Het lijken onafhankelijke boekhandels,
maar het zijn filialen van Waterstones. Juist merkloze winkel zijn een wapen in
de strijd tegen Amazon, aldus algemeen directeur James Daunt.
De eerste Waterstones onder een
andere naam werd medio 2014 geopend in Southwold: Southwold Books. Met het
ritme van een per jaar volgden daarna winkels in Rye en Harpenden, met
vergelijkbare namen boven de etalage. Alle drie zijn het kleine plaatsen waar al
lange tijd geen boekhandel meer was. Alleen een kleine handgeschreven notitie
in de etalage maakt duidelijk dat 'Southwold Books een handelsnaam van
Waterstones' is. Ook wordt bijvoorbeeld de loyaliteitskaart van de keten er
geaccepteerd.
De opening van de winkels werd
destijds gerapporteerd in de lokale pers – inclusief de betrokkenheid van de
keten. De inwoners van deze plaatsen, toch het overgrote deel van de klanten,
wisten hoe de vork in de steel zat. Pas deze week besteedde de Britse
landelijke pers er aandacht aan. De toon was kritisch: Waterstones zou
doelbewust oneerlijk zijn om kritiek voor te zijn tegen de uniformering van de
winkelstraat en de verhoging van de lokale huren die altijd plaatsvindt met de
komst van ketens.
Daunt weerlegde in talloze media –
tot Amerikaanse aan toe – alle kritiek. Hij legde uit dat dé manier om Amazon
te verslaan is het winnen van de loyaliteit van klanten. Dat kan het best door
hen een persoonlijke, sterk lokale winkel neer te zetten met een geheel eigen
atmosfeer. Om die reden spoort hij al sinds zijn aantreden ook iedere
bedrijfsleider van een Waterstones-filiaal aan om zich te gedragen als een
onafhankelijke boekverkoper. Merkloze winkels is alleen maar een stap verder.
De reden om in de genoemde
plaatsen geen Waterstones-filiaal neer te zetten was tweeledig. Ten eerste
worden deze winkelstraten gedomineerd door onafhankelijke winkels. Een
Southwolds Books past daarin beter. Ten tweede zijn deze winkels veel kleiner
dan een gebruikelijk filiaal: gemiddeld 65 vierkante meter – terwijl de
kleinste Waterstones 230 vierkante meter groot is. De keten wil daarom niet de
indruk wekken dat men in Southwold hetzelfde assortiment kan gebruiken.
Waterstones gaat dan ook zeker door met deze strategie. Volgens Daunt kreeg de keten daags na eerste berichten in de landelijke pers ongeveer veertig e-mails van consumenten die ook voor hun plaats uitkeken naar een merkloze Waterstones. Daunt gaat er echter alleen op in als deze plaatsen geen enkele boekhandel meer heeft.
Waterstones gaat dan ook zeker door met deze strategie. Volgens Daunt kreeg de keten daags na eerste berichten in de landelijke pers ongeveer veertig e-mails van consumenten die ook voor hun plaats uitkeken naar een merkloze Waterstones. Daunt gaat er echter alleen op in als deze plaatsen geen enkele boekhandel meer heeft.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 mrt)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten