Wat gaat de
boekhandel doen nu het gratis weggeven van plastic tasjes per 1 januari 2016
wordt verboden? Het antwoord is in ieder geval: verduurzamen. Zoals AKO
afgelopen najaar al heeft gedaan.
Libris/Blz
onderzoekt momenteel de mogelijkheden, zegt marketing manager Marcel de Groot.
'Mogelijk bieden we onze leden papieren tasjes aan, die kunnen worden bedrukt
aan de hand van het moment: op dat moment populaire boeken of quotes van
auteurs. We onderzoeken nu wat de kosten daarvan zijn. Mogelijk brengen we ook
duurdere tassen die langer te gebruiken zijn. Die worden dan verkocht, zodat
die tassen kunnen worden toegevoegd aan het assortiment. Een aantal winkels zal
dat zeker doen.'
De inkooporganisatie gaat in ieder geval mee met het doel
van de wet. Libris/Blz verkoopt volgend jaar geen plastic tasjes meer – ook
niet als dat voor een minimumprijs van één cent zou mogen. (Daarover heeft de
overheid nog geen besluit genomen.) 'De reden achter deze wet is het
terugdringen van plastic in de wereld. Dat doel onderschrijven wij. We moeten
naar een duurzamere maatschappij, wij komen daarom hoe dan ook met een duurzame
oplossing.'
RDC had zich al
voorbereid op het naderende verbod. 'Onze leverancier Worldpack had ons al
gewaarschuwd', zegt commercieel directeur Allard van Schoneveld. 'Dus toen weij
vorig jaar toevallig een tender uitschreven voor plastic tassen voor Read Shop
en Plantage hadden we er al weinig besteld. Bovendien zijn wij al langer met duurzame
alternatieven bezig. Zo hebben wij een grote shopperbag.'
Van Schoneveld merkt al langer dat 'het aantal uitgegeven
plastic tasjes giga gedaald is. Consumenten zeggen zelf dat ze hem niet hoeven.
En wij geven steeds meer papieren vlakzakken weg. Het gekke is wel dat die
milieubelastender is om te maken. Alleen als je kijkt naar: hoe lang blijven
die na gebruik nog het milieu belasten, dan zijn plastic tasjes weer erger.'
Na 1 januari ziet hij de aangesloten RDC- en
Plantage-ondernemers geen plastic tasjes verkopen. Dat is niet des boekhandels.
'Ik zie dat niet gebeuren. Ik weet ook niet zo snel een ondernemer die de grote
shopperbag op dit moment verkoopt. Ze geven die allemaal weg aan vaste klanten.
We komen dus met een alternatief. Maar welke, dat bekijken we nog.'
Ook AKO heeft al
geanticipeerd op de nieuwe wet. Vorig najaar al: 'Toen zijn we volledig
overgegaan op papieren tasjes en verpakkingsmateriaal', laat directeur Sjaak
Mark per mail weten. Duurder was het niet. 'Dat heeft alles te maken met welke
kwaliteit je van beide materialen gebruikt. Voor ons waren de kosten neutraal.
En: wij krijgen zeer positieve reacties van onze klanten op deze overgang.'
Bruna zoekt nog
naar alternatieven. 'Of we gaan geld vragen voor plastic tasjes of we gaan een
duurzame tas verkopen', zegt woordvoerder Linda Eradus. 'Ook hoe we dat gaan
verkopen, weten we nog niet. Misschien komt er een soort statiegeld-systeem.'
Papieren tasjes weggeven is in ieder geval geen optie. De reden: 'Dat is bijna
net zo milieuvervuilend. Daarom we de plastic tasjes recent ook niet vervangen
door papieren tasjes, maar door tasjes van deels gerecycled materiaal. Ook is
het beleid: niet standaard meegeven, maar alleen als de klant of de situatie
erom vraagt. Zo heeft Bruna stappen gezet richting een milieuvriendelijker
beleid.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 6 maart)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten