Vijf jaar na publicatie van het eerste boek heeft Maven
Publishing nog steeds alleen maar jaren van groei gekend. De start van de
tweewekelijkse nieuwsbrief 'De Maven', dat nieuwe inzichten brengt over
menselijk gedrag, markeert het eerste jubileum.
'Vorig jaar was zelfs ons hardste
groeijaar', zegt oprichter Sander Ruys. 'Ik noem geen cijfers, maar we zijn
meer dan verdubbeld. Erg fijn, in een krimpende markt. 'We hadden een aantal
goede titels. Je bent wat je doet van
Roos Vonk, Allemaal beestjes van Jop
de Vrieze en In Einsteins achtertuin
van Amanda Gefter. Allemaal boeken waar we meer dan vijfduizend exemplaren van
hebben verkocht. Maar ik ben vooral blij met de ontwikkeling van de backlist.
Al onze titels blijven doorlopen.'
Bij de start van Maven Publishing als
specialist voor populair-wetenschappelijke boeken over het menselijk gedrag was
een van Ruys' aannames dat zijn titels lang mee konden gaan. 'Dat blijkt zo te
zijn. Als je zoekt naar informatie over de psychologie van het geld of
zelfkennis – ik noem maar twee onderwerpen – blijven onze boeken genoemd
worden. Al onze titels zijn leverbaar. Vijfentwintig titels hebben we kunnen
herdrukken, een aanzienlijk deel meer dan eens. Ook onze eerste titel, De vijfde revolutie van Lone Frank, doet
het nog steeds prima.'
Ook het feit dat Maven meer en meer
met Nederlandse auteurs werkt – zie Vonk en De Vrieze – werpt zijn vruchten af.
'Zij hebben een grotere inzetbaarheid in de media', vertelt Ruys. 'Vertaalde
auteurs op radio en eigenlijk ook tv is lastig. Daarbij nodigen we ze rond
verschijnen van het boek altijd uit naar Nederland te komen, maar het blijven
bliksembezoeken. Nederlandse auteurs zijn altijd beschikbaar om ergens een
reactie op te geven.'
Een mega-bestseller van het type Wij zijn ons brein of Malcolm Gladwell
heeft Maven nog niet gehad. 'Dat hoeft ook niet per se. Ik bouw liever aan een
gezond bedrijf dan dat ik gok op die ene bestseller. En gezond is het.'
Bovendien: wat niet is kan nog komen, want belangstelling voor het specialisme
is er zeker. 'Je ziet een verhoogde focus op ons soort boeken. In vergelijking
met vijf jaar geleden raken we vaker in een biedingenstrijd verwikkeld. Die
trend is zeker mede door ons ontstaan.'
Het grootste uitgeefsucces is de
boekenserie Nederland in ideeën,
waarop een honderdtal wetenschappers jaarlijks antwoord geeft op één vraag,
gesteld door een Bekende Nederlander. Ruys: 'Het eerste jaar was een
behoorlijke investering met veel aandacht maar weinig commercieel succes. Het
tweede jaar ging al veel beter. We zien het niet als een boek, maar als een
platform. Het leuke is dat die opzet is geslaagd. Vorig jaar hadden we er
bijvoorbeeld een online tentoonstelling aan gekoppeld.'
In het verlengde daarvan past ook het
nieuwste initiatief van Maven: de tweewekelijkse nieuwsbrief met nieuwtjes over
menselijke gedrag, verzorgd door Pepijn Vloemans. 'We willen ons verder
ontwikkelen als de specialist op het gebied van menselijk gedrag', zegt Ruys.
'Daarin past zo'n inhoudelijke nieuwsbrief, los van nieuw verschenen boeken,
waarin we veel meer onderwerpen belichten dat we in tien boeken per jaar
kunnen. We laten Pepijn helemaal vrij: hij kan ook boeken van andere aanraden.'
De investering in De Maven, zoals de
nieuwsbrief heet, wordt gerechtvaardigd door de opbouw van een community van
een sterk in menselijk gedrag geïnteresseerd publiek. 'We willen dus niet zo
veel mogelijk maar toegewijde lezers. Daarom roepen we ook actief op dat als
het je niet interesseert, je je weer uitschrijft. De nieuwsbrief moet welkom
zijn. Ook is de nieuwsbrief een bron van informatie voor ons. Waar krijgen we
veel reacties op? Waar wordt veel op geklikt? Dat helpt bij het bepalen van ons
uitgeefprogramma.'
Naast zijn 'grootste succes' kan Ruys
geen 'grootste tegenvaller' noemen. 'Natuurlijk zijn we dingen begonnen waarmee
we weer zijn gestopt. Maar ik zie dat niet als tegenvaller. We experimenteren
en dan blijken sommige dingen niet te werken. Ook als ik kijk naar het plan dat
we vijf jaar geleden opstelden, is het in vergelijking daarmee alleen maar goed
gegaan. Ik dacht bijvoorbeeld we niet snel bij grote ketens een aanbieding
mochten doen. Dat bleek wel te kunnen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 maart)
Zie ook uit april 2013: De hypercovers van Maven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten