donderdag 19 oktober 2017

Duitse selfpublishing-markt voorbeeld voor Nederland (Boekblad)

Ook dit jaar lijkt de selfpublishing-trend op de Buchmesse in belang te zijn gegroeid. De Duitse markt voor dienstverlening aan in eigen beheer uitgevende auteurs is een voorbeeld voor Nederland, waar de laatste jaren behalve Sweek weinig nieuws is gelanceerd.

Bijna alle grote Duitse uitgevers hebben inmiddels hun eigen selfpublishing-imprint zoals in Nederland Singel Uitgeverijen Brave New Books heeft. Dat vertelde directeur Gerd Robertz van BoD (Books on Demand) bij het openingssymposium van de selfpublishing-afdeling in hal 3.0. Zo heeft Holtzbrinck Neobooks (e-only) en ePubli en werkt BoD zelf sinds twee jaar samen met Random House in de gezamenlijke imprint 26. ‘Dat is een enorm succes’, aldus Robertz.
Het gaat wat BoD betreft allang niet meer om auteurs in staat te stellen hun eigen boek in handen te hebben. Robertz: ‘Auteurs moet leren al vanaf het begin na te denken hoe ze hun boek bij de lezer krijgen. Niet alleen door via social media een fanbase op te bouwen, maar ook door metadata toe te voegen en een goede flaptekst te schrijven om te worden gevonden. Ze profiteren daarbij van een toenemende bereidheid van boekhandels om in eigen beheer uitgegeven boeken in voorraad te nemen. Bijna alle boekhandels doen dat. Weliswaar in de eerste plaats regionalia, maar ze kijken er absoluut niet meer op neer.’
Die noodzaak om méér te doen om van een eigen uitgave een succes te maken blijkt ook uit de stands in hal 3.0. Zo hebben ook het Verband der freien Lektorinnen en Lektoren (VfLL) en het Selfpublisher Verband een eigen stand. De eerste, een vereniging van zpp’ende redacteuren, probeert in een workshop aan te tonen dat de redactie belangrijk voor schrijvers is – en helemaal niet duur als men zou denken. De tweede probeert schrijvers samen te brengen onder het motto: eendracht maakt macht.
‘We hebben nu 274 leden’, zegt thrillerschrijver Roland Kirsch die namens het Selfpublisher Verband leden staat te werven. ‘Omdat veel zelfpublicerende auteurs hier komen, hopen we aan het einde van de Buchmesse boven de 300 te komen. Lidmaatschap is bijvoorbeeld belangrijk omdat het toch moeilijker is om boekhandels binnen te komen dan Robertz van BoD suggereert. We willen boekhandels overtuigen om een hoekje voor onze titels in te richten. Zeker zelfstandige boekhandels zijn welwillend. Ketens als Thalia en Weltbild zijn moeilijker.’
Er is ook een Nederlandse partij actief op de Duitse selfpublishing markt: MyBestseller. Dit Rotterdams bedrijf heeft echter geen stand meer in de Duitse hal. Directeur Peter Paul van Bekkum heeft er dit jaar voor gekozen onder de naam van zijn andere product een stand te nemen: Sweek – en wel binnen de CB-stand in de Nederlandse hoek, omdat CB mede-aandeelhouder van Sweek is. ‘MyBestseller groeit zeker door, maar niet zo hard in Duitsland MeinBestseller.de ontwikkelt zich eerlijk gezegd teleurstellend. De hevige concurrentie is daarvoor de belangrijkste verklaring.’
Ook voor Van Bekkum ‘ligt Duitsland ver voor op andere landen in Europa’. Hij klaagt niet over de groei van de markt in Nederland, maar het is opvallend dat Brave New Books geen navolging heeft gekregen. ‘Na de lancering kregen wij het verzoek van een aantal partijen of wij ook zoiets voor hen konden doen. Dat hielden wij toen af, maar ze zijn daarna ook niet in zee gegaan met bijvoorbeeld BoD. Ik kan hen alleen maar adviseren dat wél te doen. Ze krijgen zo veel manuscripten binnen. In plaats van die af te wijzen kunnen ze zeggen: begin eerst bij ons selfpublishingimprint.’
Zelf denkt Van Bekkum dat Sweek ook mogelijkheden aan uitgevers biedt om geld te verdienen – onder meer via het ontdekken van nieuwe titels. Precies een jaar na de lancering van de app om te lezen en schrijven heeft Sweek ongeveer 215.000 gebruikers. Ofwel: vier keer zo veel als begroot. De gebruikers komen uit meer dan 75 landen. Ongeveer 100.000 van hen zijn Spaanstalig. In Nederland liep het aanvankelijk heel moeizaam, maar het aantal gebruikers zit volgens Van Bekkum nu op 10.000.
‘Wij houden bij wat mensen daadwerkelijk lezen. Niet wat ze met duimpjes zeggen leuk te vinden, maar ook tot hoever ze lezen’, vertelt Van Bekkum. ‘Dat is interessante data voor uitgevers die natuurlijk altijd op zoek zijn naar nieuw talent. We zouden daarom partnerschappen willen met twee of drie uitgevers van verschillende signatuur. Een andere manier van samenwerken is bijvoorbeeld met schrijfwedstrijden. Wij doen er zeer veel, waarbij je een verhaal uploadt en meteen al je verhaal kunt delen, commentaar kunt krijgen etcetera. Ik denk dat over een paar jaar 5 tot 10 % van alle schrijfwedstrijden wereldwijd via Sweek loopt.’
Zo organiseerde Sweek onlangs samen met Ravensburger – niet toevallig een Duitse uitgever, die door de dynamiek op de selfpublishing-markt hiervoor openstaat – een young adult-wedstrijd. Inzenders, die hun verhaal hoofdstuk voor hoofdstuk op Sweek posten, moesten uiteindelijk ten minste 50.000 woorden tellen. De winnaar kreeg een uitgeefcontract. ‘Dat was een 16-jarig meisje. Zij brengt dan ook meteen een fanbase mee. Heel interessant voor de uitgever als het boek straks verschijnt. Helaas pas in mei volgend jaar, ik had het liever eerder gezien.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 okt)

Zie ook:

Geen opmerkingen: