vrijdag 18 juli 2014

Mijnbesteller wordt Mybestseller – vanwege internationale expansie (Boekblad)

Mijnbestseller heet nu Mybestseller. De naamsverandering staat ten dienste van de internationale expansie van de leverancier van white label selfpublishing platforms.

'Mijnbestseller is óók een platform,' legt directeur Peter Paul van Bekkum uit. 'Ons businessmodel is: in samenwerking met andere partijen white labels in de markt zetten. Dan moet je die andere partijen ook van informatie kunnen voorzien – en door onze internationale focus: in meerdere talen. Dat kon tot op heden niet. Wie op mijnbestseller.nl terecht komt, kan daar alleen boeken publiceren en bestellen.'
Mybestseller is sinds vorig jaar actief op de buitenlandse markt. Anderhalf jaar geleden stelde het bedrijf een half-Duitse, half-Nederlandse manager voor de Duitse markt aan. Dat heeft tot op heden geleid tot twee platforms: Schoolpub.de, samen met mediagroep Madsack en Woll.meinbestseller.de, samen met de regionale uitgeverij Woll uit Sauerland. 'Dit is een regionaal label – tot nu toe die enige die ook selectie aan de poort verricht. Zij doen een kwaliteitscheck op manuscripten.'
Daarmee staat Mybestseller nog niet op de kaart in Duitsland, zoals Van Bekkum eind vorig jaar als doel voor 2014 formuleerde. 'We zijn nu aardig op weg. In oktober staan we wel op de kaart. Op de Buchmesse lanceren we twee grote labels. Ik kan daar nu nog niets over zeggen, maar dat wordt echt spectaculair. Met een derde grote partij bevinden de gesprekken zich al in een vergevorderd stadium.'
Daarnaast is Mybestseller in gesprek met partijen in Polen, Spanje, Engeland, Italië en Frankrijk. Dat was eind vorig jaar ook al het geval, maar – zegt Van Bekkum – 'het komt door de partijen waar wij op mikken. Als we met kleine partijen in zee wilden gaan, hadden we al lang sites in die landen gelanceerd. Wij willen juist partijen die in hun segment tot de grootste behoren. Dan duren processen langer. Voor wij zijn ingebed in de strategie van uitgeverijen, gaat er veel tijd overheen.' 
De reden voor deze strategische keuze is de lancering, iets meer dan een jaar geleden, van Brave New Books in Nederland. De samenwerking met Singel Uitgevers en Bol.com voor dit label heeft Van Bekkum duidelijk gemaakt wat de kracht van zulke grote partijen kan opleveren. 'Brave New Books is nu ons grootste label in Nederland, gevolgd door Mijnbestseller.nl, Mijnmanagementboek.nl, Media Groep Limburg en Edupub – die allemaal groot zijn binnen hun doelgroep.'
Dat Singel Uitgevers sinds 1 juni met uitzondering van de kinderboekuitgeverijen zelfstandig is geworden, maakt voor Van Bekkum weinig verschil. 'We hadden ooit het idee dat bijvoorbeeld De Bezige Bij zou aanhaken. Dat zal nu niet snel meer gebeuren. Maar wat we verliezen aan schaalgrootte, winnen we aan slagkracht. In een kleiner bedrijf wordt niet meer vergaderd dan nodig is. Wij zijn happy met Singel Uitgevers.'
 Ook in 2014 koerst Mybestseller af op een triple digit groei – voor het vierde jaar op rij. Wel blijft het aantal white labels stabiel op dertig, door de strategische keuze om niet langer zo veel mogelijk labels te lanceren maar om te concentreren op een paar grote labels. De omzet in het buitenland bedraagt nu 'vijf tot tien procent'. Dat gaat op termijn 'richting 85 tot 90 procent', denkt Van Bekkum.
Ook voorziet Van Bekkum een groei van de e-boekafzet in de selfpublishingmarkt. 'Als je naar Engeland kijkt, is selfpublishing goed voor 25 procent van de e-boekmarkt – maar voor 50 procent van de groei van de e-boekmarkt. Ik verwacht dat het overal, ook in Nederland, die kant opgaat. Nu al is de landelijke e-boekmarkt 5 % van de totale markt. Bij ons is het aandeel e-boeken van de totale afzet bijna twee keer zo groot.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 11 jul)

Zie ook:


Geen opmerkingen: