donderdag 26 oktober 2017

Interview Linda Jansma – Waarom schrijft zij exclusief voor Kobo Plus? (Boekblad)

Sinds vorige week donderdag – nota bene haar vijftigste verjaardag – is Linda Jansma's In naam van de vader als serie exclusief te lezen bij Kobo Plus. De thrillerschrijfster verwacht dat het project positief doorwerkt op de verkoop van haar papieren boeken.

Wat gaat u precies schrijven voor Kobo Plus?
'Het is een serie van vier delen, dus in januari komt het laatste deel online. Elk deel telt ongeveer veertig- tot vijftigduizend woorden en eindigt met een cliffhanger die mensen nieuwsgierig maakt naar het volgende deel. Bij elkaar hebben de delen een lengte van twee boeken.'

En vlak na januari verschijnt In naam van de vader als papieren boek?
'Dat weet ik niet. Op termijn komen de rechten weer bij ons en dan zal het als papieren boek verschijnen. Maar wanneer dat is? Dat hangt ook af van hoe het concept aanslaat. Als het heel succesvol is, komt er misschien een vervolg en kan het langer duren voor het papieren boek uitkomt. Het is afwachten.'

Hoe is Kobo bij u terecht gekomen?
'Het liep via mijn uitgeefster: Ilse Karman van De Crime Compagnie. Zij kwam van de zomer bij mij thuis en vertelde dat zij was benaderd door Kobo: of zij een auteur wist die een serie voor hen wilde schrijven. Zij dacht aan mij, omdat ik snel schrijf. We praatten toen over de mogelijkheden. Ik had een idee over een eigenaar van een advocatenkantoor die een grote fout voor iedereen verzwijgt, er kwamen interessante ideeën voor andere personages naar boven, mijn uitgeefster had nog wat nuttige suggesties – en binnen de kortste keren dacht ik: dit moet ik gewoon doen, dit is een mooie uitdaging.'

Van de zomer? Dan moest u heel snel aan de slag.
'Er was eerst nog overleg met Kobo. Zij wilden aanvankelijk een reeks losse verhalen rond één hoofdpersoon, en later toch een doorlopend verhaal. Uiteindelijk ben ik eind augustus begonnen met schrijven. In naam van de vader is ook nog niet af. Ik heb net het tweede deel ingeleverd en ben nu bezig met het derde deel.'

Is het schrijven van een serie inderdaad heel anders?
'Ik heb de cliffhangers van tevoren bedacht. Ik ben geen schrijfster die van tevoren hele schema's bedenkt, maar met die cliffhangers heb ik een goed richtpunt om naartoe te schrijven. Dan krijg ik bijna vanzelf de gewenste lengte.'

Had u naast het feit dat het schrijven van een serie een uitdaging is, ook andere redenen om in te gaan op het verzoek van Kobo? Is het bijvoorbeeld financieel interessant?
'Afgezien van een mooi voorschot, leek het me goed voor de publiciteit die het oplevert. Kobo en Bol doen van alles om de serie onder de aandacht te brengen. Ze hebben een heel plan doorgestuurd. Even kijken... Hier: banners op de Kobo homepage, op de homepage in België, op de thrillerpagina binnen het e-boekaanbod, op de algemene thrillerpagina, in e-mails aan klanten. En nog veel meer. Ik hoop dat dat positief doorwerkt naar mijn overige tien titels, zowel in print als digitaal.'

Kobo Plus betaalt goed voor de serie zelf?
'Mijn uitgeefster heeft flink onderhandeld. Daar is een mooi bedrag uitgekomen. Kobo Plus heeft in een keer de hele serie afgekocht. Wat het effect van de exclusieve serie is op de verkoop van het papieren boek vind ik moeilijk in te schatten, maar ik heb gemerkt dat er een aparte doelgroep is die het liefst op papier lezen en daarop wachten. Daarnaast heb ik een grote schare fans, die nu de serie gaat lezen, maar daarna het boek op papier wil hebben.'

Uw werk was vanaf het begin in april opgenomen bij Kobo Plus. Wat zijn uw ervaringen daarmee?
'Goed. Veel mensen lezen mijn werk binnen Kobo Plus. Het concept vind ik heel leuk omdat je kunt kiezen uit een groot aanbod. Daarnaast is mijn werk ook te vinden bij diensten als Bliyoo en Bookchoice. '

Ook bij de bibliotheek?
'Ja, ook via de bibliotheek worden mijn boeken goed gelezen. Deze zomer zat Schaduwkinderen in de vakantiebieb.'

Zijn de abonnementsdiensten ook financieel aantrekkelijk voor u?
'Jazeker. Precieze cijfers kan ik nu nog niet geven. De inkomsten lopen via de uitgeverij en van hen krijg ik een keer per jaar - op het gebruikelijke moment – een helder royalty-overzicht. Mijn uitgeefster krijgt gedurende het jaar wel inzicht in hoe het loopt en zij deelt die inzichten met mij.'

U bent dus tevreden over Ilse Karman?
'O ja, heel tevreden. Zij komt met ideeën, legt die goed uit: wat de voor- en nadelen ervan zijn. Zij ziet haar auteurs echt als partners. En zij staat open voor nieuwe mogelijkheden. Als mensen haar niet benaderen, gaat ze er zelf op af. Zij was ook een van de eerste die prijzen voor e-boek naar beneden gooide. Ik merk uit gesprekken met collega's hoe goed dat werkt: 5,99 of 7,99 euro verkoopt véél beter dan 12,99 of 14,99 euro.'

De boekhandel is misschien minder blij met een exclusieve digitale serie voor Kobo Plus.
'Ik weet niet hoe ze hierop reageren. Ik kan me voorstellen dat ze het ongelooflijk jammer vinden. Maar zoals ik al zei: ik denk dat het uiteindelijk positief doorwerkt op de verkoop van de papieren uitgaven. De boekhandel moet alleen geduld hebben voordat In naam van de vader op papier uitkomt.'

Überhaupt op een nieuwe Linda Jansma.
'Mijn laatste boek verscheen in juli: Uitverkoren. En nu komt de volgende pas in het voorjaar. Dus ja, in plaats van twee boeken per jaar, duurt het nu een jaar. Ik was wel al bezig met het volgende boek. Ik heb ongeveer de helft af. Zodra ik de serie heb voltooid, ga ik daar mee verder.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 19 okt)

zie ook:

Geen opmerkingen: