vrijdag 8 januari 2016

'De ochtendgave' van A.F.Th. van der Heijden bereikt recordverkopen in Nijmegen

De roman die A.F.Th. van der Heijden in opdracht van de gemeente Nijmegen schreef is in deze plaats niet aan te slepen. Dekker van de Vegt alleen al verkocht 1400 exemplaren van De ochtendgave.

De roman verscheen pas op 11 december. Sindsdien is de vraag 'enorm', zegt directeur Monique Kauffman. 'Het gebeurt zelden dat je zoveel exemplaar van één titel in zo'n korte tijd verkoopt. We hadden groot ingeslagen en flink bijbesteld, zodat we nooit nee hebben hoeven verkopen. De vakantie is nu afgelopen, het gaat niet meer zó hard, maar ik stond gisteren een tijdje in de winkel en toen zag ik er een paar voorbij komen.'
Ook andere Nijmeegse boekwinkels verkopen voor hun doen enorme aantallen. Bij Boekhandel Augustinus gaat het 'heel hard', zegt medewerker George Simissen. 'Gelukkig hebben we nog wat voorraad.' Boekhandel Roelants, met drie vestigingen in de stad, zit bij elkaar boven de 300, vertelt medewerker Anouk Geurts – inclusief twintig gesigneerde exemplaren die het van de uitgeverij kreeg. 'Toen we aankondigden dat we die kregen, waren die meteen gereserveerd. Het boek staat nummer 1 in onze top 15.'
Iedere stad heeft zijn lokale helden die ter plekke veel verkopen. Ook Nijmegen: Jaap Robben, Hanneke Hendrix of van een oudere generatie Thomas Verbogt, hoewel die al lang uit de stad vertrokken is. 'Nijmegen is een goede voedingsbodem voor literatuur', zegt Kauffman, 'maar deze roman, dat zich hier afspeelt en nog steeds herkenbare plekken beschrijft, hoewel het in de jaren 1670 is gesitueerd, overtreft alles.'
Zijn Nijmegenaren het echt als een boek van en voor hun? Geurts: 'De interesse in de eigen stad speelt zeker een rol. Mensen zijn daardoor heel nieuwsgierig naar dit boek. Al heb ik nog geen reactie gekregen van iemand die het boek inmiddels heeft gelezen.' Is de belangstelling zelfs zo groot dat ook niet-lezers een exemplaar aanschaffen? Simissen: 'Eh, ons publiek zijn sowieso allemaal lezers.'
A.F.Th. van der Heijden aanvaardde al in 2008 de opdracht om een boek te schrijven ter gelegenheid van de viering van 330 jaar Vrede van Nijmegen. Hij kreeg 30.000 euro voor een boek van 120 pagina's dat hij in 2009 inleverde. Hij kreeg het niet tijdig af. Er werd toen voor februari 2010 een roman van 600 pagina's aangekondigd, maar na de dood van zijn zoon Tonio later dat jaar leek het even alsof hij nooit meer zou schrijven. Uiteindelijk kwam het 256 pagina's tellende boek uit met een vertraging van zes jaar.
Opmerkelijk genoeg heeft geen van deze drie boekverkopers De ochtendgave zelf al gelezen.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 jan)

Bij wijze van post scriptum een klein autobiografisch detail. Toen ik lang geleden literaire avonden in Leiden organiseerde, hadden we Dick Matena te gast. Zijn vriend A.F.Th. van der Heijden was meegekomen. Hij had toen net het verzoek van Nijmegen gekregen en had dat kennelijk nog in overweging. Hij begon er met mij over om te polsen wat ik ervan dacht. Wat hij precies vroeg weet ik niet meer – of het bedrag redelijk was? of een dergelijk voorstel normaal? Wat ik nog wel weet is dat ik dacht: waarom zou een schrijver van zijn postuur die kan schrijven wat hij wil en al tientallen lopende projecten heeft, deze lokale opdracht aannemen? Het is het Boekenweekgeschenk niet, dat bovendien beter wordt betaald (naar het schijnt). Ik was hogelijk verbaasd toen ik las dat Van der Heijden de opdracht tóch aannam.

Zie ook:
Bespreking Tonio
Bespreking De helleveeg
A.F.Th. wint de Libris

Geen opmerkingen: