Het
Engelstalige boek heeft in de nabije toekomst misschien wel een twee keer zo
groot marktaandeel. Importeur Van Ditmar ziet de toekomst dan ook zonnig
tegemoet. Al houdt general manager René Prins ook rekening met de 'digital
disruption'.
Het
Engelstalige boek is een groeimarkt. Onmiskenbaar. Het aandeel in de totale
boekenomzet steeg van 9,9 procent in 2014 naar – volgens de recentst
beschikbare cijfers – 12,2 procent in de eerste helft van vorig jaar. En dat is
nog maar het begin, denkt Van Ditmar-directeur René Prins. 'Het zou me niet
verbazen als dat blijft doorgroeien naar minimaal 25 procent over een jaar of
vijf tot tien. Er wordt zóveel Engels gelezen vandaag de dag. Dat wordt niet
opeens losgelaten. Jongeren die nu young adult in de oorspronkelijke taal
lezen, zullen dat later ook doen met George Martin of Julian Barnes. En
misschien gaan ze zelfs Nederlandse schrijvers als Herman Koch in het Engels
lezen. Zijn boeken verkopen we nu al goed, al moet ik erbij zeggen: vooral op plekken
waar veel internationaal publiek komt, zoals Schiphol.'
Hoe verklaart u die explosieve
groei in de komende jaren?
'Een
belangrijke reden is de opkomst van het tweetalig onderwijs. Er zijn steeds
meer scholen die dat aanbieden. De exacte cijfers ken ik niet, maar het is in
de afgelopen twee jaar verviervoudigd: van enkele tientallen naar een paar
honderd. Dan heb ik het over lagere scholen en middelbare scholen bij elkaar
opgeteld. Steeds meer kinderen beheersen op steeds jongere leeftijd het Engels
zo goed dat ze in die taal gaan lezen. Wij zien dat in de groei van young
adult. Die trend bestaat al langer, maar blijft zich door ontwikkelen. Wij
willen daar dan ook nog sterker op inspelen.'
Hoe?
'Door
scholen te helpen met het samenstellen van leeslijsten en het geven van tips –
vergelijkbaar met de manier waarop we dat nu voor de boekhandel en de consument
doen: via een magazine dat we willen ontwikkelen. Scholen hebben de neiging
zich te concentreren op de klassieken. Niet per se op de allernieuwste titels,
terwijl daar veel interessants tussen zit. Ik begrijp dat heel goed. Ik werk
nota bene in het boekenvak, maar ik weet ook nooit goed welke titels ik mijn
zoon van inmiddels 13 voor zijn leeslijst kan aanraden. Wij willen ervoor
zorgen dat ook nieuwe titels in schoolbibliotheken komen te liggen, zodat niet
iedere leerling To Kill a Mockingbird
op zijn lijst zet, hoe mooi dat ook is. Dit uiteraard in samenwerking met
lokale boekhandels. Wij gaan niet rechtstreeks aan eindgebruikers verkopen.'
Wat zijn de andere verklaringen
voor de groei van het Engels?
'De
digitalisering. Consumenten lezen niet meer alleen een Nederlandse krant.
Kijken niet alleen Nederlandse televisie. Ze kijken net zo makkelijk Netflix en
Youtube. Ze volgen Engelse en Amerikaanse talkshows. En dat ook al vanaf jonge
leeftijd. Kinderen volgen net zo makkelijk vlogger PewDiePie als Enzo Knol. Die
eerste heeft trouwens ook een boek uitgegeven. Dat verkopen wij ongelooflijk
goed. Het was mijn zoon die me erop attendeerde. Dat was zo'n moment dat ik
dacht: misschien moeten we ook adviseurs van veertien jaar in dienst nemen.'
Consumenten zijn onderdeel van
een globale cultuur geworden?
'Ja.
En als je Bruce Springsteen in een Amerikaanse talkshow zonder ondertiteling
over zijn boek hoort vertellen, ben je eerder geneigd zijn boek in de
oorspronkelijke taal te lezen. Daar komt het prijsverschil bij. Wij horen uit
de boekhandel dat consumenten vaker dan vroeger de goedkopere Engelstalige
paperback nemen dan de duurdere Nederlandse vertaling. Zeker als het een lijvig
non-fictiewerk is kan het prijsverschil makkelijk oplopen naar tien, vijftien
euro.'
Als het Engelstalige boek om deze
redenen inderdaad groeit naar een marktaandeel van 25 procent, zul je zien dat
uitgevers minder titels gaan vertalen, waardoor meer boeken uitsluitend in het
Engels beschikbaar zijn – en het marktaandeel nog verder groeit. Zo ontstaat
een vliegwieleffect.
'Het
zou best kunnen dat er in de toekomst minder wordt vertaald, maar dat durf ik
niet te voorspellen. Nederlandse uitgevers moeten bij ieder boek hun eigen
calculatie maken. Welke conclusies ze dan trekken? Het is niet mijn vakgebied.
Je weet bovendien niet wat er allemaal in de wereld gebeurt dat invloed zal
hebben op de verkoop van het Engelstalig boek. Neem de Brexit. Wij krijgen daar
regelmatig vragen over van de boekhandel. Wordt boeken duurder? Komen er
importtarieven? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Wij importeren
natuurlijk ook uit Amerika, waar dit probleem zich niet voordoet. Daarnaast
zullen boeken vaker in Nederland on demand worden geprint. Nu al worden veel
wetenschappelijke boeken van Amerikaanse uitgevers in Europa geprint. Hoe
ontwikkelt zich dat? Als je praat in termen van tien jaar, is alles mogelijk –
ook een massaal investeren in printstraten in Nederland. En dan hebben we het
nog niet eens over het e-boek.'
De tijd lijkt wel voorbij te zijn
dat uitgevers de vertaling laten verschijnen vóór het Engelstalige origineel.
'Dat
neemt inderdaad niet toe. Zeker bij echt grote titels wordt tegenwoordig
gewerkt met één internationale verschijningsdatum. Dat werkt veel sterker dan
wanneer die titel getrapt verschijnt in het ene na het andere land. Omdat die
datum over de hele wereld via internet wordt verspreid heeft het ook niet zo
veel zin om in Nederland twee weken eerder te komen. Ook hier heeft iedere
lezer dan die datum in zijn hoofd.'
Speelt de boekhandel goed in op
de aanhoudende groei van Engels?
'De
boekhandel beseft dat heel goed. Dat horen we duidelijk van hen terug.
Bijvoorbeeld een rubriek als young adult – al een Engelse naam – krijgt overal
meer ruimte. Overal worden meer kasten ingeruimd voor Engels: van Van der Velde
in hun vestiging Groningen tot Bruna. De laatste zette anderhalf jaar geleden
echt een hele kast extra bij. Maar ook boekhandels die van oudsher veel Engels
verkopen, zoals Broese in Utrecht en Scheltema in Amsterdam, hebben hun aanbod
verbreed.'
Tegen deze achtergrond kan het
niet anders of het gaat uitstekend met Van Ditmar.
'Zeker.
Wij hadden een goed 2016, ondanks een heel rustige eerste helft. De eerste zes
maanden was het wachten op goede boeken. We kwamen niet direct in de min, maar
haalden niet de begrote omzet. Maar zoals ieder jaar kwamen de grote titels in
het najaar, met name Harry Potter and the
Cursed Child. Dit jaar is dat niet anders. De nieuwe Dan Brown komt ook pas
in het najaar. Wel komt in mei de nieuwe Paula Hawkins, daar verwachten we veel
van. Tot nu houdt onze omzet in 2017 gelijke tred met de GfK-cijfers.'
Ook het stopzetten van CB
groothandel zal een enorme boost geven. Jullie namen per 1 april de
groothandelsfunctie over.
'We
hebben er daarom klanten bijgekregen. Maar het is nog te vroeg om te zeggen wat
het effect is. Met een aantal partijen zijn we nog in gesprek.'
CB had vooral Bruna's,
RDC-winkels en webwinkels als klant. Stappen die over? En past dat bij het
klantenprofiel van Van Ditmar?
'De
meeste boekhandels hebben een mix van leveranciers. Soms zijn wij preferred
supplier, soms een ander. Het wisselt per segment en is afhankelijk van de
condities die je met elkaar kunt afspreken. Wij hebben eigenlijk alle type
boekhandels als klant: AKO, Bruna, Libris-winkels, maar ook RDC-winkels of
zelfstandigen. Wij proberen iedereen met zijn specifieke behoefte te helpen.
Wij doen alleen geen wetenschappelijke of studieboeken. Als we al importeren
bij uitgeverijen als Wiley en McGrawHill is het uit hun algemeen fonds.'
Eigenlijk logisch. Na het stoppen
van CB Groothandel zijn jullie nagenoeg monopolist. Iedere boekverkoper moet
bij zich wel tot jullie wenden.
'Zeker
niet. Er is voldoende concurrentie: de buitenlandse grossiers, 62Damrak,
Belgische importeurs als Exhibitions International en Craenen, uitgeverijen
zelf zoals Penguin RandomHouse, sinds kort ook Veltman. Boekhandels kunnen ook
zelf importeren. Bol.com, een heel grote partij, koopt veel zelf in het
buitenland. Ze kopen ook van ons, maar beperkt. Wij vinden zo'n brede
concurrentie alleen maar goed. Want: hoe meer mensen zich met het Engelse boek
bezighouden, hoe meer titels beschikbaar zijn, hoe groter de markt is.'
De concurrenten zijn toch heel
andere partijen? Directeur Martin Brouwer van 62Damrak zei bijvoorbeeld dat Van
Ditmar er is voor boekhandels die gewoon een assortiment Engelstalige boeken
willen hebben. Boekhandels die meer willen, kunnen beter bij hem terecht.
'Daar
zit wat in. 62Damrak heeft groothandel Gardners achter zich. Voor de
allergrootste boekhandels heeft Gardners toegevoegde warde. Het verschil is dat
we een paar duizend titels in huis hebben waarvan wij, met al onze kennis van
de Engelstalige markt en onze nauwe banden met internationale uitgeverijen,
zeggen: dit zijn de titels die ertoe doen voor de Nederlandse markt. Wij maken
daarbij een kwartaalblad van meer dan honderd pagina's waarin ze allemaal
staan: Ready to Read. Wie ze wil
bestellen, kan ze de volgende morgen in huis hebben. Dáár zit onze toegevoegde
waarde: onze kennis. Kennis die binnenkort wordt ondersteund door een dashboard
waarmee onze vertegenwoordigers per winkel tot in detail kunnen laten zien hoe
het staat met de verkoop: welke genres gaan goed? Waar laat de winkel misschien
wat liggen? Enzovoorts. Ook werken we daarbij steeds nauwer samen met
uitgeverijen. Zo hebben we al twee keer een evenement georganiseerd met
HarperCollins om hun titels onder de aandacht te brengen: Big Book Spectacular.
Dat willen we alleen maar vaker gaan doen.'
Dus iedere boekhandel die niet
zelf wil importeren en simpelweg een brede selectie van de beste Engelstalige
boek wil, kan alleen bij Van Ditmar terecht.
'Maar
dat is al dertig, veertig jaar zo! Boekhandels op die manier ontzorgen, dat is
wat wíj doen. Het vroegere Nilsson & Lamm en Roodveldt deden dat ook niet.
Het was juist uitzonderlijk dat CB dat gedurende dertien jaar óók heeft gedaan.
En ja, dat scherpte ons. Het zorgde voor een concurrentiestrijd op
dienstverlening en service – en op adviesprijs, hoewel het prijsbeleid van
Amazon en Bol.com misschien bepalender was. Dat valt nu weg. Dat is jammer. Aan
de andere kant worden we concurrent van onszelf. Aan de bestelservice van CB –
en aan de 700 titels die Veltman daar op voorraad heeft – hangt hun hele
logistieke apparaat. Dat wordt als benchmark gezien. Wij zullen het minstens
even goed moeten doen.'
Worden de leveringen van CB en
Van Ditmar niet geïntegreerd? CB werkt al samen met jullie zusterbedrijf: Audax
Logistiek.
'Ja.
In 2017 is het niet meer logisch dat we allebei met halflege bestelwagens naar
dezelfde klant gaan. Hoe we dat precies gaan invullen, voor onze boeken én
strips, gaan we nog bespreken. Niet alleen met CB, maar ook met andere
groothandels en boekhandels. We willen een platform creëren waarmee het voor de
retail goed wordt geregeld. Dat willen wij niet in ons eentje bedenken voor
boekhandels. Ik weet dat zij daar ook ideeën over hebben. Ze willen
bijvoorbeeld een systeem waarbij ze bestellingen van meer dan één exemplaar
niet in verschillende zendingen binnenkomt, zoals in de praktijk soms gebeurt.
Het is misschien een detail, maar juist die zijn belangrijk.'
Proberen ook buitenlandse
partijen ook vaker rechtstreeks aan de Nederlandse boekhandel te leveren? Om te
beginnen: de internationale webwinkels.
'Consumenten
bestellen meer bij Amazon, Book Depository of Waterstones. Maar hoeveel? Ik heb
daar geen harde cijfers over. Daar zouden alleen pakketbezorgers als DHL en
PostNL iets over kunnen zeggen. De voornaamste reden om dat te doen is prijs –
al verschilt het voordeel, afhankelijk van verzendkosten en de wisselkoersen,
die zeker de laatste twee jaar flink zijn geschommeld. Boekhandels moeten zich
de vraag stellen: wat stel je daar tegenover? Wij denken met een aanbod dat
telkens verrast en perfect aansluit bij de Nederlandse smaak of de
ontwikkelingen in Nederland, zoals het verschijnen van de vertaling. En met
goede deelassortimenten. Ook moeten boekhandels goede kennis van dit
assortiment in huis hebben.'
En buitenlandse grossiers?
'Tja.
Nadat bekend werd dat CB stopte met zijn groothandel zag je ze even actiever
worden. Ze deden mailings de deur uit en belden potentiële klanten. Ook wij
werden zelf gebeld: door Bertrams. Blijkbaar stond Van Ditmar in een bestand
als boekhandel genoteerd. Ze lijken dus niet effectief met dit initiatief. Bij
Bertrams althans. Om als grossier hier succesvol te zijn zal je toch echt de
markt goed moeten kennen. Om die reden hebben wij in België ook lokale
salesmanagers en een lokale klantendienst. Vanuit dat contact van mens tot mens
lukt het ons om daar te groeien. We werken met Fnac, Belgische
stripspeciaalzaken en binnenkort het vliegveld in Brussel.'
In hoeverre hebben jullie last
van het e-boek? Dat kunnen consumenten nog makkelijker in het buitenland
aanschaffen – tegen de laagste prijzen.
'Het
lijkt erop dat het e-boek nog altijd een kleine rol speelt. Soms hoor ik van
uitgeverijen als Random House of Hachette wat hun boeken via Amazon of Kobo in
Nederland doen. Voor het laatste overigens in 2015. Voor de totale markt is het
moeilijk daar een beeld van te krijgen. Het vooroordeel is dat de jeugd een
voorkeur voor digitaal heeft, maar young adult wordt massaal op papier gelezen.
Ze zeggen ook dat juist op reis digitaal lezen voordelig is, omdat je al die
boeken niet hoeft mee te slepen, maar juist op de AKO's op Schiphol zie ik de
verkoop van papieren boeken niet afnemen. Ik denk dat het nog altijd wachten is
op het device waarvan mensen zeggen: ja, dát is acceptabel om boeken digitaal
op te gaan lezen. Maar wanneer dat kantelmoment komt?'
En als het kantelmoment komt?
Denkt Van Ditmar daarover na.
'Zeker.
Wij willen in de eerste plaats een kenniscentrum zijn voor het Engelstalige
boek. Vanuit die visie denken we altijd een rol van betekenis te kunnen blijven
spelen voor de boekhandel en de consument, ongeacht hoe die leest. Hoe die rol
precies invulling krijgt, zal afhankelijk zijn van de ontwikkelingen. Misschien
gaan we zelf boeken on demand produceren. Misschien gaan we zelf boeken uitgeven.
We denken in scenario's, die we regelmatig opnieuw doornemen. Als daar
aanleiding toe is, kunnen we die uit de kast trekken en toepassen. Het is
daarbij een groot voordeel dat we onderdeel zijn van een groter concern. Dat
geeft slagkracht en denkkracht.'
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, april 2017)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten