Is
NBD Biblion niet langer de vanzelfsprekende leverancier aan openbare bibliotheken?
Boekhandels, concurrerende bibliotheekleveranciers én bibliotheken zelf gaan de
concurrentiestrijd aan. CB biedt sinds enkele maanden ook
bibliotheekdienstverleners ruimte om ter plekke boeken bibliotheekkaar te
maken, maar intensiveert ook de samenwerking met NBD Biblion.
Boekhandel
Van der Velde heeft een jaar of vier geleden de bibliotheek als nieuwe markt
ontdekt. Via Biblioservice Fryslân begon toen met het beleveren van twintig
bibliotheken in Friesland. De noordelijke boekhandelsketen heeft sindsdien de
relatie met de openbare bibliotheek geïntensiveerd. In Dokkum trekt het bedrijf
binnenkort nagenoeg bij de bibliotheek in, in Harlingen werkt het samen met
bibliotheek en museum aan een nieuwe vestiging. Graag zou het ook de dienstverlening
uitbreiden naar bibliotheken in Groningen en Drenthe.
Uiteraard
probeert Van der Velde de kosten van deze dienst zo laag mogelijk te houden. De
boeken werden bibliotheekklaar gemaakt in sociale werkplaatsen. Het zou
transportkosten schelen als de boeken niet eerst vanuit CB naar deze
werkplaatsen worden vervoerd, maar als ze direct in Culemborg bibliotheekklaar
gemaakt kunnen worden. Samen met de andere Triple A-boekhandels, van wie
bijvoorbeeld ook Paagman al aan bibliotheken levert, informeerde Van der Velde bij
CB naar de mogelijkheden.
Sinds
eind vorig jaar kan het. De logistiek dienstverlener, zo kondigde het aan
tijdens de Frankfurter Buchmesse, heeft in haar magazijnen ruimte vrijgemaakt
voor MedioEurope, een van oorsprong Belgische bibliotheekleverancier, om boeken
ter plekke voor bibliotheken te verwerken: van het activeren van RFID-tags tot
het plastificeren van boeken. Boekverkopers die op deze manier
bibliotheekbestellingen binnen 48 uur kunnen leveren, betalen hiervoor een
aparte factuur aan MedioEurope.
De
initiatieven bewijzen dat de markt voor bibliotheekleveringen drastisch in
beweging is. Deze markt zit al sinds 1970 de facto op slot. In dat jaar werd de
Nederlandse Bibliotheek Dienst (tegenwoordig NBD Biblion) opgericht om de inkoop
namens bibliotheken, maar bijvoorbeeld ook het maken van titelbeschrijvingen,
te centraliseren. Boekhandels – die toen, net als de uitgevers, voor een kwart
eigenaar waren van NBD – zagen vrijwillig af van het verkopen aan bibliotheken
in ruil voor een vergoeding.
Aanvankelijk
voorzag het convenant tussen boekhandels, uitgevers en bibliotheken in een
ingewikkeld omslagstelsel. Bibliotheken moesten aangeven bij welke boekhandels
de vergoeding voor hun bestelling terecht moest komen, die vervolgens 15% van
ieder ingekocht boek kregen. Later ging de vergoeding in zijn geheel naar de
Nederlandse Boekverkopersbond, die het geld stopte in een boekpromotiefonds. Nadat
de bibliotheken in 2005 toetraden tot de CPNB kreeg deze organisatie de
vergoeding.
Verschillende
ontwikkelingen hebben deze status quo ondermijnd. Allereerst zijn boekhandels
onder druk van een krimpende markt op zoek gegaan naar nieuwe
afzetmogelijkheden. Zoals bibliotheken. Boekhandels als Van der Velde redeneren
daarbij: bibliotheken worden hoofdzakelijk met lokale subsidies overeind gehouden,
zij moeten hun boeken en andere media dan ook bij regionale partijen afnemen.
Dat is dé manier om de lokale economie en het plaatselijk cultureel leven te
versterken.
Tegelijkertijd
is fors bezuinigd op bibliotheken die daardoor op zoek gegaan zijn naar
manieren om goedkoper in te kopen. Bij een concurrent van NBD Biblion als
MedioEurope, die naar eigen zeggen inmiddels enkele tientallen
bibliotheekorganisaties in Nederland als klant heeft. Maar ook bij boekhandels,
die naar schatting al zo'n 10 % van de markt hebben en, als de wet op de vaste
boekenprijs het toestond, rechtstreeks bij CB. Andere taken, als het aanbrengen
van RFID-tags, doen ze steeds vaker in eigen huis.
En
dan is de ratio onder het convenant afgenomen. NBD Biblion moest mede door de
fors afgenomen bestellingen van bibliotheken bezuinigen en halveerde de
vergoeding aan CPNB. Ooit 1,2 miljoen euro per jaar werd het 6 ton – en naar
verluidt zou dat zelfs worden verlaagd naar 5 ton. Een bedrag waar CPNB
bovendien ook het boek in de bibliotheek voor promoot. Waarom zouden
boekhandels zich dan nog gebonden voelen aan een bijna halve eeuw oud convenant
als ze er zo weinig voor terugkrijgen?
Een
voorbeeld is Bibliotheek Rivierenland, dat 29 filialen en self
service-uitleenpunten in de Betuwe heeft. Aanvankelijk kocht het bij NBD
Biblion in tegen een korting van 15 tot 20 % (een percentage dat afhangt van de
precieze bestelling en de onderhandelingen daarover). Het wilde het liefst
tegen standaardkorting bij CB bestellen, maar toen dat onmogelijk bleek, ging
het in zee met MedioEurope. De inkoopkorting is 25% en het kastklaar maken van
boeken, op een eenvoudige manier, doet het personeel zelf.
Een
ander voorbeeld is Bibliotheek Gorinchem, die een andere creatieve oplossing
vond. De bibliotheek, onderdeel van Bibliotheek AanZet (33 filialen en
servicepunten tussen Dordrecht en Leerdam), vroeg onlangs de inwoners in de
gemeente of zij hun pas verschenen en inmiddels gelezen boeken ter beschikking
wilde stellen. 'Veel mensen kopen hun boeken, en eenmaal uitgelezen, blijven
die vaak op de plank. Door deze privé-exemplaren tijdelijk aan onze collectie
toe te voegen kunnen we onze leden sneller blij maken,' legde een medewerker
uit.
CB
speelt een cruciale rol bij de ontwikkelingen. Doordat de vraag van de Triple
A-boekhandels én de vraag van Bibliotheek Rivierenland toevallig samenviel is
de nieuwe dienst voor boekhandels opgezet. De keus voor MedioEurope is daarbij
logisch. De Belgen maken al enkele jaren gebruik van ruimte in Culemborg. Voor
hen is de nieuwe dienst alleen maar een uitbreiding van het takenpakket. Op
termijn wil het bedrijf zelfs al haar werkzaamheden voor Nederlandse klanten
bij CB onderbrengen.
Maar
de logistiek dienstverlener wil niet exclusief samenwerken met MedioEurope.
Zoals directeur Hans Willem Cortenraad eerder dit jaar in Boekblad vertelde, praat CB al een jaar met NBD Biblion over de
mogelijkheden voor operationele samenwerking. Er gaan immers jaarlijks twee
miljoen boeken vanuit Culemborg naar Zoetermeer, die daar bibliotheekklaar
worden gemaakt, en dan terug naar Culemborg om door CB bij bibliotheken te
worden bezorgd. 'Dat kan sneller, goedkoper en efficiënter', aldus Cortenraad.
Het
is daarom heel goed mogelijk dat boekhandels op korte termijn, bij het leveren
aan bibliotheken, kunnen kiezen uit verschillende 'bibliotheekdiensten' van
MedioEurope en NBD Biblion.
Vanuit
het perspectief van NBD Biblion is deze stap niet vreemd. Onder druk van de
toegenomen concurrentie is het bedrijf gaan bewegen, hoewel het claimt dat het
marktaandeel amper te lijden heeft gehad. Eerder het tegendeel. Directeur René
Leermakers vertelde vorig jaar al aan Boekblad
dat kort na zijn aantreden in augustus 2015 uit een enquête bleek dat de
klanten helemaal niet zo tevreden waren als NBD Biblion zelf dacht. Door de
genomen maatregelen zouden weggelopen klanten de weg terug naar Zoetermeer
hebben gevonden.
Die
maatregelen waren onder meer een versnelling van de doorlooptijd en verruiming
van de keuze aan bindwijzen. De zogeheten Express-titels – een aanbod van
vijftig boeken per week die net zijn verschenen of op het punt van verschijnen
staan – kunnen nu binnen drie werkdagen worden verzonden. Mits is gekozen voor
het oorspronkelijke boek voorzien van hard plastic folie aan de voor- en achterkant.
Verzending van de traditionele hard gebonden boeken kost zes werkdagen.
De
toekomst zal uitwijzen of deze en toekomstige maatregelen genoeg zijn om de
aanval van boekhandels, concurrerende bibliotheekleveranciers en bibliotheken
zelf af te slaan.
(Eerder gepubliceerd in Boekblad, april 2017)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten