Hoe ervaren schrijvers de boekhandels, uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee
samenwerken? Deze week Lisette Kreischer. De Amerikaanse editie van haar
Groente uit zee. Recepten en informatie over zeewier en algen – mede
geschreven door Stichting Noordzeeboerderij en Marcel Schuttelaar – is
genomineerd voor de internationale IACP Cookbook Awards 2017. De komende
dagen wordt de winnaar bekend gemaakt.
Gefeliciteerd met de
nominatie. Wat betekent de IACP Cookbook Awards 2017?
‘Hartelijk dank! We
voelen ons allemaal enorm vereerd. Alleen al de nominatie voor een IACP
Cookbook Awards in de categorie Food Matters is een enorme eer. De
International Association of Culinary Professionals is een van de meest
prestigieuze food groups in de VS.’
Wat maakt de IACP
Award zo prestigieus?
‘In 1978 richtte een
groep kookschooleigenaren en -instructeurs, met inbegrip van Julia Child,
Jacques Pepin, en Anne Willan, de IACP op. Daarmee legden zij een basis voor
eetcultuur in Amerika en daarbuiten. Over de afgelopen decennia heeft de IACP
zich uitgebreid met schrijvers, fotografen, stylisten, bloggers, marketeers,
voedingsdeskundigen, chef-koks, restaurateurs en ambachtelijke
voedselproducenten. Het maakt de IACP tot een unieke gemeenschap, waar de leden
bijeen komen om ervaringen en expertise, advies en ondersteuning te delen op
een manier die tot nu toe ongekende groei en succes lijkt te kennen.’
Wat voor effect zal
de nominatie (of straks de prijs) hebben op de verkoop?
‘Alleen al de
nominatie schijnt naar horen zeggen al groots effect te hebben. Er is altijd
veel media rondom de genomineerden en de awards in het algemeen. Voor ons is
het dus een geweldige kans om het verhaal omtrent zeewier nog breder en
internationaal te vertellen.’
Het kookboek is de
afgelopen jaren enorm in opkomst gekomen. Zet die groei nog altijd door?
‘Naar mijn idee wel.
In de tijd dat ik begon met schrijven van kookboeken bestond er nog een heel andere
cultuur. Een kookboek ging langer mee en ook de manier waarop de media er
aandacht aan besteden was volledig anders. Kookboeken wisselen elkaar
tegenwoordig met veel grotere snelheid af en de aandacht concentreert zich
vooral rondom social media. Met name Instagram is een krachtige tool om een
kookboek mee te promoten. Mijn gevoel zegt echter dat hier een einde aan komt. Al
zullen kookboeken nog wel een tijdje gemaakt worden, de markt zal fundamenteel
veranderen. Denk aan kookvideo's en natuurkijk de kookblogs. Alles zal elkaar
sneller en sneller opvolgen en ik verwacht dat veel bloggers zelf
kookboeken gaan maken zonder uitgevers en vervolgens hun boek via de online
kanalen zullen verkopen. Dat zie je nu al veel gebeuren. Ik blijf echter braaf
bij mijn uitgever en hoop uiteraard op een duurzame toekomst voor mijn
kookboeken uiteraard.’
Kun jij eigenlijk van
de verkoop van je boeken leven? Of moet je er dingen naast doen?
‘Ik zou zeker van
mijn kookboeken kunnen leven, maar dan zou ik de pr anders moeten aanpakken.
Het gaat dan om prioriteiten stellen en in mijn geval liggen mijn prioriteiten
anders. Ik heb nog een bedrijf: The Dutch Weed Burger, dat 100% plantaardig
fast food produceert verrijkt met zeewier. Vanuit dit bedrijf, of beter gezegd,
vanuit deze beweging, vertel ik mijn verhaal over de toekomst van de
plantaardige keuken, evenals ik via mijn lezingen en mijn boeken doe. Hier ben
ik fulltime mee bezig. Mijn missie is mensen inspireren tot het eten van
plantaardige voeding en het leven van een Ecofabulous lifestyle. Ecofabulous
staat voor genieten in stijl met respect voor mens, dier en natuur. Deze
lifestyle loopt als een rode draad door mijn leven en al mijn werkzaamheden. Ik
zou niet anders kunnen en willen.’
Is het moeilijk om
iedere keer nieuwe onderwerpen voor een kookboek te bedenken? Alles lijkt er al
te zijn.
‘Voor mij niet. Veel
is er ook nog niet. Mijn focus, de plantaardige keuken, is pas net in opkomst.
Er is nog zoveel te laten zien, proeven en beleven op dit gebied. Zoveel mensen
hebben nog geen idee wat de vegan lifestyle betekent, denken dat vegetarisch
eten vies is en hebben geen clue wat seitan is of dat je jezelf kunt
ondersteunen met de kracht van planten. Tot die tijd schud ik kookboekideeën
uit mijn mouw – haha – en blijf ik het verhaal keer op keer vertellen onder het
genot van heerlijke plantaardige gerechten.’
Loop je niet snel het
gevaar dat je voor kleine niches boeken maakt?
‘Iets begint vaak met
een niche. Zo zijn mijn boeken ook begonnen en zullen ze nog lang blijven. Maar
dankzij die niche is groei mogelijk. Je moet eerst mensen triggeren, laten zien
dat iets kan en mogelijk is waardoor een verhaal uiteindelijk de massa kan
bereiken. Dat zie je duidelijk nu gebeuren met vegan food. Toen ik rond
2001/2002 begon met vertellen over de kracht van de plantaardige keuken, kwam
daar nog weinig over naar buiten. Inmiddels is de sojamelk doorgedrongen tot in
de cappuccino en schieten de vegan eetzaakjes in de grote steden als
paddenstoelen uit de grond. Het is zeker nog steeds niche, maar een veel
grotere niche dan vijftien jaar geleden. Ik maak me dus niet druk, het gaat om
het verhaal, om de beweging. Als dat goed is en klopt, volgt de rest vanzelf.’
Maar een kookboek
over zeewier en algen?
‚Dat is zelfs dubbel
niche: én plantaardig én over zeewier. Maar juist daardoor gaat het ontzettend
goed. Dit boek biedt een geheel frisse kijk op onze verankerde eetcultuur die
niet meer houdbaar is voor de toekomst. Met dit boek bieden we antwoorden en laten
we een verfrissende nieuwe mogelijkheid zien. Door het verschaffen van goede
informatie en het bieden van prikkelende recepten met mooie fotografie kun je
zomaar verder doorbreken dan je in eerste instantie wellicht had gedacht. Kijk
naar die IACP nominatie voor de Amerikaanse vertaling: Ocean Greens. Dat
hadden we niet zien aankomen.’
Denk je dat kopers
van jouw boek er ook uit koken?
‘Ik denk dat 50 %
echt gaat koken uit ons boek Groente uit zee en 50 % eruit leest,
geïnspireerd raakt en de volgende keer dat ze in aanraking komen met zeewier
wordt herinnerd aan dat mooie verhaal dat we erin vertellen. Zeewier heeft een
prachtige potentie. Ondersteunt door de kracht van andere planten kan het
antwoord bieden op grote wereldse thema’s. Zeewier is een hoogwaardige
eiwitbron, de teelt ervan neemt geen kostbare landbouwgrond in beslag en het
verbruikt nauwelijks zoet water. Het zal nog even duren denk ik voordat alle
kopers van het boek ook daadwerkelijk iedere dag met zeewier koken. En dat is
ook niet per se de bedoeling van dit boek. De bedoeling is informeren,
enthousiasmeren en een zaadje planten voor de toekomst.’
Je debuteerde ooit
bij Artemis, nu zit je bij Kosmos. Is het voor een kookboekenauteur beter om
bij een gespecialiseerde uitgever te zitten?
‘Niet per se. Het
gaat vooral om de klik die je met een uitgever en het team hebt. Of je elkaar
begrijpt en hetzelfde doel voor ogen hebt. Als dat snor zit, kun je vlammen!
Binnenkomen bij Artemis was een zegen en een cadeautje. Het was wellicht een
relatief kleinere uitgeverij, maar de power en het enthousiasme van het team
waren fantastisch. Ik voel me enorm dankbaar dat ik die samenwerking heb
ervaren en daar vier mooie boeken heb mogen maken. Toen Artemis opging in
Ambo|Anthos en er – tot spijt van mij én de uitgever zelf – geen plaats en
ruimte was voor mijn werk, waren we net klaar met het maken van Plant Power.
In die tijd had Kosmos bij mij aangeklopt en kon Plant Power precies op
tijd worden overgedragen. Artemis heeft dat ontzettend zorgvuldig en liefdevol
gedaan. Ik kijk daar nog met een warm hart op terug.’
Het bevalt je ook bij
Kosmos?
‘Het was een geluk
dat Kosmos al met open armen stond te wachten. De uitgeverij voelde als een
mooie volgende stap. Ook deze samenwerking bleek een succes. Een grotere
uitgever met veel ervaring in kookboekenland, waardoor ons nieuwste boek Groente
uit zee meteen een succes werd en inmiddels in het Duits en Amerikaans is
vertaald. Ik heb dankzij Kosmos veel mogen leren over het maken van boeken en
voel dat mijn kennis daarin na acht (kook)boeken behoorlijk is vergroot. Kosmos
richt zich natuurlijk op grotere merken, maar zien ook de kracht van de
kleintjes. Mijn uitgever bij Kosmos gelooft heel sterk in mijn werk en dat is
precies wat ik nodig heb. Enthousiasme, vertrouwen en een diep besef en geloof
dat we samen belangrijke veranderingen kunnen bewerkstelligen.’
Wat is de
belangrijkste bijdrage van de uitgever aan je boek?
‘O dat is een hele
lijst! Ik heb ooit onderzocht wat ik zou moeten doen mocht ik zelf eens een
boek willen uitgeven en besefte me daardoor maar weer eens hoe ontzettend fijn
het kan zijn om met een uitgever te werken. Ik heb het druk met mijn bedrijf,
dus minder ruimte om een doelgroep online uit te bouwen en te verkopen.
Gelukkig is daar de uitgever die samen met mij zorgt voor PR en distributie.
Ook mijn grammatica is maar zo zo – haha. Het is fantastisch dat ik een bestand
opstuur naar de uitgever en het superstrak geredigeerd wordt. Ik leer dankzij
de uitgever beter schrijven. Dat vind ik ontzettend gaaf! Onlangs redigeerde
mijn allereerste uitgever (nog van Artemis) ons boek Groente uit zee en
vertelde me dat ik echt was gegroeid in mijn schrijven. Daar moest ik wel even
van blozen. Daarnaast triggert de uitgever mij. Hoe wil ik dat mijn verhaal
overkomt en bij wie wil ik dat het belandt. Het team van de uitgever helpt me
alles aan te scherpen en zijn een heel belangrijke sparringpartner in het
proces.’
Is de boekhandel bij
wat dus ooit begon als een niche je belangrijkste afzetkanaal?
‘Ja, zowel online als offline. Ik ben altijd ontzettend
dankbaar geweest als boekhandels mijn boek willen etaleren en verkopen. Daar
begint mijn verhaal. Via de boekhandels kan mijn boodschap bij mensen op de
keukentafel belanden en dat is een zegen.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 mrt)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten