Het aantal schrijvers dat
uitgeeft in eigen beheer is in drie jaar gegroeid van circa 70.000 naar meer
dan 116.000. De totale omzet van al deze schrijvers is met 69 % gegroeid.
Dat
beweert selfpublishing-dienstverlener Pumbo. Het bedrijf komt op de groei van
het aantal auteurs door haar eigen klantenbestand en geschat marktaandeel te
extrapoleren naar de hele markt. Zelf is Pumbo gegroeid van circa 7.000 in 2013
naar 12.500 klanten vorig jaar – let wel: klanten die daadwerkelijk tot
publicatie zijn overgegaan. Hoe het marktaandeel zich in dezelfde periode exact
heeft ontwikkeld, wil mede-eigenaar Yordy Spoor uit concurrentieoverwegingen
niet zeggen.
'Wat ik
erover kan zeggen is dat er in 2013 veel minder concurrenten waren', aldus
Spoor. 'Brave New Books is bijvoorbeeld eind 2013 live gegaan en heeft door de
directe koppeling met Bol.com natuurlijk veel bekendheid. Wij spreken onze
concurrenten weleens en weten daardoor ook een beetje hoeveel mensen er werken
en wat voor aantallen zij doen. Deze aantallen wijken af van wat zij in de
media roepen. Door die groei aan concurrenten – overigens hoofdzakelijk eenpersoonsbedrijven
– is ons marktaandeel gezakt, maar desondanks blijft onze omzet maar groeien.'
De
forse omzetgroei is uitsluitend gebaseerd op de totale verkoop van de
Pumbo-klanten. Spoor: 'Wij denken dat wij dezelfde soort klanten hebben als
andere selfpublishing-bedrijven. Daarom denken wij ook dat de groei in afzet
voor nagenoeg iedereen in dezelfde lijn ligt.' De groei is echter niet alleen
te verklaren door de groei aan auteurs. 'We zien een sterke stijging van het
type auteurs die het professioneel aanpakken en dan ook meer exemplaren per
titel verkopen.'
Hoeveel
exemplaren auteurs gemiddeld precies verkopen, zegt Pumbo niet. Maar het aantal
titels waarvan er minstens 50 exemplaren zijn verkocht, is gestegen van 64 %
naar 72 %. Het aantal titels waarvan er minstens 100 exemplaren zijn verkocht
steeg naar 45 %. En van inmiddels 14 % van het aantal titels zijn meer dan 500
exemplaren verkocht. In het verlengde hiervan is het aantal boeken dat in
oplage is geproduceerd en op voorraad gelegd flink omhoog gegaan. In 2013 werd
13% van alle boeken vanuit een magazijn of CB verstuurd, in 2016 is dat 33 %.
De
verandering van productiewijze past hierbij. Werden drie jaar geleden 19 % van
de titels offset gedrukt, in 2016 is dat licht gestegen naar 23 %. Het aandeel
hardcovers is in dezelfde periode gegroeid van 13 % naar 15 %. En het aantal
boeken dat in kleuren is gedrukt explodeerde van 13 % naar 41 %. Ook het
aandeel e-boeken in de afzet is gestegen, maar niet meer dan de A-boekenmarkt.
Wel is digitaal in de selfpublishingwereld groter: het aandeel e-boeken steeg
van 15 % naar 19 %.
De infographic
waarin Pumbo alle gegevens heeft verzameld is hier te vinden.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 8 mrt)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten