vrijdag 6 maart 2015

Maven Publishing viert jubileum met start inhoudelijke nieuwsbrief

Vijf jaar na publicatie van het eerste boek heeft Maven Publishing nog steeds alleen maar jaren van groei gekend. De start van de tweewekelijkse nieuwsbrief 'De Maven', dat nieuwe inzichten brengt over menselijk gedrag, markeert het eerste jubileum.

'Vorig jaar was zelfs ons hardste groeijaar', zegt oprichter Sander Ruys. 'Ik noem geen cijfers, maar we zijn meer dan verdubbeld. Erg fijn, in een krimpende markt. 'We hadden een aantal goede titels. Je bent wat je doet van Roos Vonk, Allemaal beestjes van Jop de Vrieze en In Einsteins achtertuin van Amanda Gefter. Allemaal boeken waar we meer dan vijfduizend exemplaren van hebben verkocht. Maar ik ben vooral blij met de ontwikkeling van de backlist. Al onze titels blijven doorlopen.'
Bij de start van Maven Publishing als specialist voor populair-wetenschappelijke boeken over het menselijk gedrag was een van Ruys' aannames dat zijn titels lang mee konden gaan. 'Dat blijkt zo te zijn. Als je zoekt naar informatie over de psychologie van het geld of zelfkennis – ik noem maar twee onderwerpen – blijven onze boeken genoemd worden. Al onze titels zijn leverbaar. Vijfentwintig titels hebben we kunnen herdrukken, een aanzienlijk deel meer dan eens. Ook onze eerste titel, De vijfde revolutie van Lone Frank, doet het nog steeds prima.'
Ook het feit dat Maven meer en meer met Nederlandse auteurs werkt – zie Vonk en De Vrieze – werpt zijn vruchten af. 'Zij hebben een grotere inzetbaarheid in de media', vertelt Ruys. 'Vertaalde auteurs op radio en eigenlijk ook tv is lastig. Daarbij nodigen we ze rond verschijnen van het boek altijd uit naar Nederland te komen, maar het blijven bliksembezoeken. Nederlandse auteurs zijn altijd beschikbaar om ergens een reactie op te geven.'
Een mega-bestseller van het type Wij zijn ons brein of Malcolm Gladwell heeft Maven nog niet gehad. 'Dat hoeft ook niet per se. Ik bouw liever aan een gezond bedrijf dan dat ik gok op die ene bestseller. En gezond is het.' Bovendien: wat niet is kan nog komen, want belangstelling voor het specialisme is er zeker. 'Je ziet een verhoogde focus op ons soort boeken. In vergelijking met vijf jaar geleden raken we vaker in een biedingenstrijd verwikkeld. Die trend is zeker mede door ons ontstaan.'
Het grootste uitgeefsucces is de boekenserie Nederland in ideeën, waarop een honderdtal wetenschappers jaarlijks antwoord geeft op één vraag, gesteld door een Bekende Nederlander. Ruys: 'Het eerste jaar was een behoorlijke investering met veel aandacht maar weinig commercieel succes. Het tweede jaar ging al veel beter. We zien het niet als een boek, maar als een platform. Het leuke is dat die opzet is geslaagd. Vorig jaar hadden we er bijvoorbeeld een online tentoonstelling aan gekoppeld.' 
In het verlengde daarvan past ook het nieuwste initiatief van Maven: de tweewekelijkse nieuwsbrief met nieuwtjes over menselijke gedrag, verzorgd door Pepijn Vloemans. 'We willen ons verder ontwikkelen als de specialist op het gebied van menselijk gedrag', zegt Ruys. 'Daarin past zo'n inhoudelijke nieuwsbrief, los van nieuw verschenen boeken, waarin we veel meer onderwerpen belichten dat we in tien boeken per jaar kunnen. We laten Pepijn helemaal vrij: hij kan ook boeken van andere aanraden.'
De investering in De Maven, zoals de nieuwsbrief heet, wordt gerechtvaardigd door de opbouw van een community van een sterk in menselijk gedrag geïnteresseerd publiek. 'We willen dus niet zo veel mogelijk maar toegewijde lezers. Daarom roepen we ook actief op dat als het je niet interesseert, je je weer uitschrijft. De nieuwsbrief moet welkom zijn. Ook is de nieuwsbrief een bron van informatie voor ons. Waar krijgen we veel reacties op? Waar wordt veel op geklikt? Dat helpt bij het bepalen van ons uitgeefprogramma.'
Naast zijn 'grootste succes' kan Ruys geen 'grootste tegenvaller' noemen. 'Natuurlijk zijn we dingen begonnen waarmee we weer zijn gestopt. Maar ik zie dat niet als tegenvaller. We experimenteren en dan blijken sommige dingen niet te werken. Ook als ik kijk naar het plan dat we vijf jaar geleden opstelden, is het in vergelijking daarmee alleen maar goed gegaan. Ik dacht bijvoorbeeld we niet snel bij grote ketens een aanbieding mochten doen. Dat bleek wel te kunnen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 maart)

Zie ook uit april 2013: De hypercovers van Maven

Geen opmerkingen: