Ook dit jaar lijkt de selfpublishing-trend op de
Buchmesse in belang te zijn gegroeid. De Duitse markt voor dienstverlening aan
in eigen beheer uitgevende auteurs is een voorbeeld voor Nederland, waar de
laatste jaren behalve Sweek weinig nieuws is gelanceerd.
Bijna alle grote Duitse uitgevers hebben
inmiddels hun eigen selfpublishing-imprint zoals in Nederland Singel
Uitgeverijen Brave New Books heeft. Dat vertelde directeur Gerd Robertz van BoD
(Books on Demand) bij het openingssymposium van de selfpublishing-afdeling in
hal 3.0. Zo heeft Holtzbrinck Neobooks (e-only) en ePubli en werkt BoD zelf
sinds twee jaar samen met Random House in de gezamenlijke imprint 26. ‘Dat is
een enorm succes’, aldus Robertz.
Het gaat wat BoD betreft allang niet meer om
auteurs in staat te stellen hun eigen boek in handen te hebben. Robertz:
‘Auteurs moet leren al vanaf het begin na te denken hoe ze hun boek bij de
lezer krijgen. Niet alleen door via social media een fanbase op te bouwen, maar
ook door metadata toe te voegen en een goede flaptekst te schrijven om te
worden gevonden. Ze profiteren daarbij van een toenemende bereidheid van
boekhandels om in eigen beheer uitgegeven boeken in voorraad te nemen. Bijna
alle boekhandels doen dat. Weliswaar in de eerste plaats regionalia, maar ze
kijken er absoluut niet meer op neer.’
Die noodzaak om méér te doen om van een eigen
uitgave een succes te maken blijkt ook uit de stands in hal 3.0. Zo hebben ook
het Verband der freien Lektorinnen en Lektoren (VfLL) en het Selfpublisher
Verband een eigen stand. De eerste, een vereniging van zpp’ende redacteuren,
probeert in een workshop aan te tonen dat de redactie belangrijk voor
schrijvers is – en helemaal niet duur als men zou denken. De tweede probeert
schrijvers samen te brengen onder het motto: eendracht maakt macht.
‘We hebben nu 274 leden’, zegt thrillerschrijver
Roland Kirsch die namens het Selfpublisher Verband leden staat te werven.
‘Omdat veel zelfpublicerende auteurs hier komen, hopen we aan het einde van de
Buchmesse boven de 300 te komen. Lidmaatschap is bijvoorbeeld belangrijk omdat
het toch moeilijker is om boekhandels binnen te komen dan Robertz van BoD
suggereert. We willen boekhandels overtuigen om een hoekje voor onze titels in
te richten. Zeker zelfstandige boekhandels zijn welwillend. Ketens als Thalia
en Weltbild zijn moeilijker.’
Er is ook een Nederlandse partij actief op de
Duitse selfpublishing markt: MyBestseller. Dit Rotterdams bedrijf heeft echter
geen stand meer in de Duitse hal. Directeur Peter Paul van Bekkum heeft er dit
jaar voor gekozen onder de naam van zijn andere product een stand te nemen:
Sweek – en wel binnen de CB-stand in de Nederlandse hoek, omdat CB
mede-aandeelhouder van Sweek is. ‘MyBestseller groeit zeker door, maar niet zo
hard in Duitsland MeinBestseller.de ontwikkelt zich eerlijk gezegd
teleurstellend. De hevige concurrentie is daarvoor de belangrijkste
verklaring.’
Ook voor Van Bekkum ‘ligt Duitsland ver voor op
andere landen in Europa’. Hij klaagt niet over de groei van de markt in
Nederland, maar het is opvallend dat Brave New Books geen navolging heeft
gekregen. ‘Na de lancering kregen wij het verzoek van een aantal partijen of
wij ook zoiets voor hen konden doen. Dat hielden wij toen af, maar ze zijn
daarna ook niet in zee gegaan met bijvoorbeeld BoD. Ik kan hen alleen maar
adviseren dat wél te doen. Ze krijgen zo veel manuscripten binnen. In plaats
van die af te wijzen kunnen ze zeggen: begin eerst bij ons
selfpublishingimprint.’
Zelf denkt Van Bekkum dat Sweek ook
mogelijkheden aan uitgevers biedt om geld te verdienen – onder meer via het
ontdekken van nieuwe titels. Precies een jaar na de lancering van de app om te
lezen en schrijven heeft Sweek ongeveer 215.000 gebruikers. Ofwel: vier keer zo
veel als begroot. De gebruikers komen uit meer dan 75 landen. Ongeveer 100.000
van hen zijn Spaanstalig. In Nederland liep het aanvankelijk heel moeizaam,
maar het aantal gebruikers zit volgens Van Bekkum nu op 10.000.
‘Wij houden bij wat mensen daadwerkelijk lezen.
Niet wat ze met duimpjes zeggen leuk te vinden, maar ook tot hoever ze lezen’,
vertelt Van Bekkum. ‘Dat is interessante data voor uitgevers die natuurlijk
altijd op zoek zijn naar nieuw talent. We zouden daarom partnerschappen willen
met twee of drie uitgevers van verschillende signatuur. Een andere manier van
samenwerken is bijvoorbeeld met schrijfwedstrijden. Wij doen er zeer veel,
waarbij je een verhaal uploadt en meteen al je verhaal kunt delen, commentaar
kunt krijgen etcetera. Ik denk dat over een paar jaar 5 tot 10 % van alle
schrijfwedstrijden wereldwijd via Sweek loopt.’
Zo organiseerde Sweek onlangs samen met
Ravensburger – niet toevallig een Duitse uitgever, die door de dynamiek op de
selfpublishing-markt hiervoor openstaat – een young adult-wedstrijd. Inzenders,
die hun verhaal hoofdstuk voor hoofdstuk op Sweek posten, moesten
uiteindelijk ten minste 50.000 woorden tellen. De winnaar kreeg een
uitgeefcontract. ‘Dat was een 16-jarig meisje. Zij brengt dan ook meteen een
fanbase mee. Heel interessant voor de uitgever als het boek straks verschijnt.
Helaas pas in mei volgend jaar, ik had het liever eerder gezien.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 okt)
Zie ook:
- Waarom Sweek de wereld kan veroveren (2016)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten