Meer dan twintig
jaar is Thomas Verbogt verbonden aan schrijfopleidingen. Ooit begonnen bij ’t
Colofon geeft hij nu – structureel of incidenteel – les in proza-, column- en
toneelschrijven aan Rietveld, ArtEZ, Toneelacademie Maastricht en Editio
(online schrijfcursussen). Ook zit hij in de Raad van Advies van de
Schrijfacademie.
Geef je graag schrijfles?
‘Anders zou ik
het natuurlijk niet doen. Het is nuttig voor mezelf om woorden te vinden voor
kennis die ik kan overdragen. Het is mooi om, zoals vroeger gewoon was, een vak
door te geven aan beginners. Een verantwoordelijkheid ook als schrijver.’
Moet je schrijver zijn om schrijfdocent
te kunnen zijn?
‘Vind ik wel.
Alleen als je vanuit eigen ervaring spreekt kunt je iets wezenlijks uitleggen.
Dat kan niet vanuit theoretische kennis alleen. Daarom is het ook subjectief
onderwijs: ik doceer wat ik zelf heb ondervonden. En daarom is het goed dat een
student van verschillende schrijvers les krijgt. Dat is een groot voordeel van
een schrijfopleiding ten opzichte van zelf leren schrijven.’
Een schrijfopleiding heeft dus zin?
‘Ja. Ik hoor in
Nederland nog steeds die denigrerende toon. In recensies: typisch een product
van een schrijfschool, staat er dan. Maar iedere schrijver moet zich de
techniek eigen maken. Voor sommigen is het prettig om dat in interactie met
anderen te doen. Daarom is het belangrijk dat dat ook ergens kan.’
Kan iedereen daar leren schrijven?
‘Nee. Ik ben
ooit weggegaan bij ’t Colofon omdat ik het destijds een droomfabriek vond. Te
veel mensen, te weinig talent. Selectie vooraf is heel belangrijk om de mensen
eruit te halen voor wie schrijven een noodzaak is.’
Toch zijn er aan al die opleidingen
steeds meer studenten.
‘Het huidige
aanbod opleidingen is absoluut te groot. Van de, zeg, honderd mensen die zich
aanmelden, zijn er maar vijftien de moeite waard om mee door te gaan. Al die
opleidingen zien een gat in de markt, omdat ze lezen dat er tienduizenden
mensen schrijven. Op termijn zullen sommige opleidingen weer verdwijnen.’
Zou je als docent studenten die ‘het’
niet hebben, per direct willen verwijderen?
‘Graag. Ik kan
dat natuurlijk niet doen. Dat is aan de leiding. Ik geef het aan hen door, maar
als iemand voor een jaar heeft betaald of de overheid maakt subsidie
afhankelijk van het aantal studenten… In het algemeen vind ik
schrijfopleidingen te weinig kritisch. In de klas geef ik wel een eerlijke
reactie. Anders heeft schrijfonderwijs geen zin.’
Wat raad je studenten van een
schrijfopleiding aan?
‘Dat ze het als
een hulpmiddel zien. Een verpleegkundige leert vaardigheden die ze daarna
toepast. Een schrijver leert vaardigheden die het begin zijn van iets anders.
Dat iets anders is voor iedereen uniek. Een schrijfopleiding is twintig procent
van het werk – daarna moet je zelf werken, lezen, kijken; een manier van leven
ervan maken.’
(Schreef, het magazine van het Nederlands Letterenfonds, najaar 2013)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten