol.com voor dit label heeft Van Bekkum duidelijk gemaakt wat de kracht van
zulke grote partijen kan opleveren. 'Brave New Books is nu ons grootste label
in Nederland, gevolgd door Mijnbestseller.nl, Mijnmanagementboek.nl, Media
Groep Limburg en Edupub – die allemaal groot zijn binnen hun doelgroep.'
Dat
Singel Uitgevers sinds 1 juni met uitzondering van de kinderboekuitgeverijen
zelfstandig is geworden, maakt voor Van Bekkum weinig verschil. 'We hadden ooit
het idee dat bijvoorbeeld De Bezige Bij zou aanhaken. Dat zal nu niet snel meer
gebeuren. Maar wat we verliezen aan schaalgrootte, winnen we aan slagkracht. In
een kleiner bedrijf wordt niet meer vergaderd dan nodig is. Wij zijn happy met
Singel Uitgevers.'
Ook
voorziet Van Bekkum een groei van de e-boekafzet in de selfpublishingmarkt.
'Als je naar Engeland kijkt, is selfpublishing goed voor 25 procent van de
e-boekmarkt – maar voor 50 procent van de groei van de e-boekmarkt. Ik verwacht
dat het overal, ook in Nederland, die kant opgaat. Nu al is de landelijke
e-boekmarkt 5 % van de totale markt. Bij ons is het aandeel e-boeken van de
totale afzet bijna twee keer zo groot.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 11 jul)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten