Jos Burgers, een van de
succesvolste auteurs van managementboeken in Nederland, heeft 50.000 euro
geschonken aan Stichting Hulphond. Het zijn de volledige royalties van zijn
boek De Wet van Snuf uit 2014.
Burgers
gebruikt in dit boek het gedrag van zijn hond Snuf als metafoor om zijn
centrale stelling uit te leggen: wat je geeft, krijg je terug. Immers: als een
vreemde in Burgers' huis komt, werpt Snuf één blik op de gast en trekt zich dan
terug. Maar als de auteur zélf thuiskomt, staat zijn hond te kwispelen van
blijdschap. Hij weet: hoe warmer hij zijn baasje begroet, hoe enthousiaster hij
wordt geknuffeld.
Wie zo'n
boek schrijft, moet natuurlijk ook zelf weggeven, realiseerde Burgers zich. In
zijn inleiding legt hij uit: 'Wie gelooft in geven, vraagt zich niet
steeds af "wie kan mij helpen?", maar "wie kan ik helpen?"
Toen ik me dat realiseerde, besloot ik om de daad bij het woord te voegen en de
royalty’s van de verkoop van dit boek af te staan aan de stichting Hulphond
Nederland. Practise what you preach is een eerste vereiste als je
geloofwaardig een boodschap wilt uitdragen.'
Concreet
betekent het dat Burgers sinds verschijnen ieder kwartaal de uitgekeerde
royalty's van uitgeverij Van Duuren Management overmaakt aan Stichting
Hulphond. 'Inmiddels zijn er bijna 30.000 exemplaren verkocht, waarmee de
royalty's de grens van de 50.000 euro passeerde', legt Roderik Teunissen van
Burgers' uitgeverij Van Duuren Management uit. 'Dat was een mooie gelegenheid
om een moment te organiseren om Stichting Hulphond een cheque te overhandigen
en alle lezers te bedanken.'
Auteur en
uitgeverij hebben het goede doel dat met De
Wet van Snuf wordt geholpen nooit commercieel uitgebuit. Dat zou de
boodschap van het boek immers eerder ondermijnen. Om dezelfde reden draagt Van
Duuren Management niet bij aan de actie door bijvoorbeeld 1% meer royalty te
geven. 'Het is Burgers' wens om het zo te doen. Uiteraard respecteren wij dat.
Wij helpen alleen met het organiseren van het moment eerder deze maand.'
Teunissen
– met een verleden van inmiddels 25 jaar in de uitgeverij, bij Academic
Service, Pearson Education en Het Spectrum – kan zich niet heugen dat een
Nederlandse auteur ooit zo'n hoog bedrag aan inkomsten uit boeken doneerde.
'Maar Jos' verdienmodel is gebaseerd op het geven van lezingen en spreken op
congressen met een boek als basis. Hij hoeft niet van de boekverkoop alleen te
leven.'
Burgers
is volgens Management Magazine de
bestverkopende managementboekauteur van Nederland. Teunissen beaamt dat. 'Zijn
boeken verkopen uiteindelijk altijd zulke aantallen. Zijn laatste boek, Een fan per dag, verscheen in januari.
Daarvan zijn inmiddels ook al bijna 10.000 exemplaren verkocht. Dat loopt niet
alleen via de boekhandel. Veel gaat via Bol.com en Managementboek.nl – en zeker
ook via bedrijven.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 15 mei)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten