woensdag 1 maart 2017

Interview Roel Janssen over Nederlandse thrillers, literaire auteurs en Kobo Plus (Boekblad)

Hoe ervaren schrijvers de boekhandels, uitgevers en boekenvakorganisaties waar ze mee samenwerken? Roel Janssens nieuwe thriller Alles verloren verscheen daags voor de vierde editie van de Nederlandse Thriller Tiendaagse op Hebban van start gaat. Het is zo langzamerhand tijd dat de CPNB alleen nog Nederlandse auteurs vraagt voor het geschenk van de Spannende Boek Weken.

Wat vindt u van het initiatief van Hebban voor een Nederlandse Thriller Tiendaagse?
‘Hebban is een fantastische site. Ik ken Sander Verheijen, de oprichter en motor achter de site, vrij goed. Hij zet zich al jaren in voor het spannende boek. Eerst met Crimezone, nu met Hebban dat breder aandacht besteedt aan boeken. Hij bedenkt steeds nieuwe dingen, waar de Tiendaagse een mooi voorbeeld van is. Hij port schrijvers ook voortdurend op om aan alles mee te doen. Dat doet hij fantastisch.’

Is Hebban het belangrijkste medium voor thrillerauteurs geworden?
‘Vroeger had je Thrillergids van Vrij Nederland. Dat was het enige. Maar in het internettijdperk is Hebben absoluut het belangrijkste geworden.’

Juist voor auteurs van eigen bodem?
‘Inderdaad. Internationale thrillerauteurs zoals Lars Kepler, die vorige week in Nederland was, krijgen altijd relatief veel aandacht in de media. Dan is het heel goed dat Hebban meer de focus heeft op Nederlandse auteurs.’

Hoe doet u mee aan dit online evenement?
‘Mijn nieuwe boek Alles verloren, een politieke thriller over het vluchtelingendrama, had ik aanvankelijk helemaal anders opgezet. Ik heb daarom het oorspronkelijke eerste hoofdstuk ingeleverd met als aanmoediging aan de lezers om het verhaal af te maken. Dus misschien komt er nog een tweede boek uit hetzelfde idee voort. Wie het leukste verhaal inlevert, krijgt van mij een prijs. Uit eigen zak, maar ik weet nog niet wat.’

Mij valt bij de Nederlandse Thriller Tiendaagse, door de nadruk op het eerste woord van het evenement, een contrast op met de Spannende Boek Weken. Dit jaar is weer een buitenlander gevraagd voor het geschenk: Deon Meyer, die uitgerekend deze week in Nederland is op uitnodiging van de CPNB.
‘Geen kwaad woord over de CPNB. Ik zat tot vorig jaar in het bestuur van Stichting de Gouden Strop en heb daarom van dichtbij gezien hoeveel tijd en energie zij in deze prijs steken sinds zij die organiseren.’

Maar het geschenk van de Spannende Boek Weken is nog altijd de enige CPNB-uitgave die regelmatig door een buitenlander wordt geschreven.
‘Dat is waar. Het beleid is om het ene jaar een Nederlander en het andere jaar een buitenlander te vragen. Misschien is het tijd voor een oproep aan de CPNB om daarmee op te houden. Zo langzamerhand zijn er genoeg Nederlandstalige thrillerauteurs met voldoende populariteit en aantrekkingskracht om mensen naar de boekhandel te lokken. Maar nogmaals: niets dan lof voor de CPNB.’

U heeft de Nederlandse thriller sinds uw debuut in 1997 zien groeien?
‘Ja, ja. Ik ben van de tweede generatie na auteurs zoals Tomas Ross en René Appel. Daarna is de vrouwelijke auteur sterk opgekomen: Saskia Noort en Esther Verhoef zijn een paar jaar na mij gedebuteerd [allebei in 2003, md], maar ook op andere vlakken zie je het genre zich verbreden en verdiepen.

Merkt u ook aan bijvoorbeeld de inkoop van boekhandels een groeiende populariteit van de Nederlandse thriller?
‘Helaas werkt het niet zo. Voor elk boek opnieuw is het een gevecht. Maar hoe dat gaat blijft toch een soort van mysterie. Mijn uitgever De Bezige Bij biedt het boek aan, hun vertegenwoordigers gaan ermee naar de boekhandels. Maar op grond waarvan boekhandels een titel wel of niet inkopen? Het zal een combinatie zijn van naam, onderwerp, media-aandacht en populariteit van eerder werk.’

Snijdt u bewust actuele en populaire onderwerpen aan?
‘Ik zoek zeker onderwerpen waarvan ik denk: die liggen in de belangstelling. Misschien doet iedere auteur dat wel, maar ik doe het bewust. Voor Alles verloren had ik het geluk dat het niet alleen gaat over vluchtelingen, het meest actuele onderwerp toen ik eraan begon, maar ook over populisme, wat momenteel het meest actuele onderwerp is. Ik merk aan de media-aandacht dat redacties toch sneller dan bij een thriller over een moord op twee hoog achter denken: laten we iets met dit boek doen.’

En dat ook op een moment dat schrijvers als Karin Amatmoekrim en Auke Hulst – ook in deze interviewreeks – oproepen om meer actualiteit in literatuur.
‘Precies. In NRC Handelsblad schreef mijn oud-collega Michel Krielaars onlangs een pleidooi voor een reactie van schrijvers op populisme. Toen ik dat las, dacht ik: je wordt op je wenken bediend. Alles verloren bewijst eens te meer dat thrillerschrijvers veel meer op de actualiteit zitten dan literair auteurs.’

U reikt bij de presentatie in Paagman morgen het eerste exemplaar uit aan een literair auteur: Arnon Grunberg. Waarom?
‘Hij schrijft in zijn Voetnoten in de Volkskrant vaak over onderwerpen die me nauw aan het hart liggen. Zo schreef hij een jaar geleden naar aanleiding van het vluchtelingenakkoord dat Rutte in Brussel sloot: “Wat kapot moet worden gemaakt is het businessmodel van extreemrechts in Europa.” Zo treffend en zo toepasselijk voor het boek waar ik aan werkte, dat ik deze zin als motto voor mijn boek heb gebruikt. Ik vroeg daarom ook of hij het eerste exemplaar in ontvangst wil nemen. Hij staat tenslotte bekend als iemand die gretig dingen aanpakt die buiten zijn eigen terrein liggen. Dat vind ik ook zo leuk aan hem. Ik ben heel blij dat hij het wilde doen én dat hij kon. De presentatie inpassen in zijn agenda was nog het lastigste.’

Door het bekende vooroordeel over thrillerschrijvers gaat er ook iets uit van: Roel Janssens zoekt erkenning bij zijn literaire collega’s?
‘Dat zoek ik niet. Ik ken de kinnesinne tussen spannende auteurs en literaire auteurs. Die bestaat al heel lang. Maar ik heb nooit zoiets als een scheiding tussen eerste- en tweederangs auteurs gevoeld. Het is voor iedere schrijver een enorme worsteling om iets moois van zijn boek te maken en ze hebben allemaal een eigen publiek. Dat is alleen maar goed, óók voor de boekenbranche.’

U hoeft zich dus niet te meten met een Grunberg?
‘O nee. Ik heb afgelopen week nog een boek van hem gelezen. Zo knap, zo veel beter dan wat ik kan. Ik moet dat niet willen. Na al die jaren leer je ook je eigen beperkingen kennen.’

Tot slot de actualiteit van vandaag: Kobo Plus. De Bezige Bij heeft auteurs de keuze gelaten om daaraan mee te doen. Welke keuze heeft u gemaakt?
‘Had ik een keuze? Of wacht nu je het zegt: ik heb een tijd geleden een brief gekregen. De Bezige Bij communiceert altijd heel goed met zijn auteurs. Maar ik was zo bezig met mijn boek dat ik me er niet zo in heb verdiept als had gemoeten. Schrijven is zo tijdrovend en aandachtvretend. Hoe dan ook zeg ik altijd ja tegen zulke initiatieven.’

Waarom?
‘Streamen en downloaden is een nieuwe manier van verspreiden. Dat groeit gewoon. Ook bij de uitgeverij, die langzaam een draai maakt van papier naar internet, ook in de marketing. Als schrijver heb je geen keuze dan om daar bij te zijn. Wat dat voor gevolg heeft voor mijn royalty's, merk ik wel. Die zijn trouwens toch niet zo hoog.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 22 feb) 

Geen opmerkingen: