Ver van Hier in
Rotterdam opent op 28 maart officieel haar deuren. De nieuwe kinderboekhandel
en koffiezaak heeft echter al bewezen aan een behoefte te voldoen.
Ver van Hier, gevestigd in de wijk Hillegersberg, is 180
vierkante meter groot. Een helft is ingeruimd voor een assortiment Nederlands-
en Engelstalige kinderboeken. De andere helft is een koffiebar, waar eigenaar
Petra Verheij ook broodjes en taart serveert. Aan beide ontbrak nog in deze
buurt.
'Er wonen hier veel gezinnen met kinderen', legt Verheij
uit. 'Veel mensen verhuizen uit het centrum naar Hillegersberg en Schiebroek
als ze kinderen krijgen. Maar er was hier niets voor hen. Er zijn wel andere
boekhandels in de deelgemeente, maar dat zijn algemene boekhandels, geen
gespecialiseerde kinderboekhandels.'
Een volledige boekhandel wilde Verheij niet. 'Mijn passie is
kinderboeken. Al mijn hele leven. Een boekhandel met boeken voor volwassenen
zou ik niet voor elkaar krijgen. Terwijl ik wel zelf een goede koffieplek miste
waar je kan werken en ook welkom bent met kinderen. De combinatie geeft de
winkel ook een prachtige sfeer.'
Verheij bedacht het idee eind augustus vorig jaar. Op 29
november opende ze al een geïmproviseerde winkel met een tijdelijke
koffiemachine en leestafel om te kunnen profiteren van de belangrijkste
verkoopmaand van het jaar. 'Dat heeft heel heel heel goed gewerkt. We hadden
een superstart.'
Tegelijk kon de buurt goed zien wat Ver van Hier moest
worden. 'Tot 31 december liep nog een crowdfundings-actie. Ik had 45.000 euro
nodig, maar haalde 56.935 euro op – voornamelijk van mensen uit de buurt. Al
investeerden ze maar 50 euro, ze lieten zo zien dat ook zij behoefte aan deze
winkel/koffiezaak hebben.'
Het geld gebruikte Verheij om de winkel helemaal in te
richten. Sinds twee weken is Ver van Hier helemaal wat haar voor ogen stond.
Naast een assortiment kinderboeken, waarvan bijzonder, uniek en mooi de
sleutelwoorden zijn, heeft ze de vier, vijf meter lange achterwand vrij gemaakt
voor de eerste store-in-store van Circus Patz.
'Ik kwam hen tegen op Facebook', zegt Verheij. 'Ik vind heel
mooi wat zij maken. Ik hou van de manier waarop zij niet de boeken voorop
zetten, maar het merk en de beleving. Dat sluit heel goed aan bij het verhaal
van de winkel. Ik heb zelf een communicatie-achtergrond, Patz van der Sloot
komt uit de reclame. Daarom klikt het goed, denk ik.'
Een belangrijk onderdeel van het assortiment is Engelstalig.
Dat sluit aan bij de scholen in de buurt, die allemaal vanaf de kleuters
Engelse les aanbieden, én de vele expats in de wijk. 'Er is ook een Stichting
van Expats die hier 's ochtends bij ons aan aan de enorme leestafel ongedwongen
Nederlandse les geeft. Dat werkt heel goed.'
In Verheijs businessplan stonden veel plannen voor de
toekomst: b2b-verkoop aan scholen, een webshop met same day delivery voor de buurt en kinderboeken uitgeven. Ook nu de
winkel bijna officieel opent staat die ambitie nog recht overeind. Maar: alles
op zijn tijd. Eerst de winkel laten opbloeien.
Voor communicatieklussen heeft Verheij in ieder geval geen
tijd momenteel. 'Er staat op mijn LinkedIn-pagina nog wel dat ik dat doe, maar
de winkel vraagt veel aandacht. Wel zou ik het leuk en interessant vinden om op
termijn uitgeverijen te adviseren. Ik denk dat ik wel iets kan betekenen voor
hun communicatiestrategie. Het gaat er redelijk traditioneel aan toe, heb ik
gemerkt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 10 maart)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten