Hoe
ervaren schrijvers de boekhandels, uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze
mee samenwerken? Jeroen Windmeijer boekte in de
regio-Leiden groot succes met zijn debuut. Hij stapte daarna voor Het Pauluslabyrint, dat deze week
verschijnt, over van een kleine uitgeverij naar een van de grootste
uitgeverijen ter wereld.
Twee jaar
geleden verscheen je eerste thriller bij Primavera Pers. Hoe kwam je daar
terecht? Deze uitgeverij is niet gespecialiseerd in thrillers.
'Klopt. Ik heb het manuscript van De bekentenissen van Petrus naar een aantal uitgeverijen
opgestuurd, eigenlijk altijd per mail. Van de meeste uitgeverijen kreeg ik geen
antwoord of een afwijzing. Toen maakte iemand me attent op het Leidse Primavera
Pers. Aanvankelijk wilde de uitgeefster er ook niets mee, omdat ze alleen
non-fictie uitgeeft. Ik had het geluk dat ze net koffie gezet had en dat ze om
de tijd te doden toch begon te lezen. Voor ze het wist zat ze middenin
hoofdstuk 5 en dacht ze: misschien moet ik dit maar eens proberen. Het is nu
haar best verkochte boek ooit.'
En nu
verschijnt je volgende boek bij HarperCollins. Hoe ben je daar terecht gekomen?
'Boekhandel De Kler heeft meer dan 2000 exemplaren verkocht van mijn eerste boek. Bedrijfsleider Jerom Hakker zag dat het boek
potentie had om ook buiten Leiden goed verkocht te worden. Hij heeft mijn naam aan
de accountmanager van HarperCollins doorgegeven, zo van: nodig deze jongen eens
uit voor een gesprek, hij gaat vast meer mooie boeken schrijven, die goed bij
jullie fonds passen. Ik ben inderdaad uitgenodigd. Er was direct een klik met
de redacteur. Op de weg terug stapte ik in Amsterdam van opwinding in de
verkeerde trein: in plaats van Leiden kwam ik in Zandvoort aan Zee terecht!'
Van De
bekentenissen van Petrus zijn tot nu toe 5000 exemplaren verkocht. Erg veel
voor een debuut. Waarom dan je uitgeverij niet trouw gebleven?
'Voor een debuut is dat inderdaad veel, maar de meeste
boeken zijn toch in Leiden en omgeving verkocht. Ook de signeersessies, die ik
allemaal zelf regelde, en de artikelen in de kranten waar ik zelf contact mee
opnam, waren allemaal lokaal. Mijn netwerk is vooral Leiden natuurlijk, ik woon
er al bijna dertig jaar.'
Wat heeft
Primavera Pers dan bijgedragen aan het succes?
'In de eerste plaats heeft Evelyn de Regt mij de kans
gegeven te debuteren. Zonder haar had het manuscript misschien wel liggen te
verstoffen en zou ik niet de moed gehad hebben om aan een tweede roman te
beginnen – en verder. Doordat ik bij haar gedebuteerd ben, durf ik mezelf nu
schrijver te noemen. Verder heeft zij – samen met nog twee andere redacteuren,
maar toch vooral Evelyn – goed meegedacht om het plot te verbeteren en het
verhaal sneller te maken. Ik heb er twee hoofdstukken bij geschreven en
overbodig materiaal geschrapt. Ook de vormgeving van het boek is erg mooi.'
Maar
HarperCollins kan meer bereiken?
'Je merkt aan alles dat je bij HarperCollins met een
grotere en professionelere organisatie te maken hebt. Er is meer budget voor
promotie en marketing, ze hebben een fantastisch netwerk in Nederland en
België, maar ook internationaal. Het is de op een na grootste uitgever ter
wereld, met vestigingen overal. En de medewerkers hebben zeer veel ervaring met
het op de markt brengen van fictie.'
Een
grotere uitgeverij is nodig om in het hele land succes te kunnen hebben?
'Toch wel. Ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb.
Als ik bij Primavera Pers gebleven was, zou het boek het misschien opnieuw goed
gedaan hebben in Leiden en omstreken. Ik zou vooral een Leidse schrijver
gebleven zijn. Mijn ambities zijn om te beginnen nationaal – en stiekem droom
ik van internationaal. Je merkt dat HarperCollins gemakkelijker binnenkomt bij de
boekhandelsketens. Die luisteren sneller als een grote uitgever komt met een
schrijver van wie ze zeggen: hier geloven we in. Mijn boek wordt nu ook
gedistribueerd in België, het eerste interview met een Vlaams tijdschrift – Tertio, een katholiek weekblad – heb ik
er al op zitten.'
Wat doet
HarperCollins om van Het Pauluslabyrint een succes te maken?
'Er is een groot marketing-, pr- en verkoopplan
gemaakt voor dit boek. Om een paar promotionele zaken uit te lichten;
boekhandels- en persrondleiding, prachtig promotiemateriaal, diverse
advertenties waaronder een paginagrote advertentie in de Jonge Schrijversgids
van Vrij Nederland en veel media-aandacht.'
Hoe
bevalt de samenwerking met deze uitgeverij tot nu toe?
'Heel goed. Er is sprake van een heel persoonlijke
benadering. Als ik daar kom hoef ik me niet eens voor te stellen aan nieuwe
mensen, iedereen kent me. Je merkt vooral de veel grotere schaal waarop
HarperCollins opereert: meer mensen die naar je boek kijken, een strikte
verdeling van taken, meer lijntjes naar de nationale pers, originele ideeën om
het boek onder de aandacht te brengen… Voor mij is het een enorm verschil dat
ik nergens zelf meer achteraan hoef. Boekhandels melden zich bij HarperCollins
voor een signeersessie, dáár vragen journalisten een interview aan, de uitgever
nodigt mensen uit, bekijkt wie recensie-exemplaren opgestuurd krijgt et cetera.
Hierdoor kan ik me helemaal concentreren op mijn hoofdtaak: het schrijven van
deel 3 van de trilogie, een thriller over de Pilgrim Fathers.'
Merk je
er iets van dat HarperCollins onderdeel is van een wereldwijd opererend
concern?
'Absoluut. We hebben een synopsis geschreven van Het Pauluslabyrint dat samen met enkele
hoofdstukken vertaald zal gaan worden in het Engels. Die vertaling zal worden
aangeboden bij vestigingen wereldwijd, omdat HarperCollins ervan overtuigd is
dat het boek internationale potentie heeft. En toen hun auteur Karin Slaughter
vorig jaar voor de promotie van haar nieuwe boek Leiden aandeed, mocht ik haar
interviewen. Een geweldige ervaring natuurlijk.'
Heeft een
zó groot bedrijf ook nadelen voor een auteur?
'Ik heb absoluut nog geen nadelen ontdekt. In het
begin waarschuwden mensen me dat je bij zo’n groot bedrijf een van de zovele
auteurs zou worden, alsof ze met hagel schieten en zien welk kogeltje raak is.
Maar ik ben vooral heel erg blij dat ik de overstap gemaakt hebt.'
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten