maandag 2 oktober 2017

Interview: Janneke Schotveld over haar schrijverschap en het Kinderboekenweekgeschenk (Boekblad)

Ze schoot meteen in de stress. Alleen al de oplage van het kinderboekenweekgeschenk. Gaan straks zó veel kinderen een boek van haar lezen? Toen CPNB-directeur Eppo van Nispen na een lang betoog eindelijk besloot met de – op dat moment voor Janneke Schotveld nog steeds verrassende – vraag of de auteur van Superjuffie het geschenk 2017 wilde schrijven, begonnen haar knieën te knikken. 'Ik dacht als eerste: jamaar straks krijg ik een writer's block! Ik kan er niets aan doen, zo ben ik. Maar natuurlijk zei ik onmiddellijk ja.'
De erkenning is domweg te groot om te weigeren. Het kinderboekenweekgeschenk mogen schrijven, dan tel je écht mee als kinderboekenauteur. 'Ik krijg, als populair schrijfster, zat erkenning van kinderen en juffen. Van boekhandelaren ook. Ik heb daar niets over te klagen. Maar dat je voor zoiets wordt gevraagd, is iets extra's. Er spreekt een enorm vertrouwen in mij uit dat ze 300.000 exemplaren van mijn werk drukken. Dat ze denken dat er zo veel lezers voor zijn. Geweldig.'
En een writer's block kreeg ze natuurlijk niet. Schotveld had een paar dagen nodig om van de schrik te bekomen, maar greep toen in haar stapel losse ideeën naar de kattensoep – het idee dat er van verdwenen katten mogelijk een soep wordt getrokken. 'Ik ben daar omheen gaan werken: personages bedenken, plot uitdenken. Toen heb ik net zo lang doorgewerkt als kon. De drukker moest het bijna zelf komen halen, zo lang bleef ik schaven. Ik heb op Kattensoep extra mijn best gedaan om er een echt boek van mij van te maken.'

De rest van het interview is te lezen in de – ook voor niet-abonnees – gratis toegankelijke special over kinderboeken van Boekblad. Zie hier.

Geen opmerkingen: