maandag 25 januari 2016

Why I Love This Book viert eerste lustrum (Boekblad)

Met de publicatie van de duizendste video viert Why I Love This Book zijn vijfjarig jubileum – en sluit de site de eerste fase in zijn bestaan af. In de komende vijf jaar gaat oprichter Marc Barteling de zaken groter aanpakken.

In de jubileumvideo raadt Matthijs van Nieuwkerk Kees de jongen van Theo Thijssen aan. De keuze voor Van Nieuwkerk, wiens tip al tijdens Manuscripta in Zwolle is opgenomen, is niet toevallig: 'Ik maak filmpjes met lezers, schrijvers en BN'ers. Hij is het alle drie', zegt Barteling. Bovendien blijkt uit Van Nieuwkerks pleidooi zonneklaar wat de bedoeling is van Why I Love This Book: in minder dan een minuut legt hij even helder als bevlogen uit waarom hij de klassieker van Thijssen ieder jaar in januari herleest. 'Je mist meer dan je meemaakt, behalve als je Kees de jongen leest, want dan maak je reusachtig veel mee. En als je maar blijft dromen, houdt het leven nooit op.'
In zo'n korte tijd zo veel filmpjes te maken vond Barteling niet gemakkelijk. 'We begonnen met alleen lezers te filmen, waarvoor we veel naar evenementen gingen. Boeken- en andere culturele evenementen. Later werd het wel makkelijker omdat we auteurs gingen filmen, die over hun eigen boek en een favoriet boek praten. Dan had ik er meteen twee. Nu komen ze ook naar mijn studio in de Oude Kerk in Amsterdam. Maar het is vooral een kwestie van doorzetten geweest, dan kom je vanzelf op duizend.'
In totaal zijn de video's inmiddels meer dan 500.000 keer bekeken – met als absolute uitschieter die waarin Stephen Fry de loftrompet afsteekt over Ulysses van James Joyce: 121.252 views. Dat aantal groeit steeds sneller omdat de filmpjes op steeds meer plekken te zien zijn. Zo plaatsen Bol, ECI en Paagman alle auteursvideo's op de relevante productpagina's, zet Bol elke week een nieuwe video op de redactionele boekenpagina, heeft Scholieren.com 200 filmpjes bij even veel titels staan en De Boekensalon een groot aantal films bij boeken waarvoor deze site discussietips aan leesclubs geeft. Daarnaast zijn er talloze sites die met enige regelmaat video's doorplaatsen.
Barteling begon Why I Love This Book puur uit enthousiasme. 'Omdat ik het een goed idee vond en boeken leuk vind', vat hij samen. Gaandeweg boorde hij enkele inkomstenbronnen aan: een commissie als affiliate partner van diverse sites, een vergoeding van de evenementen waar hij naartoe gaat en – vooral – het maken van auteursvideo's in opdracht van uitgeverijen. Barteling vraagt daar sinds afgelopen zomer 100 euro per auteur voor. Uitgeverijen als WPG, VBK, Singel, LannooMeulenhoff en Xander zijn zo klant van Why I Love This Book geworden.
'Het houdt nog steeds niet over', zegt Barteling. 'De inkomsten gaan op aan een video-editor die ik voor twee dagen in de week inhuur, en een freelancer die me helpt met publiciteit. Ook heb ik geïnvesteerd in betere apparatuur. En dan blijft er een klein beetje voor mezelf over. Maar ik moet nog steeds af en toe freelance klussen aangaan [onder andere met het bouwen van sites en het geven van trainingen]. Dat vind  ik eigenlijk vervelend. Ik heb nog zoveel plannen, het is zonde dat ik dan mijn tijd daaraan moet besteden.'
Om een stap vooruit te kunnen zetten heeft Barteling afgelopen zomer de Stichting Why I Love This Book opgericht – met als bestuursleden schrijver Ronald Giphart, advocaat Hans Bousie en hoofdredacteur van De Boekensalon Annemarie van der Poel. 'Het idee is dat er naast een commerciële tak – de auteursvideo's voor uitgeverijen, waarvan ik hoop dat ze die standaard opnemen in hun checklist bij het opstellen van een marketingplan – een ideële tak blijft. Ik wil allerlei projecten opzetten die goed aansluiten bij wat ik nu doe, omdat ze te maken hebben met video, online en boeken. Daarvoor kan ik dan als stichting subsidie aanvragen bij allerlei fondsen. Daar ben ik nu bezig.'
Ideeën die Barteling heeft zijn onder meer een project om auteur in de vorm van een reeks video's aanwezig te laten zijn bij leesclubs. Met deze video's kunnen auteurs een impuls geven aan de discussie ter plekke over hun boek. Een ander idee draait om het filmen van zangers, rappers en andere muzikanten die vertellen over hun favoriete boek toen ze op de middelbare school zaten. Zo kunnen middelbare scholieren door hun idolen worden geïnspireerd om te gaan lezen.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 22 jan)

Geen opmerkingen: